Management firemní mobility zaměstnanců a zaměstnankyň nově a jinak
[ 29.9.2012, Anna Kotková, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti, Rovné příležitosti > Trh práce
]
Doprava zaměstnanců a zaměstnankyň do práce a z práce a v rámci pracovního procesu nemusí nutně být nákladnou záležitostí a automobilová flotila jediným řešením. Mobilita může být řešena efektivně, udržitelně, různými, na sebe navazujícími druhy dopravy podle konkrétní situace a potřeb.
Pražská firma zabývající se e-business solutions se stovkou zaměstnaných disponuje automobilovou flotilou, stejně jako flotilou služebních městských jízdních kol, na nichž vyráží za svou pražskou klientelou. Zároveň podporuje dojížďku do práce na kole. V sídle podniku je garáž pro parkování kol zaměstnanců, zaměstnankyň i návštěv, jsou zde sprchy a šatny, firma poskytuje cyklistické oblečení a sportovní vybavení. Ušetří tím na provozu služebních aut, na parkovacích místech, zaměstnanci a zaměstnankyně jsou v lepší kondici, méně nemocní a tím pádem výkonnější.
Důležitá pro podporu podobných způsobů dopravy, alternativních k automobilové, je zaprvé motivace a vnitřní osvěta v rámci firmy. Cyklodopravu svých zaměstnaných může firma podpořit například účastí v kampaních typu Do práce na kole, v rámci níž soutěží firemní týmy o pravidelnou dojížďku v rámci jednoho měsíce. Skupina dopravujících se na kole se tak příjemnou a zábavnou formou nabaluje metodou sněhové koule, většinou významně naroste a pro firmu je podobná akce i pozitivním PR.
Neméně důležitým prvkem kvalitního managementu mobility (přinejmenším ve větších městech) je i hromadná doprava. Mnoho podnikových sídel je dobře obslouženo sítí MHD a lze ji využívat nejen pro dopravu do práce, ale i pro služební městské cesty, případně v kombinaci s jinými druhy dopravy. Motivací pro zaměstnané může být například benefit v podobě příspěvků na jízdné. V ideálním případě spolupracuje na plánech těchto sítí firemní mobility město. Může se jednat například o zapojení podniku do existujícího systému spolujízdy, tzv. car – pooling, rozšíření služeb hromadné dopravy (např. prodloužení některé linky do sídla větší firmy).
Jak na to?
Základem zlepšení managementu firemní mobility je analýza stávající situace. V zahraničí si tuto analýzu firmy zajišťují na zakázku. Následuje vytvoření plánu mobility. Jeho součástí je několik scénářů, jak ovlivnit nebo zajistit dopravní obslužnost firmy s nižšími ekonomickými, ekologickými a sociálními náklady. Ve třetí fázi je vypracován akční plán s postupy zavedení vybraných scénářů do praxe. Poslední fáze velmi spočívá na ochotě společnosti svoji dosavadní praxi dopravního chování změnit a zlepšit. Inspiraci, jak na to, krok za krokem, naleznete například zde.
Použité zdroje:
http://www.cyklostrategie.cz/kampane/mobility-management/
http://www.dopracenakole.net/wp-content/dpnk/uploads/2012/01/DO_PR%C3%81CE_NA_KOLE_2011-zpr%C3%A1va_02_.pdf
|