|
Poskytování sexuálních služeb jako forma práce
[ 31.1.2014,
]
Dnes tu mluvím jako Ava Caradonna, což je kolektivní identita,
jíž se někteří lidé z hnutí za práva sexuálně pracujících
a migrantek rozhodli užívat, aby nepřispívali k růstu počtu
aktivistických „superstar“ a aby mohli mluvit z různých pozic
– jako sexuálně pracující, translidé, barevné, migrantky,
queers, lesby, matky, studující – a bez nutnosti odhalovat svou
identitu.
Já sama jsem queer, bývalá sexuálně pracující a v posledních
sedmi letech jsem aktivní v boji za práva sexuálně pracujících
a migrantek a v antirasistickém hnutí v Londýně.
Kurzy angličtiny x: talk, mobilizace proti stigmatu a izolaci
Identita Avy Caradonny vznikla v grassroot projektu na podporu
práv sexuálně pracujících a migrantek, nazvaném x:talk (čti
cross talk, pozn. překl.), který spoluorganizuju od roku 2007.
x:talk je kolektiv sexuálně pracujících, který se organizuje za
práva sexuálně pracujících a migrantek a usiluje o pád bariér
jak mezi sexuálně pracujícími samotnými, tak i mezi migrantkami
a ne-migrantkami, za účelem vytvoření sociálních a politických
sítí a společného boje proti kriminalizaci, rasismu, sexismu,
stigmatizaci a izolaci. Izolace je zvláště pro migrantky v
sexuálním průmyslu jedním z hlavních faktorů bránících nám
pracovat bezpečně a kolektivně, předávat si informace a
sdružovat se v boji za svá práva. V Británii je například
zakázáno pracovat v prostorách, kde je více než jedna sexuálně
pracující osoba v jednom bytě, s tím předpokladem, že jeden
člověk by mohl toho druhého vykořisťovat. Vůbec se neuvažuje,
že sexuálně pracující by mohly pracovat spolu, kolektivně, a
sdílet výdělek a navzájem se chránit. Další významná příčina
izolace a rozdrobenosti souvisí s tím, že málokdy sdílíme jeden
jazyk. Pracujícím v sexuálním průmyslu se často upírá jejich
hlas, považují nás za pasivní oběti, učí nás stydět se za
svou práci, zneviditelňují nás pomocí diskriminačních zákonů,
které staví nás a naši práci do ilegality. Často se mluví o a
za sexuálně pracující, ale málokdy můžeme mluvit samy za sebe.
U migrantek to platí dvojnásob. Někdy se ani navzájem neslyšíme,
protože nemluvíme stejným jazykem. Potřeba mluvit společným
jazykem, který by nám umožnil organizovat se a vytvářet sítě,
nás dovedla k organizování bezplatných jazykových kurzů pro
migrantky pracující v sexuálním průmyslu, čemuž se věnujeme
posledních pět let.
Politika jazyka
Ve výuce se soustředíme na jazyk potřebný či užitečný pro
práci v sexuálním průmyslu. Lekce zahrnují témata jako nalezení
nového pracovního místa, vymezení služeb, které děláte či
neděláte, jednání s problematickými klienty, sexuální zdraví
a konverzační dovednosti s klienty. Jazyk chápeme jako politický
a sociální nástroj moci, který se snažíme učit kriticky a
promyšleně. Výuku jazyka chápeme jako sdílení vědění mezi
sobě rovnými, ne jako učení shora dolů. Obsah x: talk lekcí,
příkladů, jazyka a slovíček se vybírá s vědomím toho, že:
- Jazyk je mocný
nástroj na utváření významů o chodu světa.
- Jazyk je nástroj pro
komunikaci a podporu a posílení, ale slouží i k útlaku.
- Jestliže je
podstatné, co a jak říkáme, je podstatné i to, jak to učíme.
Naše kurzy angličtiny se organizují i proto, že slouží jako
prostor, kde se o sexuální práci dá mluvit otevřeně jako o
práci a není třeba to zakrývat.
