|
|
|
Šovinistická bomba? Hned dvě v jedné!
[ 23.2.2005, Alena Králíková, Gender Studies, o. p. s.
Šovinistická bomba
]
Je možné, aby reklama na plochý monitor černé barvy měla vůbec šanci být označena za sexistickou? Jak je vidět na reklamě, kterou prezentuje Alzasoft.cz, možné to je. Navíc v kombinaci s výrazným rasistickým podtextem.
Reklama otevřeně nabízí „zakoupení“ ne monitoru, ale dívky – „sedmnáctky“, kterou zobrazuje. Vzhledem k tomu, že si nejdříve všimneme dívky tmavé pleti a ne monitoru, který je subjektem reklamy, nabízí se otázka: jak souvisí obraz ženy s monitorem? Jak je možné, že si prodejce takovou reklamu dovolí prezentovat? Vedle toho, že je sexistická a rasistická zároveň, její autor si asi neuvědomuje, že existuje něco jako etika reklamy.
Žena není objektem, který prodává produkt, není jen okrasným doplňkem. Samozřejmě je logické, že je ženské tělo zobrazováno v reklamách na oblečení, prádlo, kosmetiku nebo šperky – stejně jako je mužské tělo zobrazováno v reklamách na pánské oblečení, prádlo apod. Ale jaké opodstatnění má vyobrazení ženského těla na reklamách na počítače, auta nebo třeba nátěrové hmoty? Znamená to, že ženu jako předmět dostane kupec v ceně?
Ženské tělo možná přitahuje pozornost řady mužů, ale celou řadu jeho zneužití v každé druhé reklamě uráží, stejně tak jako řadu žen. Působí to dojmem, jakoby snad auta a počítače měly být kupovány pouze muži, kteří - když jim reklamy v takové míře vycházejí vstříc - zvolí jen takový výrobek, který doprovází obrázek polo-svlečené ženy.
|
|
|
|