|
Nejhorší je každodenní, téměř nepozorovatelná diskriminace Romů
[ 31.7.2009, Linda Sokačová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Odchody Romů do Kanady, opakované nucené
sterilizace romských žen, etnická segregace ve vzdělávání a tzv. nulová
tolerance vůči všem „nepřizpůsobivým“ – to všechno jsou v české
společnosti aktuální témata, která jsou však většinou diskutována jen
z pohledu majoritní společnosti. Jejich důležitost narůstá i proto, že na
síle nabývá Dělnická strana, která vystupuje otevřeně rasisticky a která podle
řady odborníků spolupracuje s neonacistickými skupinami. O tom, s jakými problémy se Romové a
Romky potýkají, jsmehovořili
s právničkou Kateřinou Hrubou z neziskové organizace Z§vůle práva.
Co je
organizace Z§vůle práva zač? Čím se především zabýváte?
Z§vůle práva existuje od října roku 2006. Od
počátku se věnujeme diskriminaci a postavení Romů v České republice.
Především pokrýváme témata diskriminace v bydlení, diskriminace romských dětí
ve vzdělávacím systému a zabýváme se i problematikou protizákonných aktivit
finančních institucí, u nichž se Romové velmi často destruktivně zadlužují.
Provozujeme antidiskriminační linku nazvanou Ma den pes!, což je v romštině
„Nedejte se!“. Ta je zaměřená na romské oběti diskriminace a dalšího závažného
protiprávního jednání. Kromě toho máme i řadu dalších doprovodných aktivit. S
organizací PILA spolupracujeme na tématu bezplatné právní pomoci, prosazování a
podpoře pro bono práce advokátů, kteří jsou ochotní věnovat část své kapacity i
nízkopříjmové klientele, nebo klientele, která velmi těžko - například kvůli
své etnické příslušnosti - dosáhne na právní pomoc. Spolupracujeme částečně i s
Úřadem vlády, podíleli jsme se na přípravě legislativního zakotvení Agentury
pro sociální začleňování v romských lokalitách. Z§vůle práva je i národním
koordinátorem Evropské sítě proti rasismu, která sdružuje přes 600 nevládních
organizací z celé Evropy, jež usilují o potírání rasismu a xenofobie. V
souvislosti s nárůstem aktivit extremistických hnutí jsme realizovali i akce
reagující na tento problém.
S jakým
nejzávažnějším problémem se Romové a Romky v současné české společnosti
potýkají?
Podle mě je největším problémem přetrvávající a
prohlubující se diskriminace. Pozoruji to při své každodenní práci, kdy
vyjíždím za klienty do terénu. Nevidím pozitivní vývoj. I po několika letech
působení v této oblasti mě překvapuje každodennost a nepozorovatelnost
diskriminačního jednání. Úředníci na úřadech se nebojí Romy odmítnout a říci
jim: „My vám tuhle žádost nevezmeme, stejně vám to nevyjde, běžte s tím
pryč.“
Jde o úřady
práce?
Tohle se stalo na úřadě práce, kde jsou oddělení
státní sociální podpory. Jsou to samozřejmě i bytová oddělení, kde se klienti
pokoušejí podávat žádost o byt. Argument měst a obcí velmi často je, že Romové
nejsou aktivní a sami se nestarají. To ale není pravda. Když se o to Romové
pokusí, tak úřady nectí ani ten základní princip, že s čímkoliv občan
přijde, tak má nárok na to, aby jeho žádost úřad přijal a rozhodl o ní.
Výsledné rozhodnutí nelze předjímat a nelze odmítnou jakoukoli žádost nebo
návrh přijmout. V České republice bohužel přetrvává systémová diskriminace
a etnická segregace, mimo jiné co se týče oblasti bydlení nebo vzdělávání.
Mluvíte o
velmi aktuálních tématech. Jak se stavíte k politice nulové tolerance,
kterou už pár let některá města aplikují vůči tzv. „nepřizpůsobivým“ občanům? Už
tento termín je diskutabilní, dá se označit i za segregační. Dnes je
ztělesněním tohoto přístupu v politice starostka Chomutova Ivana Řápková.
