- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Pandořin hlas

[ 1.9.2015, Jitka Hausenblasová, Gender Studies, o.p.s. ]

Sešly se zde tři výtvarnice, které sice mají jiné životní dráhy a pocházejí z odlišných prostředí, mají ale také mnoho společného. To je dobře patrné i díky řešení expozice, kdy díla všech tří nejsou umístěna separátně, ale naopak pospolu a mohou tak na sebe vzájemně odkazovat. Hledání společného jmenovatele v umění tvořeném ženami často sklouzává k univerzalistickým soudům tzv. ženského umění, jakoby například zkušenost s mateřstvím byla jednotící linkou vinoucí se napříč ženským osudem. Nicméně na volbě motivů se v dílech všech tří umělkyň ukazuje, že určitá témata skutečně zpracovávají podobným způsobem.

Česká malířka Veronika Holcová tu prezentuje své imaginativní malby, vrstvením akrylu a oleje na plátno docílila efektu, kdy každý divák či divačka v obraze může vidět něco jiného. Možnosti takové individuální interpretace si sama autorka velmi cení. Spojujícím tématem s oběma dalšími umělkyněmi je třeba postava Lilith, první ženy Adamovy, která se mu vzepřela a z ráje odešla. Byla proto prokleta a žila s démony. K mužům se ale posléze vrací a dává jim zabrat. „Nebudu se šířit o tom, proč jsem ten obraz namalovala, to by bylo příliš intimní, ale dostal mě z velkých nesnází“ komentuje Veronika Holcová svoje dílo s názvem Lilith.

Sandra Vásquez de la Horra pochází z Chile a svá díla původně přibíjela hřebíkem přímo na zeď. Její kresby mají často velmi temný a děsivý podtón, zároveň jsou ale ironické a je v nich přítomna nadsázka. Chlapec požírající si vlastní prst nebo cosi vylézajícího z ženiny vagíny, to jsou namátkou motivy jejích precizních figurativních kreseb. Spolu s další vystavující, Klarou Kristalovou, patří k světově proslulým umělkyním, jejichž díla jsou zastoupena v nejvýznamnějších sbírkách i muzeích po celém světě. Klara Kristalova je původem Češka, nyní žije ve Švédsku, kde se věnuje zejména tvorbě plastik z keramiky. Navzdory určité neforemnosti pálené hlíny její plastiky působí velmi snově, připomínají dětství nebo pohádky. Je v nich ale zároveň něco zneklidňujícího, co zbavuje keramické sošky prvoplánovosti.

Expozice se svým širokým záběrem a zastoupením i v zahraniční uznávaných umělkyň stojí určitě za zhlédnutí. Stejně jako samotný Colloredo-Mansfeldský palác. Tip na závěr: mřížování mramorových stěn paláce a malby Veroniky Holcové mají překvapivě mnoho společného.

Výstava trvá do 1. 11. 2015. Galerie Hlavního města Prahy, Colloredo-Mansfeldský palác, Karlova 2, Praha 1.


 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT