|
Bezprostřednost genderu jako žité zkušenosti: Teoretizace afektu mezi konstruktivismem a materilismem.
[ 30.9.2014, witz
]
Sama tělesnost
se postupně dostala v rámci „materialistického obratu“ zpět do centra zájmu,
zatím ale spíše na úrovní čistě fyzické, bez respektu k prožitku jako
specifické součásti reality. Mezi přístupy založenými na diskurzivní konstrukci
reality a přístupy, které oscilují mezi čistým materialismem těla a
deleuzovským vitalismem, se v posledních letech objevuje další z řady
příslovečných „obratů“, a to „obrat k afektu“. Ačkoli se již úspěšně etabloval
v příbuzných oborech, zůstává minimálně v českém kontextu genderovými studii
téměř nepovšimnut.
Jako každý z
novějších směrů, ani afekt nemá dosud žádnou jednotící teorii (Gregg,
Seigworth, 2010). Charakteristické však je sdílené zaměření na oblast interakcí
mezi oblastí materiální a diskurzivně-kognitivní, těla a mysli. Na předvědomé
pole prožitků bezprostředně „vetkaných do kognitivního procesu“ (Sedgwick,
2003:18).
Je třeba
zdůraznit, že afekt v tomto smyslu není brán jako mezní bod, kdy reaktivní
nekontrolovaná afektivita potlačí vědomou reflexi situace. Přístupy příslušející
k „afektivnímu obratu“ na rozdíl od psychologie a psychiatrie z větší části
pracují se subtilnějším a kontinuálním působení afektivních stimulů na běžné
vnímání a prožívání. Afektivně podložený „pocit, že máme pocit“ (Massumi v
aluzi na Leibnizovu percepci percepce, 2002:13) předchází každé vědomé reflexi
situace, předznamenává její vyhodnocení i naší reakci na ni. Pokud bychom si
vypůjčili existencialistickou terminologii, pak afekt spojitě moderuje
„naladěnost“ našeho „bytí ve světě“.
Afekt by ale
neměl být redukován pouze na rovinu individuálního prožitku. Afektivní reakce
nejsou nepodmíněnou funkcí těla, ale jsou získávány a posilovány procesem
učení. Jako takové jsou z velké části formovány v rámci socializace. Afekt
provazuje habitualizované tělesné prožitky a diskurzivně utvářený subjekt.
Internalizovaná afektivní reakce „udržuje vazbu mezi pojmy, hodnotami a
objekty“ (Ahmed, 2010:29) a spoluvytváří konzistentní motivační zdroje pro konkrétní
sociálně preferované jednání. Sociálně fixované a předávané „afektivní
ekonomiky“ (Ahmed, 2004) nesoucí pocitové příznaky žádoucího a nežádoucího jsou
tak další oblastí, která nám může pomoci teoretizovat sociální i individuální
rámce toho, co „motivuje performativitu“ (Sedgwick, 2003:17).
Teoretizace afektu
nabízí další rozšíření stávajících teoretických rámců, jak na úrovni
individuální, tak sociální. Na rozdíl od dekonstrukce neredukuje tělesnost na
abstraktní konstrukci, oproti psychoanalytickým přístupům neulpívá na pohlaví a
sexualitě a propojenost subjektivity a těla vidí výrazně širší, než jak je
mnohdy tradována v čistě materialistických přístupech.
Svazující
dědictví represivní hypotézy
Dekonstruktivní
přístupy založené na „obratu k jazyku“ vycházejí především z tradice
foucaultovy „represivní hypotézy“ (Foucault, 1999) a redukují často
genderovanou subjektivitu na mocenský imprint bez možnosti jakkoli vykročit za
jeho limity. Tělesnost je subjektem víceméně pouze „kolonizována“, je-li na ni
vůbec brán zřetel. V kontextu feministického výzkumu bývá často citována i
bourdieuova „somatizace nadvlády“ (Bourdieu, 2000). Ta sice sice bere v úvahu i
tělesnost a tematizuje nepochybně reálné působení moci na lidská těla a jejich
prožívání, ale i ona teoretizuje prožitek jen jako omezující. Jsme skutečně odsouzeni
k freudovské „nespokojenosti v kultuře“ (Freud, 1998), která už na
nejsubtilnější úrovni subjektu podvazuje vitalitu a normalizuje naši existenci
pro její dokonalé pohlcení mocenskou strukturou? Teoretizace afektu může
nabídnout částečné rozvolnění deterministických mantinelů, které genderová
studia z represivní hypotézy převzala.
