Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů, její sekretariát a plnění úkolů, priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže
[ 31.7.2012, Lucia Zachariášová, MPSV
Rovné příležitosti > Politika, Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Funkci sekretariátu Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů (dále
jako „sekretariát Rady“) plní referát rovných příležitostí žen a mužů
Ministerstva práce a sociálních věcí. Sekretariát Rady byl ke dni 1.
prosince 2011 převeden z Úřadu vlády ČR na Ministerstvo práce a
sociálních věcí. Kromě sekretariátu Rady a Rady vlády pro rovné
příležitosti žen a mužů samotné (dále také jako „Rada“), byla předána
také další agenda týkající se rovných příležitostí žen a mužů, včetně
agendy vztahující se k EU i k záležitostem mezinárodním.
Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů je stálým poradním
orgánem vlády ČR a byla zřízena usnesením vlády ČR ze dne 10. října 2001
č. 1033. Předsedou Rady je od 1. prosince 2011 ministr práce a
sociálních věcí Dr. Ing. Jaromír Drábek. Výše zmíněný přesun Rady,
sekretariátu Rady a další agendy rovných příležitostí žen a mužů souvisí
právě se jmenováním ministra práce a sociálních věcí jejím předsedou.
Rada se schází nejméně třikrát ročně. Činnost Rady se řídí jejím
statutem a jednacím řádem, které je možné nalézt, společně s dalšími
důležitými informacemi, na webových stránkách Ministerstva práce a
sociálních věcí (www.mpsv.cz).
Členky a členové Rady zastupují jednotlivé resorty, sociální partnery,
Český statistický úřad či občanskou a odbornou veřejnost. Status stálého
hostování mají koordinátorky a koordinátoři rovných příležitostí pro
ženy a muže z jednotlivých resortů (tzv. gender focal points).
Hlavními činnostmi Rady je doporučovat vládě ČR základní
koncepční směr politiky rovných příležitostí žen a mužů, stanovovat
okruhy priorit v této oblasti či hodnotit efektivitu naplňování principu
rovných příležitostí žen a mužů. K prohloubení práce v některých specifických oblastech má Rada zřízeny čtyři výbory, a to Výbor
pro prevenci domácího násilí, Výbor pro sladění pracovního, soukromého a
rodinného života, Výbor pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a
rozhodovacích pozicích a Výbor pro institucionální zabezpečení rovných
příležitostí žen a mužů. Činnosti Rady a jejích výborů jsou
vykonávány mimo jiné také prostřednictvím každoročně vládou přijímaných
Priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a
muže (dále jako „Priority“).
Priority vláda ČR přijímá každoročně od roku 1998, a to jako tzv.
celostátní akční plán pro vytváření rovných příležitostí žen a mužů
zabývající se mnoha oblastmi spojenými s agendou rovných příležitostí
žen a mužů. Jedná se např. o institucionální zabezpečení rovných
příležitostí žen a mužů, rovné příležitosti žen a mužů v mocenských a
rozhodovacích pozicích, rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a v
podnikání, slaďování pracovního, soukromého a rodinného života, násilí z
důvodu pohlaví (domácí a sexuální násilí, obchodování s lidmi,
znásilnění apod.), zdraví, reprodukční zdraví a porodní péče či vnější
vztahy a rovnost žen a mužů.
Materiál k Prioritám každoročně předkládaný vládě ČR pravidelně
obsahuje úkoly pro jednotlivé resorty a Český statistický úřad na období
zpravidla jednoho roku, zprávu o stavu rovných příležitostí žen a mužů
za uplynulý rok obsahující také hodnocení plnění úkolů jednotlivými
resorty a dále například zprávu o činnosti nestátních neziskových
organizací, sociálních partnerů, veřejného ochránce práv apod. Od 1.
ledna 2002 mají jednotlivá ministerstva povinnost každoročně zpracovat
vlastní resortní programový dokument k prosazování rovnosti žen a mužů v
oblastech, které spadají do jejich věcné působnosti – tzv. resortní
Priority.
Co se týče úkolů pro jednotlivá ministerstva a Český statistický
úřad, jedná se o úkoly dovnitř resortu, v rámci kterých je například
ministerstvům ukládáno podporovat vyrovnané zastoupení žen a mužů na
vedoucích pozicích, konkrétními opatřeními podporovat slaďování
pracovního, soukromého a rodinného života, podporovat dostupnost služeb
péče o děti pro své zaměstnance a zaměstnankyně či informovat o
možnostech flexibilních forem práce. Dále jsou také ukládány úkoly
směřující vně resortu. V minulosti byly například uloženy tyto úkoly:
– informovat o politice rovných příležitostí žen a mužů prostřednictvím mediální politiky (všechna ministerstva),
– zohledňovat rovnost žen a mužů v dotačních programech (všechna ministerstva),
– připravit souhrn všech dostupných statistik (Český statistický úřad),
– vyhodnotit dopady rozvodu na oba manžele (Ministerstvo práce a sociálních věcí),
– podporovat aktivní otcovství (Ministerstvo práce a sociálních věcí),
– prevence, odstraňování a medializace násilí z důvodu pohlaví, domácího násilí a obchodování s lidmi (Ministerstvo vnitra),
– vyhodnotit stávající standardy porodní a poporodní péče (Ministerstvo zdravotnictví),
– monitorovat rozhodování českých soudů v případě diskriminace na základě pohlaví (Ministerstvo spravedlnosti),
– zapracovávat hledisko rovnosti žen a mužů do projektů a plánů s
významnými vlivy na životní prostředí (Ministerstvu životního prostředí)
apod (1).