Snažíme se reagovat i na události tohoto typu
v rámci našich časových a personálních kapacit. Postupy paní Řápkové v oblasti exekucí
jsou jedním z problémů, kterému se věnuje náš spolupracující advokát na
antidiskriminační lince Ma den pes. Co se týče politiky nulové tolerance, když
odhlédneme od diskutabilnosti samotného termínu, musím říct, že bych byla
velice ráda, kdyby obdobná politika a přístup byly vykonávány i ve vztahu
k obcím, které nedodržují zákony. Bezvýjimečné dodržování práva, pokud už
ho ve společnosti máme, by se mělo týkat všech. Ať už občanů nebo další
subjektů. Když „politika nulové tolerance“, tak vůči všem, nejen těm, které si
úřady samy vymezí. S kolegyní Editou Stejskalovou se pohybujeme
v terénu. A tady lze pozorovat, že katastrofální bytová situace řady rodin
je způsobena pochybením a protiprávním jednáním měst a obcí. Jde mimo jiné o
zásadní pochybení při sepisování, změnách anebo vypovídání smluv, v procesu
přidělování nájemních bytů. Když však my jako nezisková organizace požadujeme
po obcích a městech bezvýjimečné dodržování práva, tak to města a státní
instituce považují za příliš represivní přístup. Do konceptu Agentury pro sociální
začleňování jsme se vytrvale snažili prosadit, aby měla možnost poskytovat
právní pomoc diskriminovaným nebo sociálně vyloučeným občanům, kteří jsou
vystaveni právě protiprávnímu jednání ze strany obce či města. Ze strany
státních institucí a veřejné správy se proti tomu zdvihla překvapivě silná vlna
odporu. Oni na jednu stranu kladou hodnoty jako partnerství a spolupráce, ale
jakmile by měly být právní nástroje použity na obec či město, tak je to
považováno za něco až neslušného, něco, co by profesionální spolupráci s obcemi
a městy snad vyloučilo.
Když mluvíme
o postavení Romů ve společnosti, tak se ze strany ať už představitelů nulové
tolerance nebo majoritní společnosti objevuje hodně často výtka, že dochází
k pozitivní diskriminaci Romů. Hovoří se také o tom, že i Romové mají
rasistické postoje. Jak se na to díváte vy? Dochází v České republice
k pozitivní diskriminaci?
Tyto výroky zaznamenáváme, ale jde o pouhé
výkřiky bez konkrétních příkladů. Já sama nemám pojem pozitivní diskriminace
ráda a dokonce ho ani moc nechápu. Diskriminace je protiprávní jednání a jako
taková je jenom jedna. Raději používám výraz jako vyrovnávací opatření. A ta se
používají v případě, že je nějaká sociální skupina diskriminována faktem,
který nemůže ovlivnit. První, co mě napadá, je diskriminace romských dětí ve
vzdělávání. Tento problém je už natolik zakořeněný, že opravdu jediným
handicapem pro romské děti je jejich etnicita. Nemají žádné další znevýhodnění.
Jsou naprosto srovnatelné se svými neromskými vrstevníky, ale právě proto, že
na ně pedagogové, spolužáci, neromští rodiče spolužáků nejsou zvyklí takto
pohlížet, jsou vytlačování do speciálních škol. To způsobuje nadreprezentaci
těchto dětí v režimu jiného než standardního vzdělávání. Proto je na
místě uvažovat o tom, jaká opatření mohou pomoci, aby došlo ke změně co
nejrychleji. Nemusí jít nutně jen o vyrovnávací opatření, ale i o tlak na standardní
školy, rodiče neromských dětí, osvětové informační kampaně apod.
A jak se díváte na pozitivní opatření, jako jsou
např. speciální přípravky pro romské děti? Jaký přístup je podle vás citlivý,
může přinést pozitivní výsledky a zlomit segregaci ve školství?
Základem by mělo být dodržování práva. Současný
školský zákon i ve stávající podobě, byť má několik nedostatků, neumožňuje, aby
dítě, jenom proto, že je odlišné etnicity, skončilo automaticky ve speciální
škole. Aby se dítě dostalo do praktické školy, musí tam být plně informovaný
souhlas rodiče a musí proběhnout vyšetření v pedagogicko-psychologické
poradně. V mnoha případech tomu tak ale není, nebo se praxe různě zvláštně
uzpůsobuje. Je například běžné, že romské děti, ještě před tím, než nastoupí do
školy, jsou poslány na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny – mezi
neromskými dětmi to ale běžné není. A poradna většinou už nějaké znevýhodnění
najde. Vyhlášky, které se k tomuto posuzování vztahují, používají vcelku
absurdní pojmy: je záměrem u šestiletých dětí sledovat kupříkladu všeobecný
kulturní přehled a hodnoty.
Další věcí je efektivní vymahatelnost práva.
Nemusí se vždy připravovat novelizace zákona, ale měl by být kladen důraz právě
na to, jak zvýšit vymahatelnost stávající legislativy.
Přípravné
vyrovnávací třídy tedy odmítáte, i když jde o přechodné opatření a má Romům
pomoci?
