|
Paprsek, který záhy zhasl. Dívčí rocková kapela z Kašmíru skončila po uvalení fatwy
[ 31.7.2013, Jitka Kolářová
]
Kapelu tvoří tři muslimské dívky ve věku patnáct a šestnáct
let, Aneeqa Khalid (baskytara), Noma Bhatt (zpěv, kytara) a Farah Deeba (bicí) z kašmírského
Šrínagaru. Jejich snem je hrát směsici rocku, punku a metalu. V prosinci 2012 se zúčastnily hudební soutěže
„Souboj kapel“ a získaly třetí místo. Za necelý rok hraní si rychle získaly
uznání a po vítězství v soutěži začaly dostávat další a další nabídky
k vystupování. Na svém facebookovém profilu psaly: „Pořád teprve zkoušíme,
ale všechno, co potřebujeme, je láska, podpora a modlitby, pak budeme náš
Kašmír reprezentovat všude. (…) Jakožto jediná holčičí kapela v Kašmíru
jsme hodně kritizované, ale všem ukážeme, co pro vás máme!“
Paprsek světla pro rockerky
Netrvalo ale dlouho, a kapela, jejíž jméno v překladu
znamená „první paprsek světla“, se stala nedobrovolným nástrojem politických a
náboženských bojů ve stále neklidném Kašmíru. Dívky hrající rock se staly trnem
v oku místních náboženských elit. Rocková hudba podle některých islámských
náboženských vůdců totiž společnosti škodí. Ostatně i další (mužské) rockové
kapely mají kvůli své tvorbě problémy. Když ale na elektrickou kytaru začaly
hrát patnáctileté dívky, reakce dostaly mnohem ostřejší ráz.
Hned po umístění v soutěži se na facebooku kapely
začaly objevovat nenávistné komentáře – kvůli rockové hudbě, kvůli vystupování
na veřejnosti bez šátku, kvůli hraní před neznámými muži. Kapela byla označená
za obscénní a amorální, zpívání za neislámské. Jejich facebook se plnil
nadávkami a tvrzeními, že chování jako to jejich vyvolává sexuální útoky.
„Doufám, že jednou z nich budou slavné porno herečky (…). Jejich rodiče by
se za ně měli stydět, jsou odporné“ nebo „samy jsou příčinou znásilnění“ psali
odpůrci kapely na facebook.
Po vlně výhružek se proto dívky rozhodly, že se stáhnou do
ústraní a začnou znovu hrát až hysterie
opadne. Hraní se vzdát nechtěly, protože
rocková hudba je pro ně terapií. „Vždycky, když mám vztek nebo je mi smutno,
hudba mi pomůže se z toho dostat,“ říká kytaristka Noma.
Loutky v politickém divadle
Jenže poprask kolem kapely neopadl. Naopak, kvůli
facebookovým výhružkám se kapela dostala do celostátních zpráv a její příběh se
stal ventilem dlouhodobého napětí mezi indickou hindskou většinou a muslimskou
menšinou i mezi jednotlivými názorovými proudy muslimské komunity. Zástupci
různých politických stran a směrů případ využívali pro své politické účely. Na
jedné straně kapelu podpořil místní ministr vnitra (a pak svou podporu stáhl),
na druhé straně se nechali slyšet separatisté, že kapela je dokladem ústupu od
muslimských hodnot. Samotná existence kapely dokonce začala být vnímána jako
zbraň proti Talibanu, který v blízkém Afghánistánu mimo jiné potlačuje
hudbu a veřejná vystoupení. Dívky z kapely k tomu ale řekly, že
prostě jen chtějí hrát hudbu,nestojí o to být mediálně vytvořenými figurami a
nechtějí hrát stereotypní roli mladých muslimek bouřících proti rigidním
pravidlům.
Vření kolem kapely dosáhlo vrcholu 3. února fatwou (právním
prohlášením muslimské autority), uvalenou na členky kapely za to, že zpívaly na
veřejnosti. Muftí Bashiruddin Ahmad, který tuto „klatbu“ vyhlásil, dívkám
doporučil, aby příště zpívaly vždy jen doma a jen před ženskými členkami
rodiny. Dva dny po vyhlášení fatwy se Aneeqa, Noma a Farah rozhodly kapelu
definitivně rozpustit. Stalo se to i po diskuzi s jejich rodiči, kteří začali
mít o své dcery strach.
Islám kontra rock v rodinném kruhu
Celospolečenská diskuze o Praagash má i své soukromé,
rodinné měřítko. Rodiče členek kapely nejspíš nijak zvlášť hraní v rockové
kapele neschvalovali. Matka Farah si dokonce myslela, že vystupování na
veřejnosti je proti islámu. Jenže nechtěla rozbít své dceři její sen. Farah se
tedy musela na oplátku pětkrát denně modlit. Matka Aneeqy zase nechápala, proč
vystupování v kapele je neislámské, když se ženy na televizní obrazovce
objevují každý den. Jenže prý nezbývá než se podřídit pravidlům, pokud chtějí
s rodinou žít tam, kde žijí.
A tak se stalo, že jeden dívčí sen musel kapitulovat před
mnohem silnější a hmotnější mocí, schovanou za náboženství. Snad se ale přece jen
Praagaash stanou prvním paprskem světla signalizujícím větší svobodu mladých kašmírských
muslimek, byť samy zazářily jen krátce.
Šestý díl ze série článků z "Novin bez předsudků" na téma gender a multikulturalismus, s podtématem muslimky v ČR a ve světě. Celé noviny zdarma k odběru v Gender Studies, Gorazdova 20, Praha 2 nebo v PDF zde.
|