Reflexe genderové problematiky v legislativě Evropské Unie
[ 15.11.2013,
]
Zásadní myšlenkou provázející vývoj
evropské integrace a vznik Římské smlouvy bylo
posílit ekonomickou integraci
ve formě jednotného trhu, v rámci integračních
snah, se ve
Smlouvě o založení Evropského hospodářského Společenství (EHS) pod
článkem 119 aplikuje princip nediskriminace (jako
jeden ze zásadních principů společného trhu ES
/ EU) na
odměňování mužů a žen na
pracovním trhu "Každý
členský stát zajistí ... uplatnění zásady stejné odměny mužů a žen
za stejnou práci bude
ji nadále dodržovat."
Článek 119
Římské smlouvy byl v daném čase jediným
formálním zakotvením principu rovného zacházení s muži a ženami. To
znamená, že mandát jednání ohledně rovného
zacházení s muži a ženami na
úrovni EU byl
omezen na jejich rovné
odměňování na pracovním trhu. Politická
a sociální integrace byly vnímány
spíše jako vedlejší
efekty a sociální politika nebyla
tedy vnímána jako samostatná oblast -
pravomoci zůstaly na úrovni členských států. Po uzavření Římské smlouvy ale článek 119 neměl
žádný vliv a trvalo
přibližně deset let, než opět
vzbudil zájem.
Belgii
byly iniciovány dva případy (Defrenne I a Defrenne II). V rozsudku Soudního dvora Evropské unie Defrenne II z 8. dubna 1976 (věc 43/75) soud uznal přímý účinek zásady
a přímé aplikovatelnosti článku 119 (platný nejen pro vlády členských států, ale i přímo pro
občany těchto států a dále konstatoval, že tento článek nemá jen ekonomický význam,
ale stejně i sociální rozměr) spolu se směrnicí 75/117/EHS o sbližování právních předpisů
členských států v
uplatňování zásady stejné odměny pro muže a ženy, která vznikla v 70. letech.
Koncem 60.
a začátkem 70. let
v západní Evropě zesílila
druhá vlna ženského hnutí, které radikálně
kritizovalo patriarchální struktury ve všech sférách společnosti. Na základě tohoto přístupu
se v následujícím období rozvíjela formální legislativa
(v legislativní oblasti začíná
preferovat model rovného
zacházení) a od poloviny sedmdesátých let přijalo Evropské společenství právní předpisy zaměřené
na zajištění rovnosti
mužů a žen na pracovišti.
Směrnice o rovném zacházení na pracovním trhu tj. směrnice
76/207/EHS o uplatňování rovného zacházení pro
muže a ženy, pokud jde o přístup k
zaměstnání, odbornému vzdělávání, postupu v zaměstnání a v rámci pracovních podmínek, směrnice 79/7/EHS o postupném zavedení zásady
rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti sociálního
zabezpečení, které následovaly, se opírali mj. o článek 235
a přinesly nové opatření.
Legitimizace oblasti rovnosti mužů a žen jako jeden z
aspektů řešení nevýhodné
demografické situace se dostává do popředí v průběhu
80. a 90. let.
Dochází k poklesu porodnosti a stárnutí populace,
kdy se zvyšuje podíl
závislých osob a
tato situace je prezentována
jako nevýhodná zejména z ekonomických důvodů. Jako
další zásadní problém se zde
prezentuje přetížení důchodových systémů a systémů sociálního
a zdravotního zabezpečení.
V průběhu
80. let proto byly zavedeny tzv. pozitivní
/ podpůrné akce či
opatření. Převládající přístup byl kombinováním legislativy a podpůrných aktivit zaměřených na specifické potřeby
žen.
Z legislativního
aspektu dochází k
přijetí směrnice 86/613/EHS o
uplatňování zásady rovného zacházení s muži a ženami vykonávajícími
činnost jako osoby samostatně výdělečně
činné, včetně oblasti zemědělství, a ochraně samostatně výdělečně činných žen během těhotenství a mateřství.
V evropském kontextu je patrný výrazný posun od
chápání rovnosti přes formální pojetí v článku 119 Římské smlouvy jako
ekonomického atributu ke Gender mainstreaming , který představuje poslední z
přístupů překonávání rodových nerovností
a dosahování rovnosti skrz integrovaný, právně závazný přístup EU k rovnosti
pohlaví.
Evropská unie má v současnosti tak definici problému, jakož i formalizovaný
soubor strategií. Vedle tradičních genderově citlivých politik (zaměstnanost
a trh práce, rozvojová spolupráce, vzdělávání, výzkum a věda, strukturální
fondy, boj proti násilí a obchodování či humanitární pomoc) se k oblastem s rovnostní
perspektivou po roce 2000 zařadili např. životní prostředí, světový obchod a globalizace,
azylová a politika, politika podnikání, vnitřní obchod, regionální rozvoj či sociální
inkluze a rovněž se prosazuje i při vytváření ročního rozpočtu EU.
"Rovnost pohlaví znamená stejnou přítomnost, stejné postavení (
empowerment ) a stejnou účast obou pohlaví ve všech oblastech veřejného a
soukromého života. Rovnost pohlaví je opakem genderové nerovnosti, a nikoli
genderové diference. Jejím cílem je podpořit plnou participaci žen a mužů ve
společnosti." (Gender Mainstreaming: Conceptual framework ,
methodology and presentation of good practice. Council of Europe, (EG - S-
MS), Strasbourg , May 1998).
Pro feminismus.cz napsala Lucia Homolová
|