|
Sexisticky vypečené reklamy Martina Charváta aneb Vlk se nažral a koza zůstala celá?
[ 1.2.2014,
]
Každý z nás určitě někdy zažil
situaci, kdy chtěl ostatním něco říci, ale slova, která použil, nestačila
k tomu, aby ho druzí pochopili. Začnete vyprávět příběh bez kontextu, máte
tu příhodu před očima a myslíte si, že ostatní ví, o čem mluvíte, jenže oni se
tak netváří. Kde tedy vznikla chyba? V publiku, které vám mělo číst
myšlenky, nebo ve vás, protože jste nebyli schopni adekvátně zprostředkovat
informaci? Kdo nese za nedorozumění odpovědnost? Osobně jsem přesvědčená, že
chyba je vždy na straně vyprávějícího, protože publikum se může snažit sebevíc,
ale do hlavy jí nebo jemu nevidí. A domnívám, že právě chyba ve zprostředkování
informace se stala Martinu Charvátovi, kreativnímu řediteli společnosti
Konektor, který týden co týden vysílá v internetové televizi Stream svůj
pořad s názvem Vypečené reklamy.
Než přejdu přímo k pořadu
Vypečené reklamy, zastavím se nejdřív k otázce sexismu. Jedná se o
klasické genderové téma, které vzbuzuje rozruch podobně jako svého času problematika
sexuálního obtěžování. Mnoha lidem přijdou argumenty nejen feministek a
feministů hloupé, úzkoprsé až trapné. Říkají si „co pořád ty šílené feministky
mají, copak nedokážou pochopit vtip?“ a přicházejí s příklady mužů
z USA, kteří se dostali k soudu, protože byli obžalováni ženou, jíž
v dobrém úmyslu podrželi dveře.
Problém je, že genderová studia či
ideologie feminismu jsou poměrně složité obory, ve kterých se příliš mnoho lidí
neorientuje, ale každý na ně má názor. Lidé obvykle zaměňují sexismus se
sexuální otevřeností a nechápou, co je špatného na reklamě pohrávající si
s dvojsmysly. Je sice mnoho takových, kterým připadají sexistické reklamy hloupé
a nevkusné, na druhou stranu ale nepovažují za důležité se proti tomu ozvat a
argumenty odpůrců vnímají jako hysterické.
Kritika sexismu v prvé řadě
neznamená kritiku nahoty či sexu jako takového, ale jedná se o takovou
prezentaci, kdy jsou podporovány genderové stereotypy a dochází ke zneužívání
zobrazování lidského těla, které někdy hraničí až s podporou
sexuálního násilí. To vše pak bývá zobrazováno buď jako žádoucí chování, anebo
jako vtip. Prezentace sexismu ve formě vtipu je pak o to záludnější, že vytváří
dojem něčeho, co vlastně ani nemusí být myšleno vážně. Jakákoli kritika takto
pojaté sexistické reklamy je následně odražena konstatováním, že dotyčné osobě
patrně chybí smysl pro humor. Vždyť je to přeci legrace, ne? A pokud
nepochopíte srandu, tak asi nebudete moc inteligentní, že?
Najednou se tedy dostáváme do
situace, kdy procházejí i věci, které by jinak neprošly. Jsou vtipy o
holocaustu či Romech vtipné? Pro mnohé ano, jelikož se domnívají, že dokud toto
není myšleno vážně (a když je to vtip, tak to asi není vážně míněné), není na
tom nic špatného a zlého. Proč tedy feministky a feministé tolik brojí proti
sexistickým reklamám? Problém, který zde vidím já, je, že se tím podporují
stereotypy. A to mnohem snáze, než kdyby byly prezentovány jako vážně míněný
názor. Ve třicátých letech minulého století se například tímto způsobem šířily
vtipy o Židech, kteří kradou a páchnou. Dnes si většina z nás Židy
nespojuje s těmito charakteristikami, ale vtipy o Romech, co kradou a o
ženách, které neumějí parkovat, se natolik vžily, že je mnozí lidé ani
nezpochybňují. Smějí se jim, protože mají dojem, že je to pravda. I když to
pravda být nemusí.
