|
Menstruační bolest v podbřišku české kinematografie
[ 4.2.2010, Iva Baslarová
Kultura > Kultura a umění
]
Menstruační bolest v podbřišku české kinematografie
Kluci mají penis, holky mají vagínu. Provokativní výkřik syna psychologa z
filmu Policajt ze školky docela dobře demonstruje uvažování (nejen) filmařů a
filmařek o dvou velmi diverzifikovaných sociálních skupinách“, mužích a ženách.
S tím pak souvisí další, kulturně a sociálně vykonstruované charakteristiky:
muži mají rozum, ženy mají emoce; muži umějí číst v mapách, ženy pomaleji parkují;
muži mají být drsní, ženy vláčné a poddajné. Stereotypní zobrazování femininity
a maskulinity je častým nešvarem (nejen) českých filmařů a filmařek. Podoby
mužství a ženství na plátnech kin reprezentují smýšlení o jejich (rozdílných)
rolích a je na místě diskutovat, nakolik modely mužů a žen ve společnosti
odrážejí či (spolu)vytvářejí. Oba tvůrčí přístupy – reprodukce i dekonstrukce
těchto stereotypů, je ve velké míře v moci scenáristů/ek a režisérů/ek. O to
smutnější je, že české filmy většinou ukazují svět organizovaný dle genderu
(sociální konstrukce, vztažené k biologickému pohlaví) velmi černobíle. Jako
kdyby skutečně existovaly dva paralelní světy, v nichž žijí muži a ženy, jak
ukazuje nejnovější snímek Miry Fornay Lištičky.
Základní dějovou linku tvoří zdánlivě tajuplný a problematický vztah dvou
sester ze Slovenska – třiadvacetileté Alžběty a sedmadvacetileté Tiny. Jejich
snahy o přibližování se a narůstající konflikty mají však velmi prozaický
důvod, jímž jsou (jak jinak) muži. Zde se vynořuje první stereotyp, podle nějž
je svět žen determinován přítomností mužů, po jejichž lásce, pozornosti a
penězích by měly ženy toužit. Pohledná Alžběta a Tina mají stejný problém –
jejich štěstí může být naplněno pouze prostřednictvím získání vhodného
partnera, přičemž se ani jedna nechce vzdát možnosti svádět jiné „samce“. Jaký
by byl svět žen, jejichž středobodem nejsou muži? Takové téma je v české
kinematografii stejně vzácné jako vaginální orgasmus. Pokud přistoupíme na
argument, že filmy reflektují empirickou zkušenost jejich tvůrců a tvůrkyň,
stále zůstává otázka: je skutečně možné vyhýbat se takovým ženám, které více
než po muži a dětech touží po profesní seberealizaci, „jiném“ štěstí či třeba
po ženě? Více než bolavé jsou četné filmy (např. Paralelní světy, Bestiář,
Nevěrné hry, Duše jako kaviár), kde muži a ženy nejprve vzájemně obdivují
evidentní genderovou nesourodost, která se pak vzápětí stane jejich vztahovou
kolizí, vše ve jménu (genderované) lásky.
Charakterové vlastnosti Alžběty a Tiny slouží jako základní zásobárna
stereotypů spjatých se ženami. Tina si (irského) muže udržuje vařením, péčí o
domácnost, pořádáním večírků pro přátele. Alžběta za ní do Irska přijíždí jako
au-pair s poměrně jasným cílem – najít si partnera, nechat se jím živit a mít se
dobře. Když se jí podaří „ulovit“ majetného černocha, na kterém ji nejvíce
zaujme luxusní model auta, nakrátko můžeme nahlédnout do její představy štěstí.
Při milování se tváří útrpně, ale po něm blaženě přivírá oči, když jí muž v
pozadí nabízí skleničku, večeři a hygienické potřeby. Osamělou Alžbětu nedokáže
sex uspokojit tolik jako prohlídka milencovy „zlaté klece“. O něco víc se může
radovat snad jen z pomsty své sestře, přičemž tento prvek vyprávění představuje
další stereotyp. Liška platí v západní kultuře za symbol lstivosti, mazanosti a
úskoku, spjatého opět s femininitou. Alžběta ve své (co do logiky děje dost
nepochopitelné) touze ublížit sestře neváhá ani ve chvíli, kdy se Tinu pokouší
znásilnit opilý agresor – v nečinnosti pouze vyčkává na pocit satisfakce.
