|
Reprodukce jako sdílený statek: máme chtít neplacenou práci zaplatit, nebo ji raději vykonávat společně?
[ 2.12.2014, Jitka Kolářová
]
Reprodukce lidských bytostí – to je
velice rozsáhlá oblast. Vždyť co jiného je vlastně život?
Reprodukční práci můžeme vztáhnout k řadě oblastí, jako je
vzdělávání, bydlení, udržování sociálních vztahů,
zemědělství, zdravotnictví, bezpečnost a boj proti násilí.
Často se jedná o každodenní činnosti, které jsou někdy tak
samozřejmé, že je nevidíme. V zemích bohatého globálního
Severu bývá reprodukce ztotožňována s prací v domácnosti a
péčí, protože velká část reprodukční činnosti je zajištěna
(sociálním) státem, jako zdravotnictví, školství, nebo trhem
(např. zásobování potravinami).
Ženská práce, neplacená práce
Jak asi tušíte, většinu péče (o
děti, nemocné, seniory) a práce v domácnosti mají na starosti
ženy. V České republice tvoří ženy 98-99% těch, kdo nastupují
na rodičovskou dovolenou, aby se starali o malé dítě. Výzkum
Sociologického ústavu Akademie věd zase ukázal, že muži
odhadují, že péčí a prací v domácnosti týdně stráví 15,4
hodiny, zatímco ženy odhadly své zapojení na 38 hodin týdně. To
je 2,5 více než muži a představuje to asi 70% pracovního úvazku
(více k výzkumu viz publikace Pečuj a vypečeme tě). Ženy se
také často starají o stárnoucí rodiče – a to jak své, tak i
svého partnera. To je tedy ona „druhá směna“, o které mluví
feministické hnutí.
Sociální státy, které dosud
zajišťovaly řadu služeb péče, jako jesle, mateřské školy,
pečovatelské služby, nemocnice, domy pro seniory, v současnosti
často argumentují ekonomickou krizí, slabou ekonomikou, nutností
šetřit apod. a snižují výdaje právě v oblastech, které s
reprodukcí souvisejí.
Veřejná péče se postupně ruší a
odpovědnost za ni se individualizuje – každý ať se o sebe
postará sám. Stát přesouvá náklady na péči do jednotlivých
rodin, kde ji vykonávají právě především ženy, a zadarmo.
Individualizace péče péče také
může být příležitostí pro komerční sféru, která bohatším
rodinám nabídne soukromé jesle a školky, soukromé domovy pro
seniory nebo placené služby pečovatelek, babysitterek, uklízeček
a chův (opět to bývají hlavně ženy). Práce v domácnosti a
péče tak najednou získává nějakou tržní cenu. Je to ale velmi
prekérní, nejistá práce, často bez stanovených pracovních
hodin, bez možnosti vyjednávat o výši platu či důstojném
zacházení (odbory pracovníků a pracovnic v domácnosti jsou na
světe velice zřídkavé). To je posíleno tím, že jde o práci
často vykonávanou migrantkami, jejichž pozice je velmi nejistá a
jejichž povolení k pobytu bývá navázáno na zaměstnání.
V rodinách, které si placenou práci
v domácnosti a placenou péči nemohou dovolit, je stále
odpovědnost za tuto sféru na ženách, které ji vykonávají jako
práci neplacenou. Ostatně, bez neplacené práce by se systém
zhroutil: kapitalismus a jeho logika vytváření zisku totiž
nutně předpokládá nějaké externí zdroje, za které se
neplatí, ať už jsou to přírodní zdroje nebo neplacená práce.
Bez neplacené práce, která námezdně pracujícím zajistí
stravu, čisté a příjemné obydlí, kde mohou odpočívat a
nabírat síly na nový pracovní den, by to prostě nešlo. Na
zaplacení té obrovské masy neplacené práce prostě v
kapitalistickém systému nejsou peníze.
A tak se o práci v domácnosti a o
péči moc nemluví - je to samozřejmost, je to role žen, je to
jejich „přirozenost“. O tom, jak se tahle přirozenost vyrábí
a od malička v dívkách buduje, existují tuny knih a je to jedno
ze základních témat genderových studií.
Feministky žádají zhodnocení
reprodukční práce
V českém prostředí jsou iniciativy
požadující zhodnocení neplacené práce zřídkavé a krotké.
