McKinsey&Company: Více žen ve vedení znamená pro firmu lepší výkon
[ 30.11.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Společnosti s větším podílem žen ve vyšším managementu více
prosperují. To již neukazuje pouze studie organizace Catalyst ze Spojených
států, ale také studie „Women Matter – gender diversity, a corporate
performance driver“, kterou připravila pařížská pobočka konzultantské
společnosti McKinsey&Company. Na základě srovnání mezi evropskými
společnostmi, které podporují rovnost žen a mužů a ostatními firmami v Evropě,
tým McKinsey&Company potvrzuje výsledky, které již dříve představila
americká Catalyst.
Málo žen
v managementu – stále přetrvávající realita
V úvodu představuje studie několik statistik a faktů,
které ukazují, že žen je stále v managementu evropských společností málo.
Ženy představují 11% ze správních rad společností. Nerovnosti mezi ženami a
muži se projevují např. tím, že ženy jsou více zastoupeny na pozicích
s nižší odpovědností a stále existuje rozdíl ve mzdách (a to i u jednoho
zaměstnavatele na stejné pozici). I když se počet žen na vysokých školách stále
zvyšuje (v Evropě v současnosti tvoří ženy 55 % absolvujících), na jejich
zastoupení v top-managementu to velký vliv nemá. Dle výpočtů
McKinsey&Company, pokud by se nezasahovalo do „přirozeného“ vývoje - tedy
bez aplikace programů podporujících rovnost žen a mužů - zvýšil by se počet žen
např. ve Španělsku z 4 % v roce 2005 na 8 % v roce 2035.
Ženy jako nevyužitý
ekonomický potenciál
Jedním z důvodů proč se zaměřit na podporu žen do
managementu je, že ženy představují nevyužitý potenciál. McKinsey&Company
přichází s argumentem nedostatku kvalifikované pracovní síly pro vrcholové
pozice, kde by právě ženy mohly tuto mezeru vyplnit. V souvislosti
s ekonomickou krizí, kdy i manažeři a manažerky přicházejí o svá místa,
jíž není možné tento argument příliš uplatnit. Na druhou stranu ekonomická
krize poukázala na to, že „jednobarevné“ homogenní týmy nejsou pro ekonomiku
tím nejlepším a mohou vykazovat riskantní chování. Právě ekonomická krize by
měla zaměstnavatele přimět k tomu tvořit rozmanitější týmy.
Více žen ve vedení znamená
pro firmu lepší výkon
McKinsey&Company na několika výzkumech potvrzuje, že
společnosti, které mají více žen ve vedení, mají vyšší zisky. První průzkum
sledoval organizační schopnosti (např. vedení, rozvržení odpovědností, pracovní
prostředí) ve 231 soukromých, veřejných, ale i neziskových organizacích
v Evropě, Americe a Asii v souvislosti s počtem žen ve vedení.
Všechny společnosti, které měly tři nebo více žen v seniorských
manažerských pozicích, prokazovaly lepší organizační schopnosti než
společnosti, které neměly žádnou ženu ve vedení.
V Evropě tým McKinsey&Company porovnával
produktivitu 89 společností, které mají nejvyrovnanější počet žen v top
managementu a které se podpoře genderové diverzity věnují, s průměrnou produktivitou
společností dle sektorů. Sledované společnosti vynikaly ve svých oborech v oblastech
návratnosti kapitálu, provozních výsledků hospodaření a růstu ceny akcií. Což
potvrzuje, že společnosti, které mají více žen ve vedení, patří mezi
společnosti s nejlepším výkonem.
Jak na to?
Studie přichází i s typy
jak zvýšit počet žen v managementu:
1. Veďte statistiky týkající
se postavení žen a mužů ve společnosti – počet žen a mužů v jednotlivých
odděleních a úrovních hierarchie, jejich účast na školení, počet povýšených žen
a mužů, sledujte mzdy žen a mužů apod. Na základě těchto statistik můžete začít
realizovat programy na podporu rovnosti žen a mužů. Např. firma IBM se snaží ve
svých náborových kampaních zaujmout převážně ženy, aby zvýšila jejich počet ve
firmě.
2. Poskytujte široké možnosti
sladění pracovního a osobního života, např. nabídkou flexibilní pracovní doby
či flexibilního pracovního místa. Udržujte kontakt s rodiči na mateřské a
rodičovské dovolené.
3. Soustřeďte se na řízení
lidských zdrojů. Ujistěte se, že při náboru, oceňování a povyšování nedržíte
ženy stranou. Mnohé zkušenosti ukazují, že speciální školení zaměřená na ženy jim
dopomohou dostat se do vyšších pozic, ale také firmě vytipovat si talentky
přímo ve vlastních řadách.
4. Podporujte ženské sítě
a mentoring. Právě díky mentoringu si mohou ženy najít rolové modely, které během
své kariéry následují.
Zdroj:
McKinsey&Copany: Women Matter: Gender diversity, a corporate
performance driver, 2007. http://www.europeanpwn.net/files/mckinsey_2007_gender_matters.pdf
|