Několik málo pozitivních vlastností obou hrdinek je opět spjato s femininní
škatulkou stereotypu – láskyplná péče Tiny, která jde za jakékoli rozumové
chápání, stejně jako přecitlivělost Alžběty, utápějící se v neschopnosti začít
se chovat zodpovědně a propadající se svými emocemi až na samé dno. Jejich
charaktery postrádají jakoukoli barevnost na škále od femininity k maskulinitě,
neboť nikdo z nás nepředstavuje čistou esenci mužství či ženství. Chybí jim
akční potenciál, podle nějž by vzaly svůj život (alespoň na chvíli) pevně do
svých rukou, aniž by své počínání kontrolovaly či přizpůsobovaly podle nějakého
muže.
Odkazem na biologickou femininitu je pak ve filmu téma menstruace jako
něčeho veskrze ženského. Pokud s ním tvůrci a tvůrkyně pracují, vztahují ho
pouze k ženám, aby tak potvrdili výjimečnost tohoto biologického specifika, jež
pak často zakládá genderovou nerovnost. Jakoby se menstruace mužů vůbec
netýkala, neboť ji sami neprožívají, tedy ani nesdílejí se svými partnerkami.
Alžbětina bolest v podbřišku se ve chvíli odloučení sester stává izolovanou
trýzní, jež zdánlivě nemůže být zmírněna za pomoci další ženy, jen sestersky
sdílena. V další scéně pak symbolicky představuje okamžik smíření sester, když
Tina přikládá své mladší sestře na podbřišek nahřátou pokličku – zvyk zřejmě
zděděný po matce, babičce, prababičce... Tento fakt navíc působí komicky v
domě, kde ještě před chvílí netekla voda a kde Alžběta nemohla zapít větší
množství léků, aby spáchala (zřejmě demonstrativní) sebevraždu. Velký hrnec s
vařící vodou se tak rovná zázraku, srovnatelnému pouze s neposkvrněným početím.
Tady se vynořuje další stereotyp – magie a zázrak spjatý s femininitou,
kouzelná moc žen, tajemno proudící z „životodárného ženského klína“. Tento
genderový stereotyp již dříve v literatuře poměrně trefně demaskoval Oscar
Wilde, který vyhlásil: „Žena je sfinga bez záhady.“
Další vzory femininity přitom v Lištičkách absentují. Au-pair ze Slovenska,
Česka i Polska utápí svou prázdnotu v nakupování a na večírcích, kde se
poohlíží po mužích. Rádoby punkerka Ducky je sice zdánlivě odlišná, ale její
chování postrádá jakoukoli logiku – nutný vzdor je prvoplánový a
nepochopitelný. Ani ona není bez muže a postupně se v ní rodí žárlivost na
Alžbětu, kterou její partner svádí. Nestereotypní by byly například ženské
postavy, které se o sebe dokáží samy postarat, aniž by k tomu potřebovaly muže,
případně ženy hledající jiné naplnění než v rodině, mateřství či pečovatelství
(například v kariéře či v sexu). Podobně jednotvárné jsou v Lištičkách i mužské
postavy, vidíme klasické „prototypy mužství“ – sukničkáře, násilníky, „baliče“.
Ani zde nemůžeme najít překročení směrem k femininitě, jichž jsme svědky v
každodenním životě.
Nedá se říct, že by Mira Fornay (též spoluautorka scénáře) nevycházela z
reálných situací. I zpěvačka Radúza použila v jedné ze svých písní aktuální
přirovnání „sama jak au-pair z Londýna“. Problematika života mužů a žen z
někdejšího východního bloku v prosperujících západních zemích je však mnohem
barvitější. Ojedinělé nejsou případy znásilnění au-pair v rodinách, kde
pracují, stejně jako migrace partnerských párů, kteří si v nové zemi obtížně
hledají místo v rámci své kvalifikované profese – například lékařky či
učitelky. Jejich zkušenost s přehlížením či diskriminací na trhu práce, kdy
často se svým vzděláním končí u výrobního pásu a řeší dilema, zda jim větší
výdělek než doma stojí za to, ústí v pocity vykořenění a prázdnoty. Ukazují to
sociologické výzkumy, stejně jako svědectví těchto lidí.