Jednou z mála výjimek byl případ rozvodu ekofeministky Marie
Haisové v roce 2008. Dle výroku soudu měla Haisová svému
manželovi zaplatit polovinu z hodnoty společného bytu, cca 1,5
milionu, který nabyli během manželství. Haisová, podle svého
článku na Britských listech, byla tehdy rok před důchodem a bez
úspor, hrozila jí exekuce. Naproti tomu její manžel peníze měl,
protože ze společných peněz investoval do akcií a výnosy mu
zůstaly: ty se totiž – dle rozhodnutí Nejvyššího soudu - do
společného jmění manželů nezapočítávají. A tak si Haisová
spočítala hodnotu práce v domácnosti a péče, kterou investovala
za dvacet dva let do své rodiny. Vyšlo jí 5 milionů. U soudu pak
požadovala, aby se tato částka započítala při rozdělování
majetku. Soud však tuto argumentaci nepřijal.
Příkladem usilování o systémovější
změnu ve vnímání a oceňování domácí práce je
italsko-americká kampaň Wages for Housework (Mzdy za práci v
domácnosti), která vznikla v 70. letech a která se snažila
upozornit na roli neplacené práce žen pro udržení kapitalismu v
chodu. Jejími významnými teoretičkami byly např. Nicole Cox,
Silvia Federici, Selma James nebo Mariarosa Dalla Costa. První
myšlenky kampaně se nesou v duchu marxistického feminismu, kampaň
totiž navazovala na operaistickou myšlenku, že mzda je pro boj
dělnic a dělníků proti kapitálu naprosto klíčová. Zásadní
texty kampaně představují eseje Protiplánování
z kuchyně, Mzdy proti domácí práci nebo Proč je sexualita práce
(některé z nich vydalo Kolektivně proti kapitálu a jsou dostupné
na webu), které nabízejí skvělou feministickou analýzu
reprodukční práce a role žen v ní.
Autorky tu ukazují, jak v kapitalismu
je domácí práce nezbytná pro regeneraci sil dělníků - ti by
bez ní nemohli podávat v práci takové výkony. Ale protože je
neplacená (systém ji nechce a nedokáže zaplatit), vlastně ani
není vnímána jako práce. Autorky dokládají, že ztotožnění
domácí práce s přirozenosti žen, se samou ženskostí,
znemožňuje ženám se proti druhé pracovní směně v domácnosti
ohradit – nelze přece protestovat proti přirozenosti. A protože
je to práce bez mzdy, o niž by bylo možno se zaměstnavatelem
vyjednávat, dělnické hnutí a odbory nevnímají stížnosti žen
v domácnosti, že jsou utlačované a vykořisťované, a odmítají
přiznat reprodukci status práce. Navíc práce v domácnosti tím,
že se odehrává v jednotlivých rodinách a bez zjevného
zaměstnavatele, je prací izolovanou, bez možnosti obrany skrze
odbory. To všechno podle Wages for Housework přispívá k
vykořisťování žen kapitalismem, který využívá
patriarchálního uspořádání.
Hnutí Wages for Housework ale
nepožadovalo jen to, aby ženy dostaly za reprodukční práci
zaplaceno kvůli těm penězům samotným – šlo o to, aby práce v
domácnosti začala být vnímána jako
práce,
a ne jako přirozenost žen, a aby dělnické hnutí, jemuž tehdy
dominovali muži a jejich agenda, začalo vnímat i vykořisťování
žen v kapitalismu jako relevantní téma a důvod třídního boje.
Wages for Housework apelovalo na ženy i muže, aby odmítli dále
udržovat situaci, kdy se kapitalismus krmí neplacenou prací, a
díky tomu dále funguje.
Dnes se ozvěny
téhle kampaně můžeme nalézt třeba v boji za práva sexuálních
pracovnic a pracovníků nebo pečovatelů a pečovatelek v
domácnostech, což jsou navíc často migrantky ze zemí chudého
jihu a východu.
Silvia Federici,
která je zřejmě nejvýznamnější postavou Wages for Housework,
ale téma domácí práce a role žen v ekonomice dále
rozpracovávala a v současnosti se zapojuje i do kritiky ekonomické
globalizace a neoliberalismu a hodně se věnuje tématu sdílených
statků (commons) právě ve vztahu k reprodukci jakožto fungující
alternativě kapitalismu.