Přílišné
zaměření na mocenské aspekty subjektivizace vytváří pseudodichotomii represe a
liberalizace a „ještě abstraktnější formu hegemonického a subverzivního“
(Sedgwick, 2003:12), ze které vychází feministická politika posledních
desetiletí. Při bezbřehosti dekonstruktivistické reflexivity je s podivem s
jakou samozřejmostí na tuto konkrétní konstrukci přistupujeme. Neměli bychom
ignorovat, že subjektivizace nemusí být nezbytně jen represivní. Sedgwick
upozorňuje na to, že takové chápání foucaultových myšlenek je značně
reduktivní. Z jejího pohledu subjektivizace „působí skrze produkování, spíše
než přes eliminování“ a je nesena „internalizovanými a očividně volními mechanismy,
spíše než externími“ (Sedgwick, 2003:11). Teoretizace afektu poukazuje na to,
že samotná interakce těla s (ne)vědomou složkou člověka je dialektická a nedá
se redukovat jen na rovinu subjektu a ani subjekt není nezbytně jen sedimentem
represe a disciplinace těla.
Nejvýraznější
feministická představitelka „obratu k jazyku“ Judith Butler však i jakkoli
charakterizovatelné „pozitivní“ prožitky chápe jen jako nedílnou součást
mechanismu ovládání. Butler tematizuje afektivní přilnutí, které představuje předvědomou
touhu po nabývání subjektivity, která je však vždy již mocensky ustavena. Pro
Butler „podmanění se touze vyžaduje a zakládá touhu po podmanění“ (Butler,
1997:19). I jakékoli mimodiskurzivní vlivy tak mohou být na úrovni teorie
bezrozporně navráceny zpět do schématu represivní hypotézy.
Sama tělesnost
nezbytně zůstává mimo rámec jejího uvažování. V čistě diskurzivním pojetí je
tělo „vytvářeno jako objekt regulace a jejího rozšíření“ (Butler, 1997:59) a
není myslitelné, aby bylo chápáno jako aktivní činitel. Je jen zdrojem „touhy
po existenci“ (Butler, 1997:21), jejímž vytěžením vzniká subjekt. Veškerá
vitální energie se z tohoto pohledu váže na subjekt a spoluutváří jeho
strukturu. Jedinou touhou těla je touha po sociálně kontrolované subjektivitě.
Dá se souhlasit
s tím, že „žádný subjekt nemůže převyprávět příběh primární represe, která
nezvratně konstituovala základy jeho či její vlastní formace“ (Butler,
2005:72). Je však otázkou, nakolik se dá individuální i sociální existence
omezit pouze na metafyzickou idealitu diskurzem ustavovaného subjektu a
ignorovat efekty širšího (byť vědomě nepřístupného) fyzického světa.
Poststrukturalistická epistemologická skepse úspěšně vytlačuje tělo z našeho
uvažování. V lepším případě k němu přistupujeme jako k enigmatickému a
neuchopitelnému ozvuku v nevědomí. Afekt je snahou o chápání fyzického jako
prostupujícího kognitivním. Je „vyloučeným středem“ dynamiky mezi dualistickou
konstrukcí subjektu a objektu. Snahou o provázání materialistických a
diskurzivních přístupů.
Mezi
materialismem a idealismem
Reakcí na
„idealistický monismus“ logocentrických přístupů se stal „materialistický
obrat“. Otázkou však zůstává, nakolik je pouhý návrat materialismu dostatečným
rozšířením našeho uvažování. Pokud bychom zůstali pouze u obnovení
dualistického rozlišování bios-logos, vraceli bychom se v čase. Feministicky
orientované uvažovaní se kloní spíše k plastičtější představě aktivní role těl,
jejich prostupnosti a otevřenosti v interakci s okolím světem, vycházející
hlavně z přístupu Deleuze a Guattariho (Deleuze, Guattari. 2005).