Vytvořením takového prostoru se snažíme nabourat stigma a
izolaci spojené s naší profesí.
Jak vznikly – ne pomáhat, ale společně pracovat
Teď bych se chtěla krátce zmínit o vzniku projektu x:talk.
x:talk se zrodil v jednom bordelu v jižním Londýně. Vyrostl ze
zkušeností prostitutky jménem Alice, která pracovala v bytě s
mnoha Thajkami. Ty zaplatily dvacet tisíc liber za to, aby se
dostaly za prací do Británie, neměly pasy a vydělávaly méně
než Alice, která byla považovaná za „Evropanku“. Jedním z
důvodů, proč nevydělávaly tolik jako ona, bylo, že nedokázaly
vyjednávat s anglicky mluvícími klienty. Když se jich Alice
zeptala, jak by jim mohla pomoct, velice jasně vyjádřily, že
nepotřebují „pomáhat“, ale naučit se anglicky. A tak začaly
první kurzy x:talk – v pauzách mezi klienty a během dlouhých
hodin čekání. Alici bylo jasné, že abychom se v práci mohly
organizovat, potřebujeme spolu umět mluvit. A tak x:talk udělal
své první kroky, přičemž ty vyšly ze dvou základních
politických momentů: uvědomění si obrovské nerovnosti zdrojů
mezi migrantkami a ne-migrantkami v sexuálním průmyslu a uvědomění
si, že politickou a společenskou změnu nepřinese touha pomáhat
lidem, ale kolektivní akce a solidarita.
Migrace, rasa a obchod s lidmi
To, co kampaně a hnutí za práva sexuálně pracujících nutně
potřebují, je rozpoznat a zaútočit na rozdíly a nerovnosti mezi
migrantkami a ne-migrantkami a bojovat za dekriminalizaci jak
sexuální práce, tak i takzvané nelegální migrace. Naneštěstí
se u některých západních skupin obhajujících práva sexuálně
pracujících setkáváme s tím, že bojují za právo rozhodovat o
svém životě a práci, zatímco obchod s lidmi odsuzují jako pouhý
opak „svobodné volby“. Je velice důležité odsuzovat a bojovat
proti vykořisťování, násilí a zneužívání všude, v sexuální
práci stejně jako ve všech ostatních pracích, ale obchod s lidmi
je specifický a vysoce politický: obchod s lidmi se týká migrace!
Tendence odsuzovat obchod s lidmi, aniž bychom kriticky prozkoumaly,
co skutečně znamená a jak jej vlády rétoricky a politicky
využívají k ovládání, omezování a kriminalizaci, je skutečně
nebezpečná. Nevyhnutelně totiž reprodukuje dualismus západních,
ne-migrujících, bílých sexuálně pracujících, kdo si
„vybraly“, co budou dělat a kdy, a nezápadních, zranitelných
migrantek, které jsou nuceny pracovat a migrovat a kterým se proto
musí pomáhat, zachraňovat je a „eskortovat zpět domů“. Když
se mluví o sexuálně pracujících migrantkách, je skutečně
extrémně vzácné slyšet o autonomních, nezávislých subjektech
s vlastním projektem migrace, s plány a cíli a možná i
politickými požadavky. Většinou slýcháme příběhy zneužívání,
násilí, nucené práci, obchodu se ženami a dětmi. Jinými slovy,
je to vždy o obětech, a oběti je třeba bránit a zachraňovat a
jim samotným je dovoleno mluvit, jen když dovedou policii k
obchodníkovi s lidmi, což stereotypně bývá muž, také migrant.