V rámci plnění Priorit jsou zaznamenávány úspěchy, ale samozřejmě také stále přetrvávají některé výzvy. Mezi
úspěchy je možné například řadit to, že všechna ministerstva poskytují
flexibilní formy práce a poměrně aktivně spolupracují s nestátními
neziskovými organizacemi (např. Gender Studies, Aperio, LOM,
ProEquality). Mimo jiné v návaznosti na úkoly uložené v Prioritách např.
Ministerstvo dopravy sbírá statistiky z oblasti dopravy rozdělené dle
pohlaví, na Ministerstvu obrany je problematika rovnosti žen a mužů
zařazena do přípravy vojáků a vojákyň, Ministerstvo práce a sociálních
věcí realizovalo výzkum „Podoby otcovství v ČR“, Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy podporuje NKC – ženy a věda či Ministerstvo vnitra
komplexně řeší problematiku domácího násilí. Mezi výzvy, se kterými
je třeba v budoucnu dále pracovat, je možné zařadit další práci na
prohlubování slaďování pracovního, soukromého a rodinného života na
jednotlivých resortech (např. dětskou skupinu prozatím zřídilo pouze Ministerstvo práce a sociálních věcí),
není kladen zvláštní důraz na propagaci tématu rovných příležitostí žen
a mužů, resorty nejsou příliš otevřené k přijímání konkrétních opatření
k podpoře vyššího zastoupení žen na vedoucích pozicích apod.
Co se týče konkrétních překážek v plnění Priorit, je možné je
rozdělit na překážky v rámci resortů samotných a na překážky v rámci
procesu schvalování a kontroly. Co se týče překážek v rámci resortů,
jsou rovné příležitosti žen a mužů lépe prosazovány dovnitř resortu
(zejména v souvislosti se slaďováním pracovního a soukromého života).
Při plnění Priorit lze vesměs hovořit o dílčích úspěších (např. tvorba
studií či metodik), nikoliv o komplexní politice rovných příležitostí
žen a mužů. Důležitá je rovněž vůle a ochota v rámci daného resortu k
plnění stanovených úkolů a jedná se v určitých případech také o
nedostatečné porozumění některým úkolům. V rámci procesu schvalování a
kontroly se setkáváme s nedostatečným tlakem vytvářeným společenskou
poptávkou po tomto tématu, rovněž není zaveden systém „opravných“
prostředků při nedostatečném splnění úkolu, často nejsou
ukládány/přijímány navazující úkoly, což způsobuje absenci směřování ke
konkrétnímu cíli či jde o nedostatečné časové zarámování úkolů.
V návaznosti na výše popsané překážky pak lze navrhnout některé náměty k zefektivnění plnění úkolů stanovených v Prioritách. Přínosná
je jednoznačně užší a intenzivnější spolupráce s koordinátorkami a
koordinátory rovných příležitostí žen a mužů na jednotlivých resortech.
Jako vhodné se také jeví zjednodušení struktury úkolů (tj. například méně úkolů s jasnějším cílem a časovým harmonogramem). Dále může pozitivně působit cílené informování veřejnosti o otázkách rovných příležitostí žen a mužů, a tím také zvýšení
společenské poptávky po tomto tématu, konstruktivní dialog s
jednotlivými resorty a jasné zdůvodnění potřebnosti úkolů, větší
zainteresování Rady do tvorby Priorit a konkrétnější hodnocení splnění
či nesplnění úkolů. Tyto náměty by mohly být zahrnuty například do
komplexní, dlouhodobější strategie rovnosti žen a mužů s jasným cílem a
harmonogramem, kdy by Priority byly nástrojem pro dílčí naplňování cílů
strategie.
Poznámka: Článek výše také zazněl jako příspěvek na konferenci „Rovné příležitosti“ a vyhlášení soutěže Úřad roku „Půl na půl“ konané dne 5. června 2012 na Ministerstvu vnitra ČR.
(1) Příklady úkolů byly převzaty z Priorit a
postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže pro rok
2011. Jde jak o úkoly opakující se kontinuální povahy, tak o úkoly
jednorázového charakteru.
|