Když to vezmeme z globální perspektivy, ženy mají jen minimální možnost
ovlivnit vývoj budoucích technologií a tím i světa, protože se na jejich
vývoji téměř nepodílejí. A další desítky důvodů, proč je nutné
podporovat zvýšení žen ve vědě, mohou následovat. Ale to už jsou známá
fakta. Místo hledání argumentů nastal čas zaměřit se na to, co a jak
udělat, aby se situace změnila.
Řeč je tu o takzvaných STEM
oborech – science, technology, engineering, mathematics – týká se to
zejména vzdělání a výzkumu na všech úrovních. Ačkoliv dívky na prvním
stupni základních škol projevují o matematiku zájem srovnatelný s
chlapci a výsledky mají dokonce v průměru lepší, s přibývajícím věkem
jejich zájem rapidně klesá. To svědčí o tom, že problém není v
chybějících schopnostech ani nedostatku nadání. Konformita se
společenskými očekáváními je pevná bariéra, kterou prolomí jen velmi
silné osobnosti, které vědí, co chtějí. To ale nemůžeme od
šestnáctiletých dívek (ani chlapců) očekávat. Můžeme jim ale nabídnout
podporu v rozvoji jejich talentu a naznačit cestu, kterou by jinak vůbec
neobjevily nebo ji musely samy složitě hledat.
Osvědčeným a
tradičním způsobem, jak mladým lidem ukázat možný směr jejich další
cesty směrem k vyššímu vzdělání nebo kariéře, jsou dny otevřených dveří.
Pořádají se na školách, už od těch základních, i ve firmách. Firmy i
školy z technických oborů přitom spojuje jedno, mají jen málo žen a
dívek – problém, který ty pokrokovější z nich řeší. Zbytek rezignovaně
konstatuje, že se k nim dívky / ženy nehlásí, takže jejich počet nemohou
ovlivnit. To je ale velká mýlka. Jde jen o to, začít hledat způsoby,
jak je přitáhnout. Na nedávno proběhlém dni otevřených dveří jedné
pražské fakulty prezentoval tamní profesor obor softwarové inženýrství.
Mezi přítomnými byla v posluchárně asi desetina dívek, což je stále o
hodně víc než činí podíl mezi studujícími na této fakultě. Zájem by tedy
byl. Profesorova óda na fakultu a obor měla jednoznačný cíl – nalákat
co nejvíc uchazečů. I počty přihlášek svědčí o prestiži každé školy.
Tato fakulta navíc už delší dobu proklamuje, že chce zvýšit počet
studentek. Ve své prezentaci ale mezi vyjmenováváním úspěšných
absolventů, současných hvězdných studentů a mezinárodních projektových
týmů profesor na studentky zcela zapomněl, až na poslední slide, který
nesl název „Máme rádi děvčata“. Ilustrační fotografie však
neznázorňovaly mladé programátorky, nýbrž dívky juchající kdesi v parku.
Pokud
nezačneme brát problém absence dívek a žen ve STEM oborech vážně a
nepřestaneme dělit svět technologií na my a „ony“, nic se nezmění. Ke
škodě nás všech. Mezinárodní den žen a dívek ve vědě by mohl být
příležitostí, jak něco změnit. Třeba tím, že se zapojíte do naší
iniciativy
www.girlsday.cz.