Materialistické přístupy ale na rozdíl od nich často mlčky dělení na subjekt a
objekt zachovávají. V soustředění na poststrukturalismem opomíjenou materiální
rovinu sklouzávají k určité formě redukcionismu, když subjekt pouštějí ze
zřetele. Afektivní obrat na Deleuze a Guattariho ve snaze o holistický přístup
a překračování rigidních dualistických modelů přímo navazuje. Deleuzeovi s
Guattarim bývá podsouván sklon k vitalismu, protože pro mnohé nedostatečně
vysvětlili zdroj „životní energie“ (mj. Žižek, 2004). Afekt se nachází v
hranicích této stěží uchopitelné oblasti a snaží se o nalezení chybějícího
konceptu sil na pomezí tělesného pudu a (pre)subjektivní touhy, které nejsou
bezrozporně přiřaditelné ani k subjektu, ani k objektu.
Pro teoretizace
afektu je asi nejpodstatnější revize, které Deleuze s Guattarim podrobili
psychoanalytické přístupy. Na rozdíl od reflexí vycházejících z represivní
hypotézy, nebrali ani touhu jako produkt či prostředek moci, ale spíše naopak
jako oblast, kterou je třeba až represí směrovat na sociálně preferované cíle.
Z fyzického bytí vyvstávající touha předchází subjekt a nemůže jím být tedy
nikdy plně kontrolovatelná. Jako taková ani nemůže podléhat plné sociální
kontrole, i kdyby byl subjekt bezezbytku jen mocenským konstruktem. Právě v
nemožnosti plně kontrolovat touhu viděli Deleuze s Guattarim největší potenciál
pro sociální změnu.
Teoretizace
afektu navíc neklade tak velký důraz na ustavování subjektu v rámci topologie nukleární
rodiny, z níž vycházeli ve své době Deleuze a Guattari. Pro genderová studia
tak může poskytovat volnější interpretační rámce. K socializaci a ustavování
genderované subjektivity nesporně v rámci rodin dochází, teoretizace afektu ale
umožňuje promýšlet vývoj subjektu v delším časovém období, než jaké
předpokládají psychoanalytické mezníky jeho raného vývoje. Tím je také zbavuje
přímé vazby na sexualitu a genderové role, které jsou pro psychoanalytický
koncept stěžejní. Otevřenější koncepce afektivity tak dále rozvolňuje představu
neměnnosti genderové matrice a determinujícího situování subjektu do jejích
mantinelů.
Afektivní charakter
ontogeneze
Teoretizace
afektu předpokládají, že afekt prostupuje komplexně naším bytím a dalekosáhle
předurčuje jeho reflexi. Chápou afekt jako dynamickou souhru logos-bios, aniž
by nezbytně favorizovaly některou z jejích složek či postulovaly jednosměrnou
kauzalitu v jejich interakci. Prožívání tělesnosti se bezprostředně vynořuje a
nejde redukovat na kontinuální tok signifikací. Ačkoli vědomí i nevědomí může
být strukturováno jako jazyk, fyzické bytí přináší nepřetržitou synestesii
nediferencovaných vzruchů různých intenzit, které nemohou být „sémanticky či
sémioticky uspořádány“ (Massumi 1995:85).
Tělo lze chápat
jako „konverzní kanál“ (Massumi, 2002:75) spojující aktuální vjemy s již
prožitými, „desituovanými“ v afektivitě. Vědomá reflexe je až následným
rozpoznáním nejen na rovině symbolického uchopení rozpoznávaného kontextu, ale
i s ním spojených pocitů. Emoce chápe teoretizace afektu jako jeho součást
situace. Průběžně ustavovaný afekt pak jako jejich základ, překlenující
konkrétní moment. Emoce jsou projevem dlouhodobého ustavování afektivního
potenciálu, spojení předvědomého prožitku a vědomé recepce s ním spojeného
objektu. Ve vědomí se „afekt stává doslovným: očekáváme, že prožíváme potěšení
protože ,to‘ je potěšující“ (Ahmed, 2010:35). Očekávání je sebenaplňující,
jakmile „je objekt [rozpoznán] jako zdroj pocitů, může pocity vyvolat“ (Ahmed,
2010: 35). Nejen paměť, ale i pocitová zkušenost tedy vyvolává očekávání
prožitku. Dlouhodobě ustavovaná afektivní „praxe se stává percepcí“
(Massumi, 2002:189).
