Jak se změnil Times Square v pěší zonu
[ 29.9.2012, Jan Krčmář, Auto*Mat
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti, Rovné příležitosti > Politika
]
V létě 2008 bylo sedm bloků slavné ulice Broadway v New Yorku zúženo z čtyř pruhů na dva. V květnu 2009 byly části Broadwaye, mezi nimi i Times Square, na zkoušku uzavřeny pro auta. Prostor se zaplnil stoly, lavičkami, květináči a hlavně i lidmi. Byl to nepřehlédnutelný úspěch. Po půl roce už bylo jasné, že experiment zůstane natrvalo.
Když jsme to zvládli na Broadwayi, můžete to udělat kdekoli
Podobných pěších zón v New Yorku v posledních letech vznikla celá řada. Zásluhy na těchto pokrocích mají na newyorském odboru dopravy (NYCDOT), kde se zabývají mimo jiné přímo kvalitou veřejných prostranství. Vše pod vedením inovativní radní pro dopravu Janette Sadik-Khan. Právě ona změnila perspektivu od původního pohledu přes čelní sklo auta, kdy se řešilo hlavně to, jak umožnit průjezd více vozidlům. Nyní se zabývají především tím, jak udělat z ulice příjemné místo, ale i jak tím pomoci podnikatelům a ekonomice. A přicházejí s nabídkou alternativ pohybu po městě.
New York jde kupředu
Chodníky na Times Square bývaly přeplněné. Davy lidí doslova přetékaly do silnice. Po úpravě ubylo chodců ve vozovce o 80 %. Tím se zlepšila bezpečnost pro všechny. Počty úrazů i nehod výrazně poklesly. Místem denně podle radní projde 356 tisíc lidí, o poznání více než dříve. Dnes si sem chodí odpočinout, s dětmi, na oběd či popovídat s přáteli. Přeměna byla dobře přijata veřejností i obchodníky. Přinesla ohromný ekonomický efekt, obchody víc prodávají a hodnota nemovitostí stoupá jako raketa. Radní Sadik-Khan připomíná, že jsou ulice, které lze využívat k něčemu jinému než jen k co nejrychlejšímu přemísťování lidí z místa A do místa B.
V New Yorku nejde jen o nová prostranství. Světelné signalizace byly přeprogramovány tak, že dávají více času na přejití. Tím se předchází chůzi na červenou. V posledních letech se daří rozvoj cyklistické a veřejné dopravy. Od roku 2007 bylo v ulicích vyznačeno 400 kilometrů cyklopruhů. Mezi roky 2000 a 2010 narostl počet jízd na kole o 262 % (DOT’s 2010 Sustainable Streets Index). Byly zavedeny autobusové linky s vyhrazenými pruhy a preferencí na křižovatkách. Také se na nich nekupují lístky u řidiče, což je jinak ve zdejším největším systému autobusové MHD v USA stále obvyklé.
Bude Smetanovo nábřeží pražským Times Square?
I v Praze se věci částečně posouvají vpřed. V dubnu vznikla pěší zóna ve spodní části Václavského náměstí. Nově nemohou auta projíždět koncem Jindřišské ulice při vyústění na náměstí. Již si tudy nelze zkracovat cestu při zácpách na magistrále. Prostor si však žádá obohacení lavičkami, stoly nebo i velkými květináči, aby byl pořádně využit.
Také na Malém náměstí na Starém městě, kde dříve davům turistů překáželo patnáct zaparkovaných aut, se objevily značky zakazující vjezd. Městská část Praha 1 uvažuje o zavedení menších pěších zón i na dalších místech. Zavedení pěšího nábřeží s tramvajemi mezi Karlovými lázněmi a Národním divadlem by přineslo probuzení prostoru s obrovským potenciálem umocněným výhledem na panorama Hradu.
Přemýšlejme, jak lze veřejná prostranství lépe využít a co si zaslouží. Fádní, lidmi nevyužívaná prázdná plocha je stejně nešťastné řešení jako zakrytí celého náměstí zaparkovanými auty. Pro vytvoření míst, kam se lidé rádi vracejí, již máme dostatek inspirace.
Tento článek byl poprvé zveřejněn 29.5.2012 na www.auto-mat.cz, odkud byl s laskavým svolením autora převzat.
|