|
Vlasta Vostřebalová Fischerová (1898–1963): Mezi sociálním uměním a magickým realismem
[ 2.6.2014,
]
Vlasta Vostřebalová Fischerová byla nejen osobitou
umělkyní, ale také výjimečnou ženou. Od doby svého dospívání se vzpírala
společenským konvencím a ve shodě s dobovými emancipačními snahami si
hledala cesty k osvobození od nadvlády mužské autority – ať to byl její
otec, který se zásadně stavěl proti vysokoškolskému studiu své dcery (a její
setry Vlasty), nebo její manžel, významný český literát a překladatel Otokar
Fischer. Výstavou Vlasta Vostřebalová
Fischerová (1898–1963): Mezi sociálním uměním a magickým realismem stejně
jako stejnojmenným katalogem prostupuje několik důležitých témat, spjatých
s ženskou otázkou. Mimo konvence a zákon: obrazy moderního „ženství“
V díle
Vlasty Vostřebalové Fischerové hraje žena jednu z klíčových rolí. Autorka
„je soustředěna na ženský osud, dělnický a pracovní, ale také milostný a
mateřský,“ psal o tomto leitmotivu v sedmdesátých letech Jan Baleka.
Vostřebalová Fischerová se odvracela od populárních obrázků ze světa mondénních
femmes nouvelles. Komercionalizovaný
ideál „civilizované ženy“ jako příznak moderního kapitalismu, stejně jako
manifestovaných avantgardních ideálů považovala za odtržený od skutečného –
často trudného a těžkého – života většiny žen. Daleko více ji zajímala žena
bojující svůj existenční a existenciální zápas, a skrze ni se snažila odhalit
odlišnost autentické ženské zkušenosti v patriarchálním světě a vymezit se
proti stereotypním a idealizovaným konstruktům femininity.
Do jejích
názorů na ženskou otázku a do jejích prací s ženskou tematikou se
nepochybně propsala jak láska k modernímu severskému dramatu, z níž
se opakovaně vyznala („Ibsen – to jsou ženské boje, opravdovost!“), ale také
inklinace k socialisticky orientovanému feminismu. Byla to zvláště Marie
Majerová, která výrazně poznamenala její postoje. S ní Vostřebalová
Fischerová od prvopočátku sdílela názor, že ženská tvůrčí práce se netýká jen
umění, ale je otázkou výsostně politickou. Ženské postavy jejích obrazů a
kreseb jsou narušitelkami starých pořádků.
Své modely
si vybírala nejen mezi svými blízkými, ale také mezi ženami z ulice. Byly
to nejen ženy vzdělané, tvůrčí a politicky angažované, ale především
„antihrdinky“ typu posluhovaček, trhovkyň, udřených a nezaměstnaných dělnic,
matek, alkoholovým oparem zahalených prostitutek, sešlých stařen, ba i žen za
prahem smrti. Podobně jako u obdivované Käthe Kollwitz to byly ženy nepokojné
ulice spíše než klidu rodinného krbu a útulného domova, které defilovaly v
kresbách a obrazech Vostřebalové Fischerové ze dvacátých a třicátých let a
které byly nositelkami společenského i osobního vzdoru.
Ženy posedlé
V polovině třicátých let
zahájila Vostřebalová Fischerová práci na rozsáhlém cyklu velkých figurálních
kompozic, nazvaném Ženy posedlé.
Kromě desítek kreseb se dochovalo jediné plátno a i to je jen torzem původního
záměru. Nedokončený cyklus, který dílo Vostřebalové Fischerové před válkou
v podstatě uzavírá, je přesto jeho pozoruhodnou a neopomenutelnou
součástí. V Ženách posedlých
totiž autorka s nepokrytou obsesí vytvářela nové, subverzní obrazy ženství
a zkoumala propustné hranice normality a šílenství.
Autorka volila nekompromisní,
naturalistický pohled na nahé, ztrhané a sešlé ženské tělo, jehož ošklivost a
křečovité, exaltované pohyby jen podtrhují extatické a jinde zas do sebe
pohroužené a deprimované výrazy ve tvářích jeho anonymních nositelek. Vnitřní
svět těchto podivných žen v nejroztodivnějších polohách – stojících,
klečících, ležících, lezoucích – dokázala zachytit i v těch nejmenších
detailech, včetně studií rukou a gest.