Afekt funguje
jako kumulativní prekognitivní základ vědomí. To, jakým způsobem se reflexe
světa vynořuje ve vědomí, vychází z naší afektivní historie. K reflexi dochází
až při rozpoznání afektu ve formě emocí či pocitů, jejich „identifikované
intenzity vložené zpět do trasy stimul-reakce“ (Massumi, 2002:61),
předznamenávající další kolo nekonečného cyklu afektivní reakce, rozpoznání
emoce a její vědomé reflexe.
Afektivní
„naladěnost“ funguje jako „autopilot“ (Massumi, 2002:179), který nás naučenými
reakcemi přenáší přes bezprostřední aktualitu. Přes moment, kdy vědomá reflexe
ještě nestihne proběhnout a pro kterou dodává proměnlivé intenzity pocitů,
předznamenávajících její tendenci v právě se otevírající „přítomné budoucnosti“
(Massumi, 2002:15).
I rozlišení
subjekt / objekt je z tohoto pohledu retrospektivní abstrakcí. „Jejich společné
vyvstávání (coming-together) předchází jejich definici“ (Massumi, 2002:231) a v
bezprostřední situaci jsou nerozlišitelně propojeny. Subjektivita z tohoto
pohledu není uzavřena změně, ale vyvstává na jedné straně z historie svého
utváření, ale na druhé i z neustále proměnlivého kontextu. Zkušenost obrysy
prožívaného a rozpoznávaného pouze předjímá. „Minulost přetrvává a její
virtuální obsahy jsou přestavovány, restrukturovány s každým míjejícím
momentem“ a funguje tak pouze jako „přítomností nerozvinutý“ (Grosz, 2004:253)
potenciál. Do značné míry imanentní, avšak ne plně determinující. Potenciál v
deleuzovském pojetí „virtuální, ale reálný“. Existující v možnosti své
realizace. Potenciálem přelévajícím se z minulého do aktuálního.
Časová dimenze
je pro teoretizaci afektu zásadní. Afekt chápe „bytí“ jako neustále utvářené a
proměnlivé. Jako nekončící smyčkou „stávání se“ (becomming) prostřednictvím
„skládání a rozpojování se“ (folding/unfolding) ve „věčně proměnlivém posunu trvání“ (Grosz,
2004:159). „Bytí“ a „stávání se“ splývají v kontinuálním otevírání se
přítomnosti. Afekt operuje v bezprostřednosti okamžiku. Předznamenáváním
ontologické reflexe a vyvstáváním z předcházející zkušenosti je afekt
ontogenetický. Jak v běžném smyslu geneze jednotlivce, tak v bezprostředním
otevírání se obrysů žité reality ve vědomí.
Takové pojetí má
poměrně daleko k poměrně deterministickým modelům působení moci, na kterém je
založena represivní hypotéza. „Pocity se skládají s dalšími, rezonují spolu,
prolínají se, vzájemně se zesilují […] připravené se znovu rozpojit v jednání, často nepředvídatelně“
(Massumi, 2002:1).
„Stávání se“ je
v bezprostředně zažívaný moment otevřenou strukturou. Na rozdíl od racionálně-voluntaristického
pohledu či plně deterministického pojetí je tedy vždy přítomna možnost mocensky
nekontrolovaného vývoje. Méně vědomě kontrolovaná, než bychom si mohli přát,
ale vždy otevřená změně.