Reprodukce a revoluce
V předkapilitalistických
nebo mimokapitalistických společnostech se často sdílí práce i
její plody, kdežto kapitalismus těží z izolovanosti a
roztříštěnosti produkce, reprodukce a spotřeby. To totiž jednak
znamená, že lidé více utrácejí, více spotřebovávají (např.
v oblasti domácnosti to znamená, že každá domácnost má svoji
pračku, svůj vysavač, svůj mixér atd.), a jednak také to, že
díky izolovanosti se nebouří. Svoje těžkosti totiž vnímají
jako individuální selhání.
Pokud
ale přenastavíme vykonávání reprodukční práce, tedy
péče a práce v domácnosti, a i izolované činnosti uděláme
společnou, bude to mít podle Federici dalekosáhlé důsledky pro
společnost jako celek.
Jaká pozitiva tedy sdílené
vykonávání reprodukční práce přinese? Zaprvé, když je práce
a odpovědnost za ni sdílená, je poskytnutá péče lepší. Často
se to děje, nebo spíš dívalo, že v péči o celou tlupu dětí
ze sousedství se rodiče střídají, nebo že širší
komunita pečuje (což může znamenat i prostou návštěvu a
obstarání nákupu) o staré lidi. Sdílení této práce není tak
vysilující pro jediného člověka, který pečuje, péče je
zajištěna a ještě se posílí sociální vazby uvnitř komunity.
Zadruhé, je to levnější. Zejména u
společného vaření se ušetří při velkých nákupech, což je
pozitivní zejména pro ekonomicky slabší skupiny.
To souvisí s třetím pozitivem – snížením existenční
závislosti na trhu práce a zboží, protože reprodukční
práci nebo třeba zeleninu z komunitních zahrad nebudeme muset
nakupovat ani prodávat, což je v této perspektivě zdrojem
nesvobody a vykořisťování.
A konečně začtvrté, nastavení
reprodukce jako sdíleného statku má v sobě revoluční
potenciál: když lidé spolu něco dělají, mluví spolu o
svých problémech. Tím se jednak dozvídají, že jejich problémy
často nejsou individuální, ale mají nějakou systémovou příčinu
(jako třeba chudoba vznikající na základě rasismu a ožebračování
lidí na předražených ubytovnách). Pojmenování takového
problému je předpokladem k nějaké kolektivní akci. Sdílenou
prací ale také vzniká opravdová solidarita, díky níž se lidé
mohou podpořit, když jde v nějaké takové kolektivní akci do
tuhého.
Sdílení reprodukční práce vlastně
velmi nenásilně přináší „prefigurativní politiku“, tedy
to, že už dnes zkoušíme žít to, co bychom chtěli „po
revoluci“.
Ne jen teorie
Abychom ale nezůstali jen u krásných
představ, je potřeba se podívat, jestli můžeme najít nějaké
inspirativní příklady sdílené reprodukční práce. Logicky se
objevují především v chudých oblastech a v obdobích krize a
často za nimi stojí právě ženy, protože jsou v řadě
společností díky svému genderu svázané s reprodukcí a
historicky byly více závislé na přístupu ke společným,
sdíleným zdrojům více než muži.
Sylvia Federici uvádí, že například
během ekonomické krize v 80. letech vznikaly v Peru a Chile
společné kuchyně „ola communes“. Protože už nebylo
ekonomicky udržitelné nakupovat a vařit pro jednotlivé
domácnosti, začaly ženy jídlo připravovat společně. Nešlo ale
jen o jídlo a snížení nákladů, ale i o vzájemnou podporu a
ochranu před násilím jak ze strany policie, tak i násilnických
mužů.
V afrických zemích zase funguje
grassroot aktivita Home Based Care Alliance, sdružující ženy,
které se věnují řadě témat týkajících se jejich života, ať
už je to vzájemná podpora vdov, žen v domácnosti nebo rodin, kde
je AIDS.
V brazilské hnutí bezzemků, kde ženy
hrály významnou roli, se zase mimo jiné společně vykonávaly
domácí práce jako vaření nebo mytí nádobí – a do těchto
prací jsou zapojeny jak ženy, tak muži.
Obrana reprodukčních commons se ale
netýká jen čistě domácích prací, ale často jde mnohem dále,
protože v zemích, kde velká část obyvatel žije na venkově, má
na reprodukci bezprostřední vliv také stav životního prostředí.
