Současná koncepce rodu v legislativě Evropské unie
[ 11.9.2015, Lucia Homolová
]
Právní úprava problematiky rovnosti pohlaví přesto naráží
na koexistenci paradigmat esencialistického a konstruktivistického pojetí rodu.
(Šmausová, 2006). Radikální přehodnocení postavení genderové problematiky s
důrazem na konceptuální rozlišení pohlaví a rodu přineslo v Evropě celospolečenský
diskurs a z hlediska legislativního i implementaci celého spektra právních
norem Evropské unie, která již nebyly chápány v pouze v jejich ekonomickém přínosu,
ale zohledňovaly komplexnější pohled na genderovou problematiku.
V současné době nový přístup k rodu tzv. Gender
mainstreaming přesunul pozornost z žen „jako skupiny s dodatečnými potřebami"
ke komplexnějším vzorům vztahů mezi pohlavími. Ideová strategie navazuje na
diskurs konstruktivismu a je vnímána spíše jako rekonceptualizace konceptu
rodu, kde pojem rod označuje sociokulturní rozdíly mezi muži a ženami, které
nejsou vrozené, mění se v čase a prostoru a lze je politicky a legislativní
formovat.
V definici je Gender mainstreaming „(re)organizací, zlepšením, rozvojem a přehodnocením politických
procesů takovým způsobem, který včleňuje rovnost pohlaví do všech opatření na
všech úrovních“ (Council of Europe, Gender Mainstreaming: Conceptual Framework,
Metodology and Presentation of Good practice, Strasbourg, 1998.). Tvoří právní
základ a zároveň je právně závazným požadavkem vyplývajícím z článku 29
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES o zavedení zásady rovných
příležitostí a rovného zacházení s muži a ženami v oblasti zaměstnání a
povolání.
Přijetí Gender mainstreaming strategie se odvíjí od
Konference OSN o ženách v Pekingu a Pekingské akční platformy (1995) a vychází
z předchozích závazků Úmluvy OSN o
odstranění všech forem diskriminace žen z roku 1979. Na půdě Evropského
Společenství (ES) se poprvé oficiálně ustanovil v roce 1996 v komuniké Evropské
Komise (EK) pod názvem "Zahrnutí
rovných příležitostí žen a mužů do všech politik a činností Společenství ". Podle tohoto dokumentu jde o "Systematické věnování pozornosti rozdílům
mezi podmínkami, postavením a potřebami žen a mužů ve všech politikách a
aktivitách ES: to je základní rys principu, který přijala EK."
V souvislosti s gender mainstreamingem se zmiňuje i
Listina základních práv EU, kde článek 21 zakazuje každou diskriminaci na
základě pohlaví.
"Je zakázána
jakákoli diskriminace z jakéhokoli důvodu, jako je pohlaví, rasa, barva pleti,
etnický nebo sociální původ, genetické rysy, jazyk, náboženství nebo víra,
politický nebo jiný názor, příslušnost k národnostní menšině, majetek,
narození, postižení, věk nebo sexuální orientace." (Listina základních
práv Unie, 2001).
Gender mainstreaming byl v EU následně legitimizován v roce 1997
Amsterodamskou smlouvou. Amsterodamská smlouva zařadila rovnost mezi ženami a
muži mezi explicitní úkoly EU např. Čl. 2, který ustanovil rovnost žen a mužů
jako obecný cíl Evropského Společenství a zavázal Evropskou unii podporovat
rovnost pohlaví ve všech svých úkolech a aktivitách. Ve vztahu ke gender
mainstreamingu je nejdůležitější článek 3 také "Mainstreamingový
článek". Na jeho základě se mezi povinnosti EU zařadilo odstraňování
stávajících nerovností mezi muži a ženami a podpora rovnosti pohlaví ve všech
oblastech kompetencí EU.
Amsterodamská smlouva zároveň rozšířila právní základ na
podporu rovnosti mezi muži a ženami. Nový článek 13 vytváří podmínky pro boj
proti všem formám diskriminace a poskytl Evropskému Společenství sílu přijímat
vhodná opatření k potírání diskriminace na základě pohlaví.
Na základě článku 13 Smlouvy Rada přijala směrnici
2000/43/ES, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s osobami bez ohledu na
jejich rasu nebo etnický původ a směrnici 2000/78/ES, kterou se stanoví obecný
rámec pro rovné zacházení v zaměstnání a povolání, které definují přímou a
nepřímou diskriminaci.