Pokud se pak zjistí, že oběť také není tak úplně „nevinná“,
třeba že věděla, že bude dělat v sexuálním průmyslu, nebo že
nemá v pořádku dokumenty, je nanejvýš pravděpodobné, že ji
rychle deportují zpět. Když jsme v posledních patnácti
letech v Evropě slyšely o dvojici migrace a sexuální práce, bylo
to téměř vždy o obchodu s lidmi (což je pak téměř vždy
obchod s ženami a dětmi). Politika zaměřená proti obchodu s
lidmi získává morální podporu téměř všech lidí, neboť
velice málo z nich by prohlásilo, že podporují zneužívání žen
a dětí a nucenou práci. Co se ale této politice daří zakrýt,
jsou jednak strukturální příčiny ležící v jádru
vykořisťování migrantské práce obecně a jednak role státu v
reprodukci těchto příčin. Konkrétně můžeme popsat čtyři
strukturální prvky, které politika proti obchodování s lidmi
skrývá:
(i) Zaprvé, viktimizace lidí jako obětí
obchodování jim upírá vlastní aktivitu a touhu a ochotu
migrovat. Migrační projekty takzvaných obětí obchodu s lidmi
jsou zjevně ovlivněny specifickými ekonomickými a politickými
podmínkami, které nemůže změnit žádná deportace,
kriminalizace nebo odsouzení hrstky zlých „obchodníků s lidmi“.
(ii) Dále, pokud mnohé migrantky skončí u toho, že
někomu zaplatí a obrovsky se zadluží, jen aby se dostaly do země,
kam chtějí a potřebují, je to přesně proto, že žádná jiná
šance na překročení hranic pro ně neexistuje. A dále, pokud
mnohé migrantky skončí v sexuálním průmyslu, je to často
proto, že nemají přístup k většině ostatních prací, protože
nemají potřebné dokumenty.
(iii) Zatřetí, kriminalizace sexuálního průmyslu (k níž
dochází stále častěji ve jménu boje proti obchodu s lidmi),
stejně jako kriminalizace migrace bez papírů, nevede k omezení
zneužívání a vykořisťování migrantek, naopak je zvyšuje,
protože destabilizuje a narušuje jejich schopnost uživit se a
minimalizuje jejich šanci a ochotu nahlásit zneužívání a
vykořisťování ze strachu ze zadržení a deportace.
(iv) A za čtvrté, diskurzy boje proti obchodu s lidmi mají
při popisu sexuální práce tendenci stavět naroveň nucenou práci
a vykořisťování. Ostatní roviny vykořisťování migrantské
práce se tímto způsobem zamlčují a stát nad nimi čas od času
zamhouří oko tak, jak se to často stává i v případě
vykořisťování práce v domácnosti a v zemědělství.
Viktimizace a kriminalizace sexuálně pracujících migrantek
slouží k zakrytí ekonomické a politické povahy migrací a práce
v sexuálním průmyslu. Tato politika, která se maskuje za politiku
lidských práv, má za cíl dále snižovat migraci a kriminalizovat
sexuální průmysl.
A opravdu, jak jsme ukázaly v nedávném reportu, dopady aktivit
namířených proti obchodu s lidmi v Londýně jsou pro život
sexuálně pracujících migrantů značně devastující: znamenají
totiž razie a uzavření pracovních prostor, nestabilní výdělek
a živobytí a v nejhorším případě i zadržení a nedobrovolnou
deportaci. To všechno je na hony vzdálené rétorice ochrany a
vysvobození a mnohem blíže jednoznačné kriminalizaci sexuální
práce a migrace.
