|
Mohli bychom takhle žít navždy?
[ 31.7.2009, Kristýna Ciprová, Gender Studies, o.p.s.
Kultura > Kultura a umění
]
„Mohli bychom takhle žít navždy,“ říká svému otci Josephine,
jedna z hlavních hrdinek francouzského filmu 35 panáků rumu, který natočila režisérka Claire Denis. Koho z nás to někdy nenapadlo? Prodloužit momenty
štěstí, vazeb, citů, a doufat, že vydrží dost dlouho, abychom najednou nedošli
k jejich konci. Jenže co když je pocit štěstí spojený také s určitým
druhem závislosti? Co když svoboda musí jít ruku v ruce
s osamostatněním se a přiznáním si vlastní dospělosti?
Každodenní život mladé ženy Josephine a jejího otce Lionela,
plný drobných rituálů, se na první pohled odvíjí s podobnou pravidelností jako
rytmus kolejí, na kterých Lionel řídí vlaky. Pomalé, až monotónní tempo filmu
(které dokonale dokresluje i hudební doprovod a dlouhé záběry ubíhajících
kolejí), které jakoby kopíruje zdánlivě neměnný stav věcí, je však záměrně
matoucí. Divák/divačka musí hledat pod povrchem: podstatně výmluvnější jsou v
tomto filmu pohledy, gesta, objetí.
Ačkoli Lionel a Josephine tvoří harmonickou domácnost, kde
jejich vazba svou důvěrností a láskyplností přesahuje běžné vztahy dcer a otců,
nemohou být a ani nejsou ve svém soužití sami. Jejich život s nimi v rámci
jednoho činžovního domu sdílí ještě Gabrielle, bývalá Lionelova přítelkyně, a
Noé, mladý muž, který je věčně někde na cestách. Do povahy vztahů mezi těmito
lidmi nahlížíme postupně, a i tak se spíše domýšlíme. I scéna v baru, která
nepochybně patří mezi ty sdílnější, pracuje především s pohyby těl a
výměnou pohledů jednotlivých protagonistů.
I díky tomu vyvstává – přes všechnu všednost, kterou se na
první pohled životy i chování hlavních hrdinů a hrdinek filmu vyznačuje – nenápadná,
ale nepopiratelná síla vztahu mezi Josephine a Lionelem. Síla, která by mohla
být i ničivá. Josephine pro svého otce vaří, uklízí – ačkoli ten ji mnohokrát
prosí, aby to nedělala – a zdá se, že to chce dělat navždy. Lionel na jednu
stranu dceru pobízí, aby se na něj nevázala, zároveň však žárlivě sleduje
každého muže, který o jeho dceru projeví zájem. Vystoupení z tohoto kruhu
je tak náročné, že vyžaduje konzumaci pětatřiceti panáků rumu.
Zkoumání vztahů mezi rodiči a dětmi není v kinematografii
nijak výjimečné, přesto příběh, který vypráví Denis, přesahuje obvyklé schéma. Možná
proto, že je tu tak silný důraz na otcovství. Otcovství, ve kterém je postava
otce pečující, emotivní a vyjadřující lásku. Sice beze slov, ale o to silněji. Film 35 panáků rumu uvádí od 16. července Artcam.
|