K respektu přes vzájemné odlišnosti
[ 29.11.2016, Berenika Kučerová, socioložka a pedagožka
]
Domalovánky se mohou hodit i doma čistě pro zábavu dětí. Jsou volně ke stažení ze stránek Integračního centra Praha. Nakreslil je ilustrátor Milan Starý.
Na úvodní straně děti nakreslí svůj autoportrét. Tím ze sešitu vytvoří svůj osobní list. Kreslením děti postupně promítají na papír svou identitu: jak se samy vidí, co rády nosí na sobě, jaké mají zájmy, jaké příběhy je baví, s čím si rády hrají atd. Autoportrét je díky otevíracímu okénku hlavním motivem i na následujících stranách, které se věnují blízkým sociálním prostředím – doma a ve školce. Na závěr tematizujeme místo, kde dítě žije, s kterým se dítě též po svém identifikuje.
Bez omezení je k dispozici také metodika k workshopu. Při přípravě jsme se volně inspirovali metodou Persona dolls. Persona Dolls, nebo-li panenky s osobností, jsou výukovou metodou určenou pro kolektivy dětí ve věku od 3 do 9 let. Pomáhá učitelkám a učitelům mluvit s dětmi o tématech, které se dětí emocionálně dotýkají a přitom se špatně vysvětlují jako třeba posmívání, předsudky a jiné nefér zacházení mezi dětmi. Povídání v kruhu s panenkou děti milují a navíc u nich rozvíjí vlastní sebeúctu a pozitivní sebepojetí, podporuje vzájemnou empatii a respekt k druhým přes vzájemné odlišnosti. V České republice metoda postupně získává mezi pedagogy a pedagožkami popularitu díky Člověku v tísni – projektu Varianty.
|