Pořad Martina Charváta sleduji od
jeho začátku a překvapovalo mě, že kreativní ředitel a vyučující na vysoké
škole moderuje pořad, kde v drtivé většině vychvaluje sexistické reklamy.
Následně jsem zjistila, že pořadatelé spolupracují s Nesehnutím, které
mimo jiné každoročně vyhlašuje cenu Sexistické prasátečko. Celé mi to nedávalo
smysl: hnutí, které bojuje proti sexismu v reklamě, podporuje pořad, které
sexistické reklamy chválí a propaguje. Jaký toto má význam a jaký byl záměr? A
protože jsem se nechtěla pouštět do polemiky, rozhodla jsem se požádat Martina
Charváta o rozhovor.
Martin Charvát mi v rozhovoru
řekl, že jeho pořad je pochvalný jen „naoko“. Pořadatelé se spoléhali na to, že
lidé, podle jeho slov, „decentní ironii“ rozeznají a pochopí, že cílem pořadu
je spíše sexistické reklamy zesměšnit. Jako příklad podobně vytvořeného
projektu Martin Charvát jmenuje webovou stránku „Čechy v ČR nechceme“, kde pořadatelé prostřednictvím ironie a
nadsázky využívají stereotypů (tentokrát rasistických), aby upozornili na
nesmyslnost rasistických argumentů. V čem je tedy v případě pořadu Vypečené reklamy problém?
V prvé řadě Martin Charvát
žádným způsobem nezasazuje svůj projekt do kontextu, chybí v něm jakýkoli
komentář, ze kterého by šlo pochopit, že se jedná o nadsázku a jeho odkazování
na „přirozenou“ inteligenci lidí vnímám spíše jako alibismus. V případě
projektu „Čechy v ČR nechceme“ totiž
Češi v nadsázce haní Čechy, nikoli jiné etnické skupiny. Nadsázka je zde
dobře viditelná a rozpoznatelná - představte si ale situaci, kdyby členky a
členové této skupiny následovali model Martina Charváta a využívali by
rasistické stereotypy například proti černochům nebo Romům, a to zcela bez
komentáře. Jsem si jistá, že ani zde by mnoho lidí ironii nevidělo. Jednoduše
proto, že ji vidět nelze.
Druhá rovina problému tkví
v tom, že Martin Charvát není ve svém pořadu neutrální, nenechává za sebe
mluvit absurdní reklamy, ale dané firmy chválí. Až teprve v díle s názvem
„Postavíme vám
téměř vše“
jasně nazve reklamu sexistickou a z převleku, který na sebe oblékne, lze
alespoň trochu vidět snahu o nadsázku. Jedná se však o jediný případ.
Osobně se nedomnívám, že by byl
Martin Charvát sexista, zvolená forma pořadu je však podle mého názoru velmi nešťastná.
Za tu krátkou chvíli, kdy jsem s ním měla příležitost hovořit, jsem spíše
získala dojem, že se Martin Charvát možná jen netroufá jasně vytyčit záměr
svého projektu. Ostatně sám mi v rozhovoru říká, že by nedokázal tvůrcům
daných reklam říci, že jsou jejich výtvory špatné. Martin Charvát tak možná na
sebe vzal příliš velký úkol, za který nechce nebo neumí nést zodpovědnost.
V rozhovoru si několikrát odporoval a zároveň bylo z jeho výpovědí
patrné, že intuitivně cítí, v čem jsou sexistické reklamy špatné a proč je
třeba se proti nim postavit, sexismus však často zaměňoval se sexuální
otevřeností a erotickými motivy.
Rozhovor s Martinem Charvátem
může mnohé objasnit, nicméně se i nadále domnívám, že takto pojatý pořad nemůže
přinést nic dobrého. Pokud se člověk rozhodne upozornit na nějakou ožehavou
problematiku, musí se k tomu postavit jasně a zřetelně. V oblasti
genderových témat se ukazuje být používání parodie nebo ironie velmi dobrým
nápadem, jejich použití však musí být promyšlené. Domnívám se, že pokud Martin
Charvát kvituje požadavek sociálně zodpovědně reklamy, respektive pořadu, měl
by začít právě u svých Vypečených reklam.
|