Články 137 a 141 umožňují Evropské unii jednat nejen v
oblasti stejné odměny, ale také v širší oblasti rovných příležitostí a rovného
zacházení, v otázkách zaměstnání a povolání. Článek 141 povoluje pozitivní
diskriminaci ve prospěch žen.
V rámci legislativních opatření na podporu gender
mainstreamingu, EU v posledních letech přijala směrnici Evropského parlamentu a
Rady 2002/73/ES, kterou se mění směrnice 76/207/EHS o zavedení zásady rovného
zacházení s muži a ženami pokud jde o přístup k zaměstnání, odbornému
vzdělávání a postupu v zaměstnání (pracovní podmínky).
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/73/ES uvádí
definice přímé a nepřímé diskriminace, obtěžování a sexuálního obtěžování, jak
je chápe Společenství. Zároveň vybízí zaměstnavatele, aby přijímali preventivní
opatření proti sexuálnímu obtěžování, zpřísňuje postihy za diskriminaci a
umožňuje vytvoření orgánů členských států odpovědných za prosazování rovného
zacházení mezi muži a ženami.
Posouzení skutečností, které vedou ke zjištění, že došlo
k přímé nebo nepřímé diskriminaci, náleží vnitrostátním soudním nebo jiným
příslušným orgánům v souladu s vnitrostátními právními předpisy nebo
zvyklostmi. V těchto vnitrostátních právních předpisech může být zejména
stanoveno, že nepřímá diskriminace může být založena jakýmikoliv prostředky,
včetně na základě statistických údajů. Podle judikatury ESD zahrnuje
diskriminace použití různých pravidel na srovnatelné situace nebo použití
stejného pravidla na různé situace.
Ve stálé judikatuře Soudní dvůr uznal, že je legitimní s
ohledem na zásadu rovného zacházení chránit ženu z důvodů jejího tělesného
stavu během a po těhotenství. Navíc důsledně rozhodoval, že jakékoli nepříznivé
zacházení spojené s těhotenstvím nebo mateřstvím představuje přímou
diskriminaci na základě pohlaví.
Tato směrnice se proto nedotýká směrnice Rady 92/85/EHS o
zavedení opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci těhotných
zaměstnankyň a zaměstnankyň krátce po porodu nebo kojících zaměstnankyň
(směrnice 89/391/EHS), která usiluje o zajištění ochrany fyzického a duševního
stavu žen, které jsou těhotné, žen, které nedávno porodily, nebo žen, které
kojí. Soudní dvůr uznal zásadu ochrany práv žen, zejména pokud jde o jejich
právo na návrat na stejné nebo rovnocenné pracovní místo s pracovními
podmínkami, které nejsou méně příznivé, a na prospěch ze zlepšení pracovních
podmínek, na který by měly nárok během své nepřítomnosti.
Pro účely směrnice 76/207/EHS se "přímou
diskriminací" rozumí, pokud se s jednou osobou zachází méně příznivě z
důvodu jejího pohlaví, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s
jinou osobou ve srovnatelné situaci. "Nepřímou diskriminací" se
rozumí, pokud by v důsledku zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo
zvyklosti byly znevýhodněny osoby jednoho pohlaví v porovnání s osobami druhého
pohlaví, ledaže takové ustanovení, kritérium nebo praxe jsou objektivně odůvodněny
legitimním cílem a prostředky k dosažení uvedeného cíle jsou přiměřené a
nezbytné.
"Obtěžováním" se rozumí, pokud dojde k nežádoucímu
chování souvisejícím s pohlavím osoby, které má za účel nebo za následek
narušení důstojnosti osoby a vytvoření zastrašující, nepřátelské, ponižující,
pokořující nebo urážlivé atmosféry.
"Sexuálním obtěžováním" se rozumí, pokud dojde
k jakékoli formě nežádoucího chování sexuální povahy, vyjádřeného verbální,
neverbální nebo fyzickou formou, které má za účel nebo za následek narušení
důstojnosti osoby a vytvoření zastrašující, nepřátelské, ponižující, pokořující
nebo urážlivé atmosféry.
Obtěžování spojené s pohlavím osoby a sexuální obtěžování
odporují zásadě rovného zacházení pro muže a ženy, je proto vhodné definovat
takové pojmy a zakázat takové formy diskriminace. K tomuto účelu musí být
zdůrazněno, že se tyto formy diskriminace nevyskytují pouze na pracovišti, ale
také v souvislosti s přístupem k zaměstnání a odbornému vzdělávání a během
zaměstnání a výkonu povolání.
