Otevřená společnost spolupracuje s Gender Studies a Nesehnutím na projektu Férové platy, férové penze, v němž spolu se zahraničními partnery zkoumá přístupy k rovnému odměňování v Polsku, Slovinsku, Slovensku a Rakousku. Zároveň shromažďuje pozitivní příklady, jimiž by se vlády zmíněných zemí mohly navzájem inspirovat.
„O rozdílech v platech žen a mužů, které u nás dosahují 22 %, už veřejnost ví. Zatím však nikdo jasně nevyslovil, jak se tyto rozdíly promítají do penzí. Přitom ženy mají až o 40 % nižší starobní důchody a chudobou je u nás ohrožen dvojnásobný počet seniorek nad 65 let než seniorů,“ uvedla manažerka projektu Klára Čmolíková-Cozlová.
Projekt letos zpracoval studii Genderové nerovnosti v odměňování a důchodech, jejíž klíčová sdělení se v kampani objevují.
Veřejnost se tak dozví, že největší rozdíly v platech panují mezi vysokoškolsky vzdělanými, a to až o jednu třetinu v neprospěch žen. Nejnižší platy ve srovnání s muži pobírají ženy po návratu z mateřské dovolené, kdy jsou z finančního hlediska v situaci, jako by svou kariéru teprve začínaly. Proměny úvazků, dlouhá vyloučená doba a další události z pracovního života žen pak vedou k tomu, že ve stáří 75 % žen bere důchod nižší než 11 000 Kč, zatímco 75 % mužů má důchod vyšší než 12 000 Kč.
„Téma rovného odměňování považujeme za velmi důležité. V naší agentuře pracuje hodně žen na různých pozicích a jejich spravedlivé ohodnocení je prioritou. Proto nás spolupráce na tomto projektu ihned oslovila,“ uvedla Lucie Češpivová, CEO z reklamní agentury Dorland, která připravila kreativní koncept kampaně.
Na webové stránce www.ferplaty-ferpenze.cz se ženy kromě překvapivých čísel dozví také tipy, na co si dát pozor a jak postupovat, aby se roky péče o děti a blízké co nejméně negativně odrážely na výši jejich penze. Projekt bude v práci s veřejností nadále pokračovat, na duben chystá v Praze oslavu mezinárodního Dne rovného odměňování – Equal Pay Day.