Sociální
rovina afektu
Ačkoli afekt
vyvstává z historických „reziduí či žitých vzpomínek“ (Grosz, 2004:214) na
individuální rovině, je nepochybně z velké části i projevem „socálních a
kulturních determinací“ (Massumi, 2002:8). Utváření afektu je „reflexivní a
mimetické“ (Sedgwick, 2003:131) a v rámci socializace přebírá a ustaluje své
vzorce. Emoce založené na afektu jsou nedílnou součástí sociální komunikace a
obecně se dá sociální svět chápat jako „afektivní prostor, ve kterém by lidé
měli být legitimizováni tím, že mají pocity“ (Berlant, 2008:2). „Afektivní
ekonomiky“, jak o nich uvažuje Ahmed, jsou sociálně utvářenou „akumulací
afektivních hodnot“ vznikající „cirkulující objektů a znaků“ (Ahmed. 2004:120).
Jsme průběžně učeni pocitům vůči objektům, hodnotám i dalším lidem a „zažíváme
odcizení [pokud se
společností nesdílíme]
pocity radosti z blízkosti objektů, které jsou považovány za dobré“ (Ahmed,
2010:37) a stejně tak s objekty či subjekty hodnocenými negativně. Sociální
základy afektu tak „zpochybňují předpoklad, že emoce jsou osobní, příslušející
jednotlivcům“ (Ahmed, 2004:117). Afekt tedy, na rozdíl od primárních pudů,
nemůže být považován za čistě biologický. Spíše je formováním kanálů jejich
sublimace. Od psychoanalytických konceptualizací se však liší tím, že nemusí
být úzce vázán jen na sexualitu. Na rozdíl od předpokládané instrumentality
jiných nevědomých pohnutek či pudů, „afekty mohou být autotelické“ (Sedgwick,
2003:19) a směřovat poměrně nezávisle jen k seberealizaci.
Teoretizace
afektu je vzdálena čistě logocentrickému pojetí. Předpokládá, že jednání v
rámci i mimo rámec sociálních norem má svou fyzicky prožívanou odezvu. Prožitek
nepovažuje jen za reakci na kognitivní vyhodnocení situace, ale naopak za
spojitou a proměnlivou synergii a/nebo antagonii pocitových intenzit, které
svou vědomou zpětnou vazbu předcházejí. Sociálně předávané „emoční nastavení“
(Ahmed, 2004:41) se stává „vtělenou imanencí [zároveň]
potencializující a omezující.“ (Massumi, 2002:88). Sociální kontrola tedy
probíhá snahou o zesilováním či zeslabováním potenciálů a tendencí.
Otázkou, kterou
afekt staví před feministickou teorii je, nakolik může být aktuální snaha o
sociální změnu založená na performativitě jen záležitostí jazyka. Transgrese
musí být s přihlédnutím k afektu posunem jak v diskurzu, tak v prožitku, v
neurochemickém pozadí vyšších mentálních funkcí.
Protože afekt
nemá pevnou a tedy kontrolovatelnou strukturu, je oproti diskurzu teoreticky i
více otevřený změnám. Kromě symbolické roviny, na kterou se zaměřuje Butler,
vstupuje do performancí nezbytně i předdiskurzivní afektivta. Performativní
přeznačování není jen posunem významu, ale i pocitové transgrese, která svou
realizací otevírá nezbytné základy afektivní habitualizace pro své další – již
posunuté – opakování. Performativita by tak neměla být nahlížena logocentricky,
ale jako širší kognitivně-behaviorální praxe s možností měnit nejen diskurz,
ale i sociálně fixované „afektivních ekonomiky“. Transgresivní performací
otevřená praxe se „desituovaná“ (Massumi, 2002:166) v afektu může stát vodítkem
svého opakování. Z teoretizace afektu se dá předpokládat, že právě předvědomá
tendence může být pro habitualizaci změn zásadní.
Od
autonomie k alteritě
Afekt vychází z
otevřenější koncepce hranic individuálního bytí a z něj vychází i předpoklad,
že žádoucích změn nemůže být dosaženo jen na diskurzivní rovině. Teoretizace
afektu vidí subjektivizaci jako dynamický proces, jako nekončící řadu
singularit vytvářejících zdání kontinuity subjektu. Afekt funguje jako
„pod-osobní a před-osobní“ (Gregg, Seigworth, 2010:3) médium, překlenující tyto
singularity a předznamenávající aktuální intenci subjektu. Je-li „auto-nomie“
chápána doslovně jako symbolická sebereference subjektu, je nezbytně spoutána
rámcem diskurzu, který je „pod- a před-osobní“, stejně jako afekt. Pokud ale
„sebe-vědomí“ neredukujeme na diskurzivní formaci, dostaneme o poznání
otevřenější a dynamičtější strukturu. „Materialistický obrat“ přináší do
teoretizací tělo jako samostatného aktéra, „afektivní obrat“ pak vkládá mezi
subjekt a objekt vzájemné interakce.
