|
Malé ohlédnutí aneb historie věčně zelená
[ 15.5.2011, Eliška Janšová (Asociace pro rovné příležitosti)
Rodičovství > Rodičovství
]
Pojmy školky, jesle, naši veřejnost vzrušují již několik
let. Zejména zaměstnaným matkám jejich nedostatek velmi komplikuje život a ztěžuje
možnost návratu do zaměstnání. Pohled do doby zhruba stopadesát let zpět mě
zcela fascinoval. Uvědomila jsem si , že ženy ani ve 3. tisícitetí to nemají
jednodušší a navíc, zdá se, chybí
v naší společnosti odvážné a osvícené ženy jako paní Marie Riegrová,
dcera F.Palackého, ale též osvícení politici formátu F.L.Riegra, Vojty Náprstka
a dalších, kteří nebagatelizovali jejich snahy, ale chápali společenskou potřebu
zaměstnaných matek a byli ochotni se ve věci angažovat.
M.Riegrová se zabývala otázkou jeslí a školek pro děti. Brzy
odmítla model německý, uplatňovaný v Praze, neboť „německé zahrádky“ (budovány
podle něm pedagoga Frobla) se soustředily na matky ze středních vrstev a jejich
potřebu si na pár hodin odpočinout. České děti naproti tomu potřebovaly
celodenní péči, protože jejich matky pracovaly 14 - 16 hodin denně. Také německá pedagogika se zdála Marii
Riegrové příliš těžkopádnou. V tehdejších německých školkách působili především
muži a to podle M.R. bylo nepřirozené. Byla přesvědčena, že do opatroven malých
dětí patří ženy. Studovala anglickou, francouzskou a holandskou pedagogiku a uvědomila
si, že při řešení všech problémů musí být brána v úvahu rozdílnost podmínek
každé společnosti. Její studie v Musejním
časopise „Péče o blaho pracující třídy ve Francii a v Paříži zvláště“
je zajímavá tím, jak vystihla důležitost spolupráce vládní, spolkové a soukromé
iniciativy v úsilí o odstranění chudoby. F.L. Rieger ve spolupráci s Vojtou
Náprstkem přesvědčil městskou radu v Praze, aby přijala koncepci předškolní
výchovy vypracované jeho ženou. První opatrovna podle tohoto návrhu byla otevřena
1. ledna 1869 u sv. Jakuba a městská rada dovolila, aby v ní nejchudší děti
dostávaly oběd a odpoledne chléb. Školka
začínala se 154 dětmi, za několik měsíců jich bylo už 313. České útulky přijaly
podle J.A. Komenského název „mateřské školy“. Už po pěti letech bylo zřejmé, že počet dosavadních školek nestačí, (v některých
bylo až přes 300 dětí) a školky chyběly zvláště v chudších čtvrtích. Městská
rada na ně začala postupně uvolňovat větší finanční prostředky, neboť musela přiznat
jejich užitečnost.
Když se začátkem 80. let 19.století začaly zakládat jesle pro novorozené děti z chudých
rodin, někteří lékaři proti nim útočili a označili je za semeniště nemocí.
Nedovedli si představit otřesné podmínky, do kterých se tyto děti večer
vracely. M.Riegrová musela existenci jeslí obhajovat před městskou radou a položila
lékařům a úředníkům otázku, proč útočí na jesle a ne na strašné podmínky, ve
kterých chudí lidé žijí. Jesle však byly zrušeny a po té se dětem rozdávala
jenom strava.
Pramen: M.L. Neudorflová
(1999). České ženy v 19.století. Úsilí a sny, úspěchy i zklamání na
cestě k emancipaci. Janua.
|