|
Koncentrace mužů a žen v tradičně mužských a ženských profesích škodí nejen ekonomice, ale hlavně ženám
[ 28.5.2017, Jitka Hausenblasová, Gender Studies o.p.s.
]
Segregace mužů a žen do určitých oborů má své kořeny ve vzdělávacím systému. Nejvíc patrné je to ve středním odborném vzdělávání. Počet absolventek technických oborů na školách s výučním listem, například elektrotechniky či stavebnictví, nedosahuje ani 10%. Oproti tomu v oborech jako zdravotnictví nebo sociální práce tvoří dívky 80% absolventek. I přes narůstající trend, kdy do „typicky ženských“ oborů proniká více chlapců, nelze vypozorovat obdobnou tendenci, pokud jde o průnik dívek do oborů „ typicky mužských“.
Poměr dívek a chlapců na školách se následně projevuje i na trhu práce. Zatímco na školách se to nemusí jevit jako takový problém, na trhu práce v důsledku segregace v některých oblastech zcela chybí ženy. V současnosti se nedostává technicky vzdělaných lidí i řemeslníků, proto by ženy mohly alespoň částečně nahradit chybějící pracovní sílu a Česká republika by nebylo odkázána jen na její dovoz ze zahraničí.
Kromě ekonomických výhod, které by přinesla systematičtější podpora dívek do technických oborů, je třeba zohlednit i samotné dívky. Ty by totiž mohly výběrem technického oboru zlepšit své vyhlídky – v budoucnu, až si budou hledat zaměstnání, budou mít vyšší šanci, že si najdou dobře placenou práci a budou jako odbornice žádanější, než kdyby vystudovaly „typicky ženský“ obor. Je to proto, že feminizované profese jsou ohodnoceny nejnižšími platy. Například dívka, která vystuduje učební obor pekařka, si vydělá v průměru 15.000 Kč. Kdyby však vystudovala obor obsluha a seřizování obráběcích strojů, který je také ukončen výučním listem a studium trvá stejně dlouho, vydělala by si v průměru 21.000 Kč. Nicméně je nutno dodat, že i pokud ženy pracují v profesích, kde dominují muži, stále si vydělají méně než muži v těchto profesích. Ve zmiňovaném oboru obsluha a seřizování obráběcích strojů si muž vydělá v průměru 27.000 Kč, to znamená o 7.000 Kč více než žena se stejným vzděláním i zkušenostmi.
Právě platová nerovnost je nejviditelnějším důsledkem segregace, která začíná už na úrovni středního školství. Zatímco nespravedlivé ohodnocení určitých profesí se těžko v dohledné době změní, podporu dívek směrem k technickému vzdělání lze nastartovat poměrně jednoduše. Zapojit se mohou samotné školy, jejich zřizovatelé, rodiče i firmy. Inspiraci mohou čerpat v zahraničí, ale už i u nás – den otevřených dveří pro dívky v technických firmách, tzv. Girls Day organizuje Gender Studies už pět let a s každým rokem roste zájem dívek i firem.
Projekt byl podpořen z prostředků International Visegrad Fund.
|