|
Slovinské literátky chtějí být slyšet
[ 5.11.2013,
]
Při krystalizaci myšlenky na vznik organizaci, která chce
usilovat o zviditelnění a větší přítomnost žen literátek ve veřejném prostoru,
sehrála podstatnou roli literární revue Apokalipsa,
a její genderová čísla. Připravuje je Stanislava
Chrobáková Repar – slovenská a dnes i slovinská spisovatelka, literární
vědkyně, publicistka, překladatelka a feministka. Právě díky ní jsem měla koncem
září čest být první pozvanou zahraniční hostkou nově vzniklé organizace a po
veřejné diskuzi o projektu Paměť žen a promítnutí filmu Válka v paměti žen
(ČT a Gender Studies, 2005) jsem se Stanky zeptala, jak došlo ke vzniku MIRy.
„Iniciativ bylo víc, první seskupení vznikla kolem genderových
čísel časopisu Apokalipsa, která vycházejí už od roku 2003. Vícekrát jsme se
setkaly i při autorském čtení v rámci festivalu Město žen, který je ale multimediální, zaměřený spíše na hudbu,
performance, instalace apod. Důležitý
byl i projekt Poetky o poetkách –
setkávání básnířek nad novými sbírkami. Právě na jednom z těchto setkání,
kterých se vždy účastnilo 10 až 20 literátek, se vynořila otázka, jak by měl
vypadat institucionální rámec, který by nám umožňoval udílet cenu ženským
tvůrkyním. Nutno říct, že státní Prešernovou cenu v oblasti literatury za
50 let její existence získala jedna jediná žena (a i ta ji odmítla převzít).
Prostudovaly jsme stránky ženské sekce mezinárodního PENu (IPWWC) a řekly jsme
si, že se pokusíme o založení takové sekce na domácí půdě. A ačkoliv ve výboru slovinského PENu byla
jediná žena, musím říct, že se naše iniciativa setkala s pochopením a do
PENu bylo naráz přijato 6 žen z 10 kandidátek, což bylo do té doby
nevídané, ročně přijímali maximálně jednu z nás. (Slovinský PEN má dnes
asi 100 členů, z toho ženy tvoří asi pětinu.) MIRu jsme založily
symbolicky 8.3. a ještě jsme stihly ucházet se o grant, který usnadní naši
činnost směrem na veřejnost – jsme otevřenou organizací, na naše setkání zveme samozřejmě i
nečlenky PENu – a umožní už letos udělit cenu literární tvůrkyni. Není to cena
za jedno konkrétní dílo, ale za celostní opus a za principiální osobní přístup
a angažmá, které otevírá prostor i dalším pokračovatelkám.“
Z charty MIRy, která chce usilovat o:
- intenzivnější přítomnost literárních tvůrkyň ve
slovinském veřejném prostoru a jejich větší vážnost, zastoupení ve veřejných
institucích a v rozhodujících pozicích, rovnoměrné zastoupení ve
slovinském centru PEN a jeho orgánech, na konferencích a dalších setkáních,
- pravidelné představování myšlenkových a tvůrčích
potenciálů a výsledků slovinských a zahraničních tvůrkyň a literárních vědkyň,
- změnu společenského paradigmatu (nejen)
v literární oblasti z konkurenční na spolupracující
- MIRA se ve své práci řídí zásadami rovnosti a
nehierarchičnosti, vzájemného respektu lidí s různými názory,
v souladu se zásadami PEN, nikdy ale ne v souladu
s patriarchálním potvrzováním rolí.
- MIRA odmítá všechny akty násilí a prosazování
převahy, moci a diskriminaci žen na základě rozdílného myšlení, náboženství,
národnosti, rasy, věku, materiálního postavení…
Pro feminismus.cz napsala Pavla Frýdlová.
|