Nařízení 806/2004/ES zabezpečuje rovnost pohlaví mužů v
rozvojové spolupráci a politice EU a specifická opatření ke zlepšení situace
žen. Směrnice 2004/113/ES implementuje zásadu rovného zacházení mezi muži a
ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování.
V znění směrnice 2004/113/ES je rovnost mužů a žen
základní zásadou Evropské unie. Články 21 a 23 Listiny základních práv Evropské
unie zakazují jakoukoli diskriminaci na základě pohlaví a požadují, aby byla
zajištěna rovnost mezi muži a ženami ve všech oblastech.
K diskriminaci na základě pohlaví, včetně obtěžování a
sexuálního obtěžování dochází také v oblastech mimo trh práce. Taková
diskriminace, jako překážka úplného a úspěšnému zapojení mužů a žen do
hospodářského a společenského života, může být stejně škodlivá.
Zvláště patrné jsou problémy v oblasti přístupu ke zboží
a službám a jejich poskytování. Legislativa by měla zakázat diskriminaci na
základě pohlaví v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování. Zboží by se
měl chápat ve smyslu ustanovení Smlouvy o založení Evropského společenství,
která se vztahují na volný pohyb zboží. Služby by měly být chápány ve smyslu
článku 50 uvedené smlouvy.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES o
zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení s muži a ženami v
oblasti zaměstnání a povolání (přepracované znění) na podporu právní jistoty a
srozumitelnosti při uplatňování zásady rovného zacházení integrovala směrnici
75/117/EHS o stejné odměně; směrnici 76/207/EHS ve znění směrnice 2007/73;
směrnici 86/378 ve znění změn směrnice 96/97/ES o rovném zacházení v systémech
sociálního zabezpečení; směrnici 97/80/ES o důkazním břemenu při uplatňování
zásady rovného zacházení.
Účelem směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES
je zajistit zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a
ženy v oblasti zaměstnání a povolání.
V tomto ohledu směrnice obsahuje ustanovení k provádění
zásady rovného zacházení, pokud jde o: přístup k zaměstnání včetně postupu a k
odborné přípravě; pracovní
podmínky, včetně odměny; zaměstnanecké systémy sociálního zabezpečení. Obsahuje také ustanovení
k zajištění účinnějšího provádění prostřednictvím zavedení příslušných postupů.
Členské státy mohou zachovat nebo přijmout opatření ve
smyslu článku 141 odst. 4 Smlouvy za účelem zajištění plné rovnosti mezi muži a
ženami v pracovním životě.
Rovněž se tu uplatňuje zákaz diskriminace tj. za stejnou
práci nebo práci, které je přiznána stejná hodnota, se odstraní přímá a nepřímá
diskriminace na základě pohlaví v souvislosti se všemi hlediska a podmínky
odměňování. Zejména v případě, kdy se pro stanovení odměny používá systém
klasifikace prací, je založen na stejných kritériích pro muže i pro ženy a je
vytvořen tak, aby vyloučil diskriminaci na základě pohlaví.
Směrnice definuje i rovné zacházení v systémech
zaměstnaneckého sociálního zabezpečení, které poskytují ochranu před riziky
jako nemoc; invalidita, stáří, včetně předčasného odchodu do důchodu; pracovní
úrazy a nemoci z povolání; nezaměstnanost a zaměstnanecké systémy sociálního
zabezpečení, které poskytují další sociální dávky, peněžní nebo věcné, zejména
pozůstalostní a rodinné dávky, pokud tyto dávky představují plnění vyplácené
zaměstnavatelem pracovníkovi z důvodu jeho zaměstnání.
Ve smyslu článku 141 Smlouvy, a pokud jde o diskriminaci
z důvodu pohlaví v směrnicích 92/85 / EHS a 96/34 / ES, členské státy přijmou v
souladu se svými vnitrostátními soudními systémy nezbytná opatření, aby příslušelo
odpůrci prokázat, že nedošlo k porušení zásady rovného zacházení, jakmile se
osoba cítí poškozena nedodržením zásady rovného zacházení a předloží soudu nebo
jinému příslušnému orgánu skutečnosti nasvědčující tomu, že došlo k přímé nebo
nepřímé diskriminaci.
Legislativní úpravy harmonizující s politickými
strategiemi a plány představují závazek Evropské unie v oblasti rovných
příležitostí mezi muži a ženami i do budoucna, koncept rodu dává prostor pro
otázky ohledně dalšího směřování genderové problematiky v právě Evropské unie a
uplatňování komplexní koncepce rovnosti pohlaví.
|