|
Nemějte děti, zdržují od práce
[ 15.3.2016, Radka Dudová
]
Mějte děti!
Ale i možnost volby, kdy se vrátit do práce - Radka
Dudová, Sociologický ústav AVČR a matka
Původně jsem chtěla reagovat na článek Markéty Šichtařové, který se objevil na
jejím blogu na serveru idnes.cz a posléze byl převzat některými dalšími médii. Když jsem se do toho
pustila a znovu si její text
pročítala, zjistila jsem, že nevím jak. Věcně argumentovat lze proti
něčemu, co má nějakou vystopovatelnou myšlenku, strukturu, či obsahuje jasná
tvrzení, vůči kterým se lze vymezit.
Článek Markéty Šichtařové
ve zkratce říká toto: autorka nejprve kritizuje novelu Zákona o státní sociální podpoře, která podle
jejího názoru ženy navádí k tomu, že „děti odloží do jeslí, pracují až do umdlení a na děti a manžela či partnera
kašlou“. Následně navazuje myšlenkou, že z hlediska nejistoty budoucího
nastavení důchodového systému je pro ženu zbytečné pracovat, protože bude mít
stejný důchod jako ta, která nepracuje a rodí jedno dítě za druhým. Navíc se o ženu, která se rozhodla
skloubit práci i rodinu, nikdo nepostará a „zemře sama odložená v LDN“.
Pak kritizuje jakési blíže neurčené
sociální inženýry, podle kterých je možné matku nahradit drahými hračkami,
myslí si, že prsa má žena k tomu, aby si je vycpala silikonem, a že
miminka brečí, protože zlobí (!). Poté popisuje z toho vyplývající
výchovný styl, kdy se rodiče dětem nevěnují a ignorují jejich potřeby. Ten dává záhadně do souvislosti
s péčí otců v raném věku dítěte, kterou pokládá za odchylku od
moudrosti evoluce. Volně navazuje kritikou neochoty mladých lidí mít děti a
z ní vycházející nezodpovědnosti žen i mužů, přičemž, pokud tomu dobře rozumím, tato nezodpovědnost
pramení z rovnosti mužů a žen. Následně se v kruhu vrací ke své
prvotní kritice novely zákona
a tvrdí, že tato novela může
za všechny hrůzy, které v článku vyjmenovala, protože ženám signalizuje,
že mohou pracovat, i když mají dítě.
Na obecné rovině, přes různé argumentační fauly,
neargumenty a zcestná a stereotypizující tvrzení, článek rezonuje s kritikou,
která se ozývá z mnoha zdrojů a která zjednodušeně zní takto: pokud ženám umožníme jít dřív do práce, přestanou plnit svou tradiční
povinnost starat se o děti a o manžela a celá společnost se rozpadne.
Jenže takový postoj pramení z nepochopení navrženého, nebo neochoty to chápat.
Autoři a autorky této kritiky zaměňují možnost za povinnost (kvůli novele ženy
budou muset jít do práce dříve a svěřit děti někomu jinému), a předpokládají, že
ženy této možnosti vždy
využijí. Tedy že pokud sociální politika umožní kratší rodičovskou dovolenou,
ženy určitě začnou na své děti a muže „kašlat“ a věnovat veškerý čas práci.
Novela Zákona o
státní sociální podpoře, tj. novela rodičovského příspěvku, nikomu nic
nenakazuje a ani nesnižuje žádné existující nároky. Ve zkratce jde zhruba o
toto:
- Celková výše peněz, kterou může žena na
rodičovské dovolené čerpat, zůstane stejná, respektive dokonce se uvažuje o
její valorizaci.
- I nadále bude mít možnost vyčerpat ji až do čtyř let věku dítěte, pokud se
tak rozhodne. Nově ale volba délky rodičovské bude umožněna i těm, které ji
dosud neměly: ženy nezaměstnané, podnikatelky a studentky nebudou nuceny
pobírat nejnižší možnou výši příspěvku po čtyři roky. Budou si moci peníze
vybrat rychleji, což jim umožní dosáhnout
alespoň nějaké životní úrovně v době péče o dítě. Dotkne se to i žen s nadprůměrnými příjmy, které si také budou moci příspěvek
vybrat rychleji než dosud.
Díky tomu budou moci zůstat nějaký čas doma s dítětem, aniž by se příjem rodiny nějak dramaticky
propadl, a následně se vrátit do práce
bez ztráty nároku na rodičovský příspěvek.
- Součástí
připravovaných změn je i návrh na zajištěním garance místa v mateřské škole od tří, a později od dvou let
a investováním do tzv. mikrojeslí. Tato zařízení by měla nabídnout kvalitní,
kontrolovanou a maximálně individualizovanou péči (max. čtyři děti na
vychovatelku).
Co z toho jednoznačně vyplývá? Že žena bude mít skutečnou
svobodu volby: pokud se jí zamlouvá
stávající uspořádání, může zůstat doma stejně dlouho za stejných podmínek.
Navíc získá na rozdíl ode dneška garanci, že ve třech či čtyřech letech dítěte
najde místo ve školce. Pokud se ale z nějakých důvodů chce nebo potřebuje vrátit dříve - to se týká žen na vyšších manažerských
či vědeckých pozicích, ale i matek samoživitelek, kterým nic jiného mnohdy
nezbývá - bude jí umožněno čerpat rodičovský příspěvek rychleji ve vyšší
měsíční částce a následně najít pro své dítě péči se zárukou kvality a
za cenu, která ji nezruinuje.
Současný systém skutečnou svobodu volby bohužel nedává.
Pokud se žena rozhodne vrátit do práce
např. ve dvou letech věku dítěte, musí zaplatit horentní částku za chůvu či
soukromou školku, pokud tedy vůbec v okolí
svého bydliště nějakou najde. Pokud se bude chtít vrátit ještě dříve, přijde navíc o rodičovský příspěvek.
Podle analýzy Lucie Bartůškové z VŠE musí žena v Praze, která se chce
vrátit do práce před druhým rokem věku dítěte, vydělávat měsíčně alespoň 31 500 Kč hrubého, aby zůstala tzv. na nule.
Aby se jí vyplatilo pracovat, tj. aby jí alespoň 30 % z vydělaných peněz zůstalo, musela by mít plat přes 55 tis. hrubého. V případě dětí
od dvou let do nástupu do státní školky musí žena vydělat více než 18 tis.
Kč, aby jí z výplaty zbylo aspoň 6 tisíc. To ale více než třetina žen stejně
nevydělá.
Návrh MPSV vychází z toho, že matka a rodina ví lépe
než státní úředník, co je pro ni a pro děti lepší, a má mít možnost si vybrat.
Má dostat podporu v době, kdy je s dítětem doma, ale ani netratit na
tom, když se rozhodne vrátit do práce.
Návrat do práce v případě naprosté většiny žen neznamená, že
„na dítě kašlou“, že ignorují
jeho potřeby či že je „vrazí“ do nekvalitních jeslí. Ale to si Markéta Šichtařová jistě dobře uvědomuje vzhledem
k tomu, že sama svou práci kvůli mateřství nepřerušila a veřejně říká, že si neumí představit, že by musela být nucena volit
mezi prací a rodinou.
|