|
Kvóty se nedají dělat nepromyšleně
[ 30.11.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Politika
]
Pokud se zamyslím nad problematikou kvót pro ženy, musím se
zaměřit na dvě roviny: kvóty v souvislosti s politickou participací
žen a kvóty pro ženy v managementu. Kvóty ale nejsou jedinou možností jak
podpořit ženy do vyšších pozic a nedají se používat bez důkladného
systematického promyšlení. Často se mohou obrátit naopak v neprospěch rovnosti
a vytvořit další bariéry v kariérním postupu žen.
Politická participace
žen
Pokud jde o politickou participaci žen, osobně si myslím, že
je důležitější podporovat muže a ženy, kteří se zaměřují na rovné příležitosti
žen a mužů. Některé ženy totiž mohou genderové politice naopak uškodit. Na
druhou stranu, na základě toho, že se ženy setkávají ve svém životě
s diskriminací a jinak se socializují, jejich větší zastoupení
v politice přinese jiný pohled a rozmanitost názorů. Věřím tomu, že pokud
by bylo více žen při schvalování Janotova úsporného balíčku, ke snížení výše
peněžité pomoci v mateřství by nedošlo. (Jsem idealistka:))
Na druhou stranu ale příliš nepodporuji legislativní kvóty a
to např. z toho důvodu, že pokud iniciativa nevzejde přímo
z politických stran samotných, ale bude jim nařízena z hora, budou se
ji snažit obejít, jak se již ukázalo z některých zahraničních zkušeností.
Ani interní kvóta v politické straně nemusí být vždy
ideální. Jako příklad uvedu Českou stranu sociálně demokratickou, která
uplatňuje 25 % kvótu pro stranická grémia. Jak podotýká Hana Havelková
z Fakulty humanitních studií, kvóta se v praxi proměnila z kvóty
„minimálního“ zastoupení žen v grémiu na kvótu „maximálního“ zastoupení
žen. V reálu totiž ženy soupeří o jedno místopředsednické křeslo, místo
aby soupeřily o všechna křesla s ostatními kandidáty (o ostatní křesla automaticky
soupeří pouze muži).
Ženy
v managementu
Pokud jde o ženy v managementu, často se na podporu
kvót používá norský příklad, kdy zákon nařizuje státním podnikům mít 40% žen ve
správních radách. Na první pohled pozitivní opatření, které zvýší počet žen ve
vysokých pozicích. Jak tyto kvóty ale ve skutečnosti fungují? Nejdříve je nutné
vysvětlit, že zmíněné kvóty se týkají nevýkonné části správních rad, takže
osoby v ní zastoupené, nemají na dění ve firmě velký vliv. Za druhé,
správní rady byly v souvislosti se splněním kvóty rozšířeny, nejednalo se
tedy o vyměnění mužů, kteří např. měli již po svém funkčním období. A třetí,
nejdůležitější bod je, že na tyto pozice byly osloveny ženy často nikoliv
z firmy jako takové, ale např. významné známé osobnosti. Nemohou tedy
vlastně tyto kvóty postavení žen spíše uškodit než pomoci? Jakým způsobem
pomohou ženám, které jsou v nižších pozicích ve firmě, aby se dostaly do
vyšší úrovně? Dle mého názoru nepomohou.
Jak jinak než
kvótami?
V nejmenované společnosti, ve které měli spoustu žen v
nižším managementu, ale skoro žádnou ve středním a vyšším managementu, vedení tvrdilo,
že ve firmě nejsou žádné ženy, které by měly zájem o pozice ve středním nebo
vyšším managementu a jsou na to dostatečně kvalifikované. Proto při uvolnění nového
místa vyhlašovali externí výběrové řízení. Nová HR manažerka nechtěla tomuto
tvrzení uvěřit. Proto vytvořila vzdělávací program speciálně pro ženy-talentky.
Po ukončení tohoto programu se ukázalo, že ve firmě je mnoho žen, jejichž
potenciál není využit a jsou ideální pro střední a později vyšší management.
Pokud se vrátíme k politické participaci, často jsou
kandidátní listiny vytvářeny podle osobních dohod a ne dle stanovených
kritérií. Proto se na vyšší místa dostanou často muži, kteří jsou např. méně
kvalifikovaní než ženy na nižších místech. Politické strany by proto měly
vytvořit jasná kritéria, podle kterých budou vybíráni kandidáti a kandidátky na
kandidátní listiny pro všechny typy voleb.
Nejsem tedy primárně proti kvótám, je ovšem nutné používat
je s rozmyslem na základě připravené strategie a nemusí být vždy jediným
řešením, jak dostat ženy do rozhodovacích pozic.
|