Stigma
Z kolektivní zkušenosti sexuálně pracujících a migrantek,
stejně jako ze naší účasti na mnoha výzkumných projektech
zaměřených na vyjádření názoru sexuálně pracujících, se
ukazuje, že za ten nenegativnější aspekt práce v sexuálním
průmyslu se považuje stigma spojené s touto profesí. To stigma
nás nutí se schovávat a stydět se za to, co děláme (a to i když
nás považují za „nevinné oběti“), nutí nás lhát našim
rodinám a podstupovat riziko vykořisťování a zneužívání,
ovlivňuje naši pohodu, vztahy a životy. Je zjevné, že
vzrůstající kriminalizace sexuálního průmyslu ve jménu
abolicionistických diskurzů, které staví naroveň všechnu
sexuální práci a násilí, je hlavním faktorem pro udržení
tohoto stigmatu při životě. Právě tohle stigma navíc vede k
izolaci, odmítání a kriminalizaci těch z nás, které lidé
vnímají jako jako „ty druhé“. Častým důvodem stigmatizace
je sexualita, nebo spíše způsob, jak ji používáme. V tomto
smyslu jsou trans a queer lidé „přijatelní“, dokud ve
společnosti proplouvají jako biologičtí muži či ženy nebo jako
heterosexuální. Ženská sexualita, pokud je vůbec přiznaná, se
vnímá jako součást té intimní, „čisté“ romantické
stránky heterosexuálního páru. Ve chvíli, kdy se naše
ne-heteronormativní sexuality či transgender identity zviditelní,
začíná stigmatizace. Z toho důvodu jsme jako queer a transgender
lidé velmi často dotlačeni do neviditelnosti. Sexuálně pracující
v tomto ohledu tohle stigma sdílejí, protože vykonávají sexuální
aktivity, které jsou zcela za hranicemi toho, co se považuje za
přijatelný, čistý a intimní sex. Sexuálně pracující jsou
proto také dotlačeny do neviditelnosti a jsou kriminalizovány.
Chtěla bych upozornit na fakt, že sexuálně pracující jsou
především ženy-migrantky a trans a queer lidé. Když se ale
zamyslíme nad ne-migrujícími heterosexuálními muži, kteří
prodávají sex ženám, vidíme, že stigma spojené s nimi je zcela
odlišné od stigmatu „kurvy“ a že tito lidé obvykle nejsou
reprezentováni jako oběti. Rétorika o obětech a stigma „sexuální
deviace“ se obvykle používá v souvislosti s „těmi druhými“
než s nemigrujícími heterosexuálními muži ze západu. Tedy s
ne-západními migrantkami, trans a queer lidmi. Na závěr
bych chtěla znovu zdůraznit, že sexuální práce není ani
deviace, ani násilí, ale zaměstnání, a jako takové může být
nudné, vyčerpávající, stresující, a ne tak úplně „svobodně
zvolené“; někdy se může zdát lepší než jiné práce a pro
některé pracující i finančně výhodné. V sexuální průmyslu
jsou skutečně velice rozdílné pracovní podmínky a platy, což
záleží na tom, pro koho děláte, jestli se vám podaří spojit
se s kolegyněmi, v jakých prostorách děláte a jestli práce,
kterou děláte, je, anebo není kriminalizovaná. Jedním z cílů
našeho projektu je umožnit pracujícím přístup k lepší práci
v tomto odvětví a nebo i mít šanci ho opustit. Jsme odhodlané
změnit samotný sexuální průmysl, bojovat za práva všech
sexuálně pracujících, a smazat tak a překonat stigma s touto
profesí spojené. Boj za dekriminalizaci a za odstranění stigmatu
sexuální práce znamená boj za právo migrovat za prací, změnit
zaměstnavatele a také opustit tuto práci, aniž byste byly po celý
zbytek život stigmatizovány jako „sexuálně pracující“.
Dekriminalizace sexuální práce a dekriminalizace přechodu hranic
by pravděpodobně automaticky nevedly k odstranění stigmatu
sexuální práce a migrace, ale rozhodně by to byl velký krok k
odstranění heteronormativity, rasismu, sexismu a nakonec i
vykořisťování. Budeme dál bojovat za právo všech
svobodně překračovat hranice za lepším životem a za právo
všech zacházet, žít a pracovat se sexem tak, jak to samy cítí,
potřebují nebo touží.
Poznámka k překladu
V překladu jsem se snažila vyhnout užívání generického
maskulina (užívání mužských tvarů jako obecných označení
všech genderů či pohlaví – např. „migranti“), jak z důvodů
faktických, tak i politických. V konečné verzi je tedy v celém
textu „generické femininum“(„migrantky“), které navíc
vnímám jako čtenářsky příjemnější než zdvojování tvarů
(„migranti/-ky“).
Přeložila Emča Revoluce
|