Výsledkem je
širší konceptualizace bytí, stavějící jeho hranice ne na autonomii, ale na
hranici „alterity“ (Lévinas, 1999). Oblast individuálního bytí končí až
vymezením (se mnou) identické – jiné. Je spojením jazykově strukturovaného
intencionálního (ne)vědomí a žitého těla prostřednictvím afektivity.
Sociální i
individuální bytí, které není redukováno na logocentrický konstrukt, je
otevřenější změně. Do afektu se vepisují spojité intenzity tělesných prožitků,
které se z principu vzpírají své reduktivní kategorizaci a které tak méně
podléhají adresné sociální kontrole. To nepopírá konstituování subjektu
„sociálním světem, který je za námi i před námi“ (Butler, 2005:64), ale
zpochybňuje chápání subjektu jen jako výsledku mocenské sankce.
Represivní
hypotéza zvýznamňuje nevratnou „abjekci“ (Kristeva, 1982) všeho, co se nachází
mimo abstrakci subjektu a objektu. Nic, co bylo vyloučeno při jejich včleňování
do symbolického řádu, se nemůže vrátit. Teoretizace afektu předpokládá mezi
těmito distinktivními konstrukty neustálou interakci. Narušují tak jejich
nepřekročitelný dualismus a otevřený systém jedince neuzavírají do
logocentrické autonomie, ale až na samé hranici alterity. Systém neuzavřený,
plný vnitřních rozporů, diskontinuit a tím i větší otevřenosti změnám. Zpochybnění jejich obrysů tak neprobíhá jen
v mezních situacích, kdy „erupce reálného“ (Kristeva, 1982) přímo ohrožuje
jejich platnost, ale neustále.
Afektivní
habitualizace genderu
Ačkoli jsou
afektivní reakce měřitelné s použitím přístrojů podobných detektorům lži, které
sledují mimovolní reakce na stimul, určitě to není směr, který by byl zvlášť
zajímavý pro genderová studia. O
poznání užitečnější je možnost za pomoci afektu teoretizovat gender jako
sociálně konstruovaný, fyzicky prožívaný a zároveň nevázaný na biologické
pohlaví. Osvobozuje předvědomé a nevědomé z rámců přesexualizovaných psychoanalytických
koncepcí a zároveň mu zachovává jeho vliv. Právě neredukovatelnou fyzickou
reálnost genderově podbarvených emocí a somatizaci prožitků s nimi spojených
dokáží čistě lingvistické přístupy podchytit jen velmi schematicky.
Dekonstruktivní
přístupy ve feministickém výzkumu téměř bezezbytku vnímají bytí jako plně
spoutané „falořádem“ jazyka a veškeré esencializující přístupy, které s
možností pozitivních prožitků počítají, chápou jako kolaboraci se symbolickou
konstrukcí, která nás konstruuje jako muže či ženy. Jakkoli může být subjekt
možný jen podřízením se symbolickému řádu, nemá „svůj“ objekt těla plně pod
kontrolou a tím méně moc, která disciplinuje tělo skrze něj. Gender je jako
ideoafektivní struktura habitualizován, nemůže ale kontrolu nad tělem-objektem
nikdy plně převzít. Změnami v afektivitě tedy může být proměňován i gender.
Ignorování
tělesných a předvědomých prožitků je výrazným zploštěním našeho uvažování o
genderu. Jazykový obrat přinesl namísto esencialismu strategickou deesencializaci.