Řada českých filmů pak stejně jako Lištičky pracuje s genderovými
stereotypy. Kráska v nesnázích se podobně jako Alžběta a Tina pere s
rozhodnutím, zda volit mezi láskou/kvalitním sexem či hmotným zajištěním. Jaký
div, že hlavní hrdinku nikdy ani nenapadne, že by mohla k získání peněz a
štěstí použít něco jiného než své „ženské zbraně“ (krásné tělo a lstivost).
Způsob černobílého zobrazování mužů a žen může nakonec vyústit až ve smutnou a
nevtipnou parodii, jak ukazuje Zdeněk Troška. V sérii Kameňáků defilují
sexuchtivé ženy (včetně důchodkyň) přesně podle stereotypní škály
děvka-světice. V Románu pro ženy, který už svým názvem odrazuje případného
muže-diváka, se dvojice hlavních hrdinek pachtí za láskou jako jedinou hodnotou
jejich (beztak kvalitního!) života. Muži v Pánské jízdě pak předvádějí, jak
perfektně nemožní jsou necháni napospas domácnosti, rodině a dětem. Taková
situace pak musí „nutně“ skončit katastrofou, pokud se ovšem nablízku neobjeví
neohrožená hrdinka, připravená poprat se s vařením, úklidem a výchovou. Ostatně
ani režisérka Věra Chytilová, hlásící se k feminismu (přesněji jednomu z mnoha
směrů feminismu), nedokáže nabídnout pozitivní obrazy ženství (a mužství).
Pokud je totiž škála identifikačních vzorců pro ženy a muže limitovaná
genderovými stereotypy a mýty, těžko může dojít ke společenské změně a pouhé
předvedení „stavu věcí“ není ani účinně kritické. Jak odlišné byly Chytilové
hrdinky ve filmu Sedmikrásky ve srovnání s ženskými postavami ve snímku Pasti,
pasti, pastičky a Hezké chvilky bez záruky, kde se to kalkulujícími a zoufalými
ženami jen hemží. Ve výčtu by bylo možné pokračovat... Není divu, když na
filmové semináře neziskové organizace Gender Studies, pořádané na podzim na
FAMU, chodila veřejnost (publikum), ale neobjevili se na nich takřka žádní
studující (tvůrci). Je pro ně téma genderu skutečně tak nezajímavé, protože
přece „všichni víme, co ty feministky chtějí“? Nebo mají pocit, že ví o mužích
a o ženách dost, proto opouštějí koncept kritického myšlení o nich a o jejich
rolích ve společnosti?
Změnu paradoxně nepřinášejí ani ty/i, které/ří se o to usilovně snaží.
„Nové“ ženské hrdinky ve stylu čtveřice tygřic ze Sexu ve městě kategorie
maskulinity a femininity neprolamují, ale naopak poměrně sofistikovaně
rozšiřují. Představa, že ženy jsou jiné a lepší, je stejně zvrácená jako
„laškovné“ reklamní tvrzení, že „muži mají své dny“. Jakékoli posilování
umělých genderových hrází mezi muži a ženami je na škodu oběma skupinám
(skupiny mužů a žen zde představují analytické kategorie, neboť ve skutečnosti
jde právě o jejich rozpouštění). Jak „logicky“ pak vyznívá poselství
zmiňovaného filmu Kráska v nesnázích, podle nějž je nakonec vše v pořádku,
neboť bohatý muž je kompatibilní s vnadnou ženou. Zkrátka tedy nepřijde ani
jeden/jedna.
Objevují se však i vlaštovky, jež navzdory svým titulům, svádějícím k
rychlým odsudkům, překračují hranice genderových stereotypů. Muži v říji tak
zdaleka nejsou podobenstvím chlapů s vydutými poklopci. Přestože režisér Robert
Sedláček vychází z obvyklých charakterových zásobáren maskulinity a femininity,
mnohem více kombinuje a ukazuje tak muže a ženy v barvitějších
provedeních. Jeho filmoví muži si tak například mohou dovolit být ve své snaze
o konstruování „mužství“ politováni, což se rozhodně nestává často. Čekání se
tedy vyplácí. Podobné genderové vlaštovky však mohou být stejně nepravidelné
jako menstruace.
Iva Baslarová
Článek vyšel pro časopis Cinepur č. 67.
|