Ženy posedlé
ukazují ženu odmítající diktát rozumu a nechávající promlouvat své tělo.
Vostřebalová Fischerová se v tomto cyklu obrátila od ženy sociální
k ženě přírodní, avšak nikoli jako k inkarnaci démonického a smyslného
„ewig Weibliche“ nebo jako k nositelce biologických funkcí reprodukce,
nýbrž jako k narušitelce společenských konvencí. Ženy posedlé totiž byly nositelkami toho, co ve jménu pokroku a
racionalizace moderní společnost chtěla potlačit: animality, ošklivosti,
neposlušnosti a churavění. Sublimují lidskou tragiku a ztělesňují ono „hrozivé“
a „neznámé“, jež moderní věda dokázala kontrolovat a regulovat jen
institucionalizací nebo internací. Coby portrét kolektivního ženského „těla“ provinilého svou
jinakostí, v němž se – jak je patrné z jediného nedokončeného obrazu
z cyklu – zrcadlí koloběh života a dochází k symbióze těla a přírody, se Ženy posedlé stávají obecnější metaforou
zvrácenosti moderní civilizace znásilňující lidskou přirozenost a usilující o
uniformizaci a disciplinaci lidského konání.
Vlasta Vostřebalová Fischerová v
dopisech
Půlhodinová
audionahrávka výběru z dopisů Vlasty Vostřebalové Fischerové Otokaru Fischerovi
(uložených v Literárním archivu PNP v Praze), která zní v závěru
výstavy, se soustředí především na období let 1923–1924, tedy na počátky
intimního vztahu sotva pětadvacetileté umělkyně s téměř čtyřicetiletým
respektovaným univerzitním profesorem.
Vztah
Vlasty s Otokarem byl od počátku plný lásky, ale i nedorozumění a napětí.
Nahrávka ukazuje nejen spletitý vztah dvou silných osobností, ale také
radikální názory Vlasty Vostřebalové Fischerové na „ženskou otázku“, především
na instituci manželství a status ženy-matky. Manželství nevnímala jako svátost, ale jako
potvrzení nerovného vztahu mezi mužem a ženou, jenž ženě bere svobodu a činí
z ní poslušnou služku muže a jeho majetek. Jak je patrné z dopisů,
obávala se, že přijetím role manželky se coby nastávající matka předem odsoudí
k tvůrčí rezignaci a pasivitě. „Nemohu Vám přece jen uvěřit, že je mi
souzeno jedině chovat děti,“ psala Otokaru Fischerovi. „Že bych se vdala a přestala být
malířkou, je sakramentský, když já právě teprv chci začít. (…) Oč bude
svět lepší, až se ženské nebudou vdávat, nebudou taky nikoho poslouchat, pomaloučku
dostanou rozum, už to bude veliká výhoda.“ Téměř kompletní soubor zachované
korespondence autorky adresované Otokaru Fischerovi je součástí publikovaného
monografického katalogu.
Výstava
sestavená ze zápůjček ze
soukromých sbírek a z fondů veřejných galerií je sice pojata jako retrospektiva a sleduje základní vývojovou
linii v rámci autorčina díla. Stejně důležité je však i její tematické členění. V jedenácti segmentech (Umělecké počátky;
Kubistické intermezzo; Samota a periferie: Sociální portréty; Otokar Fischer: L’Homme
fatal; Krajiny viděné i neviděné; Dětský svět: Jan
Otokar; Děti z
periferie; Mimo konvence a zákon: Obrazy moderního “ženství”; Ženy posedlé; Architektkou; Kino) ukazuje na žánrovou rozmanitost a výtvarnou komplexnost práce Vostřebalové Fischerové, včetně její činnosti na poli architektury. Výstava formou audionahrávky a fotografické projekce v neposlední řadě poprvé zpřístupňuje autorčinu korespondenci adresovanou Otokaru Fischerovi a mnoho dalších archivních dokumentů.
Výstavu pořádá Galerie hl.m Prahy - Dům u zlatého prstenu - Týnská 6, Praha 1
Výstava probíhá od 28.5. - 14.9. 2014
|