Arbitrárnost konstrukce pohlaví sice delegitimizuje jakoukoli mocenskou
strukturu, která se o ni opírá, ale dalekosáhle derealizuje žitou zkušenost
„bytí ve světě“. Teoretizace afektu umožňuje reflektovat i tuto oblast, aniž by
ji nezbytně svazovala s biologickým pohlavím. Navzdory epistemologické skepsi
dekonstrukce tak somatické prožívání inkorporovaného genderového řádu nemusí
ztrácet svůj význam nejen pro výzkum, ale i pro feministickou politiku.
Feministická
literární teorie může teoretizovat specifika „ženského“ čtení, aniž by byla
nezbytně obviňována z esencialismu, protože na základě (ne)naučených
afektivních reakcí na recipovaný text může být skutečně „ženské“ zkušenosti a
prožitku nepřístupný. Stejně tak prožitky spojené s mateřstvím nemusí být
smeteny ze stolu s poukazem na přílišnou esoteričnost popisů jejich působení na
matky. Jejich reálnost a pozitivní vliv na vnímaní sebe sama nemusí znamenat
nutně komplicitu s patriarchátem.
Afekt, na rozdíl
od psychoanalytických přístupů, nepracuje s přímou návazností dynamiky
osobnosti na zařazení se do binární pohlavní matrice muž/žena. Z tohoto pohledu
je závislý jen na individuální zkušenosti ustavující kognitivní i somatické
reakce. Represivní hypotéza ustavování subjektu není vyvracena, koncept
afektivity pouze poukazuje na její limity. K strategii performativního
přeznačení přidává i nutnost jeho opakovaného celostního prožitku, pokud má
poskytnout základ pro své opakování, a nemá-li se vyčerpat ojedinělou
dramatizací. Transgrese musí být prožita a prožívána a fixovat tak svůj
afektivní základ.
Bez posilovaných
afektivních cest je velká pravděpodobnost, že přeznačení zůstane jen součástí
„sociální temporality“ (Sedgwick, 2003:9). Logocentrické konstrukce jen
těžkopádně odpovídají na to, „co motivuje performativitu a performování“
(Sedgwick, 2003:17). Odpověď může ležet v zkušeností utvářené afektivitě.
Předpoklad, že afektivní je jen potřeba po subjektivitě, jakkoli utlačivé,
vylučuje ze hry „objekt“ těla a jeho aktivní participaci na bytí. Afektivní
habitualizace předvědomého, tělesně zakotveného prožitku, by neměla být při
našem uvažování o genderu opomíjena.
Literatura:
Ahmed, Sara. 2004. „Affective Economies“. In: Social Text, 79 (22:2) pp. 117–139. London: Duke University Press Ahmed, Sara. 2010. „Happy Object“. In: Gregg, Melissa; Seigworth, Gregory J. (eds). The Affect Theory Reader. Durham, London: Duke University Press Berlant, Lauren. 2008. The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. London: Duke University Press Bourdieu, Pierre. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. Butler, Judith. 1997. The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. Stanford: Stanford University Press. Butler, Judith. 2005. Giving an Account of Oneself. New York: Fordham University Press. Deleuze, Gilles. Guattari, Felix. 2005. A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. Minneapolis, London: University of Minnesota Press. Foucault, Michel. 1999. Dějiny sexuality I. Praha: Herrmann & synové. Freud, Sigmund . 1998. Nespokojenost v kultuře. Praha: Alois Hynek. Gregg, Melissa; Seigworth, Gregory J. (eds). 2010. The Affect Theory Reader. Durham, London: Duke University Press Grosz, Elizabeth. 2004. The Nick of Time: Politics, Evolution, and the Untimely. London: Duke University Press Kristeva, Julia. 1982. Powers of Horror: An Essay on Abjection. New York: Columbia University Press. Levinas, Emmanuel. 1999. Alterity and Transcendence. New York: Columbia University Press. Massumi, Brian. 1995. „The Autonomy of Affect“. In: Cultural Critique, 31, pp. 83–109. Massumi, Brian. 2002. Parables for the virtual: movement, affect, sensation. London: Duke University Press Sedgwick, Eve Kosofsky. 2003. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. London: Duke University Press Žižek, Slavoj. 2004. Organs Without Bodies: Deleuze and Consequences. New York, London: Routledge
|