|
|
|
[ Rovné příležitosti do firem] - Pokud by organizace, v níž pracuji, provozovala firemní školku, ráda bych do ní své děti umístila. Z mého pohledu to má řadu výhod, i když také nějaké limity. K výhodám patří vědomí toho, že se mám kam obrátit, kdybych byla vysloveně nespokojená s fungováním školky, i předpoklad, že můj hlas bude spíše vyslyšen.
[ Rovné příležitosti do firem] - Třináctero buřiče (dle Oscara Wildea) se letošním, již osmým, ročníkem českého gay a lesbického (ale i bisexuálního a transgender) filmového festivalu Mezipatra prolínalo jako červená nit. Téma buřičství mělo podle ředitele festivalu Aleše Rumpela rozšířit obraz komunity, jenž „celá léta prosazuje obraz leseb a gayů coby spořádaných občanů, kteří žijí stejně jako mainstreamová společnost a touží po stejných právech a institucích“ o „pankáče, anarchisty, genderové a sexuální experimentátory a vůbec každého, kdo nezapadá do norem „slušné“ společnosti tržní ekonomiky a monogamních soužití“.
[ Rovné příležitosti do firem] - Na konferenci Ministerstva práce a sociálních věcí Raná péče o děti mezi rodinou a státem
představil ministr Petr Nečas koncept domácích školek. Ta spočívá v placené
výpomoci mezi rodiči s tím, že rodič, který zůstává doma se svým dítětem,
se může starat až o dalších pět dětí. Kniha We
Are Not Babysitters, kterou si můžete vypůjčit v knihovně Gender
Studies, představuje americké „denní matky“: ženy, které si domácí školku
otevřely.
[ Rovné příležitosti do firem] -
Konferenciou Gender a marketing, ktorá sa uskutočnila 14. novembra 2007 v historických priestoroch Břevnovského kláštora, Gender Studies, o.p.s. prvýkrát v Českej republike otvorila verejnú diskusiu na túto, pomerne kontroverznú, tému. Zaujímali nás hlavne súvislosti medzi genderom a marketingom a otázka, do akej miery môže byť genderovo senzitívny marketing chápaný ako súčasť spoločenskej zodpovednosti firiem (CSR). Na pódium sme preto zavolali ľudí činných v marketingu, či už v reklamných a PR agentúrach, alebo marketingových oddeleniach firiem.
[ Rovné příležitosti do firem] - Zvažuje vaše firma zavedení firemní školky? Zajímají vás důvody k založení školky a chcete znát praktické výhody své investice? Inspirujte se rozhovorem o firemní školce METRO Hvězdička, která je nabízena zaměstnaným německé Metro Group, jednoho z největších koncernů provozujících obchodní řetězce. Školka nabízí 65 míst pro děti ve věku od 4 měsíců do 6 let.
[ Rovné příležitosti do firem] - Jednou z variant podpory slaďování pracovního a osobního života je příspěvek zaměstnavatele na péči o dítě. Vstřícnost rodinným povinnostem je sama o sobě výhodná pro zaměstnané i zaměstnavatele. Zaměstnanci i zaměstnankyně mají možnost skloubit práci s rodinnými povinnostmi, zaměstnavatelé neztrácejí kvalifikovanou pracovní sílu a podporují motivaci stávajících pracovníků a pracovnic. Ideálním případem je, když oboustranné úsilí podpoří finančním zvýhodněním i stát, jak to bylo zavedeno ve Spolkové republice Německo.
[ Rovné příležitosti do firem] - Představa, že by se muži zapojovali aktivněji do
každodenní péče o děti, začíná pomalu přitahovat čím dál více pozornosti.
Souvisí s ní také důležitá otázka: jaké by to přineslo změny pro jednotlivce,
rodinu i společnost? Téma aktivního otcovství mimo jiné zaznělo na konferenci
pořádané Sociologickým ústavem AV ČR pod názvem „Rodičovská dovolená nebo rodičovská práce?“
Také týdeník Respekt přinesl diskuzi nad novými definicemi mužství i otcovství.
A v neposlední řadě o větším
zapojení mužů do pečovatelské role přišli na pozvání Gender Studies pohovořit
ke kulatému stolu do Poslanecké sněmovny ministryně Džamila Stehlíková,
zástupkyně Ministerstva práce a sociálních věcí, zástupci z řad poslanců a
poslankyň, zaměstnavatelů i akademické obce.
Letošní - v pořadí třetí - ročník Soutěže o
nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR byl zaměřený na
slaďování soukromého a pracovního života. Z firem, které se přihlásily, vybrala
a ocenila odborná porota ty nejlepší. První se umístila společnost IBM ČR za
velmi koncepční a propracovaný program podpory rovných příležitostí. Druhé
místo obsadil Mediatel, který se letos do soutěže přihlásil poprvé a
hned zabodoval. O třetí pozici se dělí Microsoft a Allianz Pojišťovna.
Zvláštní cenu Gender Studies získala firma ČSA za výrazný pokrok o
prosazování rovných příležitostí.
[ Rovné příležitosti do firem] - Firmy se snaží rodičům s malými dětmi vycházet vstříc různými způsoby. Škoda Auto například hradí svým zaměstnancům a zaměstnankyním třetinu nákladů spojených s pobytem jejich dětí v jeslích. Firma Robert Bosch v Českých Budějovicích se rozhodla podporovat již existující školky v blízkém okolí. Ministerstvo práce a sociálních věcí se pro ty společnosti, které se rozhodnou zřídit a provozovat firemní školku, chystá prosazovat daňové úlevy.
[ Rovné příležitosti do firem] - Zavádění podnikových jeslí a školek, s případnou vyšší fiskální podporou ze strany státu, je v současné době prezentováno jako možné řešení zajištění institucionální péče o předškolní děti. Málokdy se ale hovoří také o rizicích a nedostatcích tohoto typu péče. I ta je ale třeba znát a případně koncipovat podnikové školky a jesle tak, abychom se jim pokud možno vyhnuli.
|
|
|
|