Ženy, které jsou tu zodpovědné za získání potravy, vody a
topiva, jsou tedy ohrožené vysycháním nebo znečištěním vody,
ničením lesů a erozí půdy. Tak vznikla dvě velká zelená
hnutí, Chipko v Indii a Green Belt v Keni. Chipko bránilo
komerčnímu kácení pralesů, v Green Belt zase ženy sázely
stromy, aby se zabránilo šíření pouště. Ani v jednom případě
však nešlo o environmentalistickou aktivitu, ale o boj o přežití,
protože na stav přírody je život a zdraví lidí bezprostředně
navázán.
Pro příklady komunitního vykonávání
reprodukční práce ale nemusíme chodit nijak daleko. V České
republice je velice hustá síť komunitních, mateřských a
rodinných center, z nich většina nevznikla jako expertské
neziskovky poskytující nějakou službu, ale jako místo vzájemného
setkávání a pomoci.
V anarchistické scéně můžeme jako
zárodek sdílení reprodukční práce zmínit pražské Salé, kde
se schází rodičovská skupina Mamatata, funguje společné vaření
apod. Jiným příkladem je letní anarchistický tábor pro děti i
rodiče.
No common without community!
Když mluvíme o reprodukci a sdílených
statcích v takto širokém záběru a v celosvětovém měřítku,
je třeba zmínit ještě jeden důvod, proč reprodukční práci
vykonávat společně, v komunitě.
Německá socioložka a ekofeministická
aktivistka Maria Mies říká, že tím, že globální kapitalismus
zcela rozpojil produkci, reprodukci
a spotřebu, si vlastně umožnil brutálně vykořisťovat
přírodu i lidi, protože spotřebitelé na druhé straně světa
nevidí, co se děje při výrobě. Takové rozpojení podporuje naši
nezodpovědnost a ignorování
toho, co se děje někde na druhé straně světa, takže náš
život vlastně stojí na smrti někoho jiného.
Velmi symbolický příklad tohoto
rozpojení ukazuje americká aktivistka Inga Muscio, když píše, že
růže dodávané na americký trh se pěstují v Mexiku. Květiny,
které znamenají v Americe lásku, jsou na mexických plantážích
zdrojem nemocí a smrti, protože se stříkají chemikáliemi, po
kterých ženy, které růže pěstují a sklízejí, mají různé
zdravotní problémy, potrácejí nebo porodí děti s různými
zdravotními vadami.
Silvia Federici říká, že nelze
mluvit o sdílení statků, dokud neodmítneme stavět svůj život,
svou reprodukci na utrpení jiných a dokud se neodmítneme chápat
jako oddělení od nich. Proto razí heslo „no
common without community“, kde jsou klíčové jak spolupráce, tak
i zodpovědnost.
Okruhem se tedy
vracíme zpět k poselství kampaně Wages for housework: do
politické agendy kolem komunalizace a tematizace sdílených statků,
je bezpodmínečně nutné zahrnout i reprodukční práci, která je
základem fungování každé společnosti. Pokud se budeme rozplývat
nad sdíleným veřejným prostorem nebo absencí autorských práv
na internetu, ale naše ženy nebo matky stále budou bez uznání
dřít v domácnostech, bude naše rétorika sdílených statků
velmi pokrytecká.
Jak píše Federici, „nelze
vytvořit alternativní společnost a silné sebe-produkující se
hnutí, aniž bychom redefinovali formy reprodukce kooperativnějším
způsobem a odstranili hranici mezi osobním a politickým, a
politickým aktivismem a reprodukcí každodenního života“.
Toto poselství se třeba dá mimo jiné
interpretovat tak, že chceme-li, aby anarchistické hnutí nezmizelo
proto, že staří anarchisté a anarchistky odcházejí a noví
dosud nepřišli, měli bychom uvažovat o tom, jak je nastavené
jeho fungování i z hlediska reprodukční práce.
Zdroje:
Silvia Federici: Revolution at Point
Zero. PM Press 2012.
Inga Muscio: Autobiography of a
Blue-Eyed Devil: My Life and Times in a Racist, Imperialist Society.
Seal Press 2005.
Magdalena Hornová (ed.): Pečuj a
vypečeme tě: Zpráva o neplacené práci v ČR. Gender Studies
2012.
Wikipedia: Wages for Housework.
(online, cit. 15.5.2014. dostupné z
http://en.wikipedia.org/wiki/Wages_for_housework)
Marie Haisová: Žaluji na systém,
neboť můj čas nejsou peníze. Britské listy, 23.12.2008. (online,
cit. 15.5.2014. dostupné z http://www.blisty.cz/art/44377.html)
Článek vznikl na základě
přednášky pro konferenci Commons – sdílené statky (4. 6.
2014).
|