Nevidím důvod, proč by měla být dělícím měřítkem
etnicita. Mělo by být standardní, aby romské děti nastupovaly do prvních tříd
běžných škol se svými neromskými vrstevníky. Pokud přípravné třídy existují při
praktických školách – jak tomu dnes v praxi v drtivé většině případů je – jen
upevňují stávající segregační podobu vzdělávacího systému.
Co radíte
rodičům dětí, které jsou automaticky posílány do „zvláštních“ škol? Není to pro
ně jednodušší, když jde to dítě do zvláštní školy, kde se nesetkává s nevolí
majoritní společnostmi a nepříjemnými narážkami?
To mi na tom přijde nejmorbidnější. Paradoxně je
opravdu pro romské děti snadnější být v jiné než standardní škole.
Základní školy totiž často nezvládají projevy nesnášenlivosti a diskriminace
vůči romským dětem. Pozapomíná se ovšem na to, že se jedná v tomto případě o problém těchto škol, s nímž jsou ony
povinny si poradit a zajistit tak bezpečné prostředí pro všechny děti bez
rozdílu.
Rodiče se škol často ptají a požadují informace,
ale dostávají mnohdy i nepravdivé, nebo částečné informace. Pokud s našimi
klienty řešíme problémy v oblasti bydlení, tak s nimi mluvíme samozřejmě i
o vzdělávání jejich dětí. Ptáme se jich naprosto jasně: „Jste si vědomi toho,
že vaše dítě je ve škole pro mentálně retardované děti? Myslíte si, že vaše
dítě je mentálně retardované?“ Teprve v té chvíli je vidět, jak jsou
v šoku a jak jsou tím přirozeně rozčilení. Protože toto jim nikdo předtím
zcela jasně neřekl, velmi často se setkávají s pojmy jako „to vaše dítě je
pomalejší, tam to bude mít lepší, tam má sourozence atd.“ Manipulace s informacemi
je obrovská.
Rozhovor
příliš povzbudivý zatím nebyl. Vnímáte alespoň nějaký pozitivní posun
v české společnosti ve vztahu k Rómům?
Když je člověk zabraný do práce na nějakém
problému, tak to vnímá hlavně jeho optikou. I když se podle mého názoru nezměnilo
nic velkého, tak pozitivně vnímám posun v některých našich právních
případech. V Kladně jsme se setkali s případem, kdy se standardní základní
škola snaží udržet romské žáky a připravila si na to i vlastní projekt. Rodiče
neromských žáků standardní základní školy v Mimoni se sami postavili proti
odsouvání romských dětí ze školy a přinutili školu změnit přístup. Dalším
pozitivním prvkem je to, že se postupně rozvíjí pro bono právní pomoc, tedy
bezplatná právní pomoc ze strany advokátů. Potenciál vidím v dorůstající
studentské generaci. Na naší antidiskriminační lince jsme měli na stáži čtyři
studenty z právnické fakulty, kteří si tuto možnost sami vyhledali. Také
spolupracujeme s Právnickou fakultou v Praze a Fakultou sociálních studií
v Brně. Chtěli bychom rozjet projekt, ve kterém bychom spojovali romské
terénní pracovníky z neziskových organizací a nás jako lektory se studenty
práv a společenskovědních oborů. Příprava profesionálů už během studia na
reálnou práci v terénu podle mého názoru zvýší šance na to, že v něm budou
následně skutečně schopní kvalitně působit.
Kateřina
Hrubá
Zakladatelka
organizace Z§vůle práva, o.s.. Absolvovala Právnickou fakultu Masarykovy
univerzity, později obdržela prestižní stipendium ASHOKA Fellow. Před vznikem
organizace Z§vůle práva získala četné profesní zkušenosti ve státní správě i v
jiných nevládních organizacích. Zabývá se otázkami výkladu práva i legislativní
praxí, reflektuje však i současné výzvy právní teorie. Její doménou je oblast
lidských práv a diskriminace, kde také prošla řadou zahraničních stáží. Je
autorkou analýz, studií a zpráv se systémovým přesahem. V rámci programu
strategické litigace Z§P definuje hlavní cíle a strategii, připravuje a
předkládá právní argumentaci, vede právní zastupování klientů. Působí rovněž
jako lektorka.
Z§vůle práva
Z§vůle práva
je nevládní organizace, která se zaměřuje na právní ochranu romských občanů
před diskriminací, obtěžováním a šikanováním. Naším cílem je dostupnost práva a
standardní míra svobod pro romskou menšinu, která je dlouhodobě diskriminována,
trpí nedostatkem příležitostí a často i skrytou nebo otevřenou perzekucí.
Chceme tak přispět k vytváření společnosti, kde právo není jen technikou moci,
uplatňuje se princip rovných příležitostí a lidská práva jsou živým horizontem
právní i sociální reality.
|