Podcenit chronický stres se nevyplácí
[ 31.7.2009, Kateřina Machovcová
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Mluvíme-li o
nemocech z povolání, obvykle se nám především vybaví pracoviště, která jsou
zjevně nebezpečná naší tělesné schránce. Zvedání těžkých břemen, práce s
jedovatými chemikáliemi nebo přílišná hlučnost. V ekonomice, kde čím dál tím
více pracovních pozic patří do sektoru služeb, je však stále větším rizikem
dlouhodobý stres.
Nadace Eurofound realizovala v roce 2005 již čtvrtý průzkum
pracovních podmínek. Alarmující výsledky poukazují na to, že stres je jedním z
nejčastějších negativních zdravotních symptomů postihujících 22% zaměstnaných v
EU, navíc prokazatelně vede k rozvoji řady dalších onemocnění. Odhaduje se, že celkové
náklady na následnou zdravotní péči
představují až 20 miliard eur ročně.
Hlavní faktory spojené se zvýšeným stresem v zaměstnání jsou
podle výzkumů britské organizace HSE následující:
Nároky - pracovní
zátěž, pracovní způsoby, pracovní tempo, pracovní prostředí, zejména monotónní
činnosti, směnné provozy
Kontrola - nakolik
mohou zaměstnanci a zaměstnankyně ovlivnit práci, kterou vykonávají
Podpora - zahrnuje
například povzbuzení, ale i další zdroje poskytované organizací, managementem i
kolegy a kolegyněmi
Vztahy - včetně
předcházení konfliktům a nepřijatelnému chování
Role - porozumění
vlastní roli v organizaci, nastavení organizačních podmínek tak, aby
nedocházelo ke konfliktům rolí
Změna - jak jsou
zvládány malé i velké organizační změny, jaká komunikace je provází
Kultura - způsoby
jakými je demonstrován závazek managementu, férovost a otevřenost procesů
Ačkoliv se na zvýšené míře stresu a jeho negativních
následcích nepodílí pouze pracovní prostředí, ale i životní styl konkrétní
osoby, řada zaměstnavatelů se rozhodla systematicky tomuto tématu věnovat a
preventivními programy přispět k snížení nepříjemných následků.
Inspirace z firemního prostředí
Z českých firem, které se zabývají zejména zdravotními
následky stresu, můžeme jmenovat například Olho-Technik
Czech. Ve výrobních dílnách nainstalovala žebřiny na protažení zad,
zaměstnanci a zaměstnankyně mají v rámci benefitů k dispozici vitamíny nebo
poukázky na wellness, organizovány jsou dny pro zdraví i komplexní vyšetření u
lékaře.
Firma Air Products se
nechala k antistresovému programu inspirovat na základě průzkumu spokojenosti
zaměstnaných, kde se ukázalo, že jich téměř polovina následky přílišného stresu
trpí. Nabídnuta byla lékařská vyšetření, ale i kurzy zvládání náročných situací
a techniky snížení stresové zátěže.
Obdobnou cestou se vydala i firma T-Mobile, která v rámci projektu Zdravá firma nabídla svým zaměstnancům a zaměstnankyním měření
cholesterolu a s radostí zjistila, že výsledky jsou lepší než u běžné populace.
Práci u této společnosti navíc zpestří cvičení přímo v kanceláři, speciální
cviky vytvořil pro firmu uznávaný odborník. Takové iniciativy se hodí v
podstatě do jakéhokoliv pracovního prostředí.
Řada oblastí podnikání
přináší specifická rizika
Jedním z nich je i častější výskyt agrese či obtěžování ze
strany klientely, k čemuž může docházet v různých typech služeb, na úřadech aj.
Příkladem dobré praxe v této oblasti může být postup španělské společnosti
EuskoTren, která se rozhodla řešit
zdravotní následky, které pociťovali její zaměstnanci a zaměstnankyně.
Iniciativa začala dotazníkovým průzkumem zaměřeným na otázky jako stres,
psychické zdraví, spokojenost v zaměstnání, zranitelnost a sociální podpora.
Uskutečnily se též individuální rozhovory s osobami v zodpovědných pozicích,
tito lidé mohli podat informace o situaci v jejich oblasti působnosti.
Dobrovolná účast zaměstnanců a zaměstnankyň na focus groups (skupinových
rozhovorech) poskytla další podrobné informace o situaci. Po důkladné analýze následovalo stanovení akčního plánu a
vytvoření týmů systematicky se zabývajících prevencí násilí. Z konkrétních
opatření jmenujme: instalaci kamerového systému, koordinaci činnosti s policií,
trénink personálu v oblasti zvládání krizových situací, vedení záznamů o
incidentech, formulace doporučení k předcházení situací spojených s externím
násilím. Všechny tyto kroky vedly k snížení počtu zaznamenaných incidentů a k
zlepšení pracovní atmosféry.
Na psychologické faktory, které se navíc nemusí
bezprostředně týkat zaměstnání, reagují služby poradenského typu, které sice
nejsou běžné, ale v posledních letech zájem o ně stoupá. Může se zdát, že
partnerské obtíže, domácí násilí či různé závislosti znamenají problém pouze v
rodinné sféře, ale jak poukazuje například program Employee Assistance téměř vždy se tyto problémy odrazí i v
pracovním výkonu, a to nejen u daného jednotlivce. Mají vliv i na fungování
týmu, obzvlášť jedná-li se o osobu na manažerské pozici. Je tedy v zájmu firmy
poskytnout zaměstnaným účinnou podporu, která nabídne řešení i v těchto
zdánlivě vzdálených kontextech. Z tohoto pojetí ostatně vycházejí i známé
programy slaďování osobního a pracovního života, které vnímají tyto oblasti
jako silně propojené a ví, že spokojenost v práci i v osobním životě je
přínosem pro všechny.
Stres bývá často zaměňován
se zdravým napětím a motivující výzvou a někdy je tato situace zneužívána pro
obhajobu špatných manažerských postupů. Napětí a tlak na výkon jsou
nevyhnutelné součásti dnešního pracovního prostředí. Jsou-li jednotlivcem
vnímány jako přijatelné, mohou mít pozitivní vliv na pozornost, připravenost a
motivaci a povzbuzovat ochotu pracovat a učit se v závislosti na dostupných
zdrojích a osobnostních charakteristikách. Nicméně, je-li napětí nadměrné a
nezvladatelné, pak vede k stresu, který může poškodit zdravotní stav
zaměstnaných a tím samozřejmě snížit pracovní výkony.
WHO, 2004
Zdroje:
Assessing and Tackling External Violence at Work (EuskoTren)
EU-OSHA,
Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, European Agency
for Safety and Health at Work
Eurofound, Evropská
nadace pro zlepšení životních a pracovních podmínek, European Foundation for
Improvement of Living and Working
HSE,
Rada pro zdraví a bezpečnost, Health and Safety Executive
Machovcová, K. (Ed.). Náklady
a zisky rovných příležitostí. Praha, Gender Studies. 2007
Olho-Technik: Nejlepší je naslouchat svým lidem
SZÚ, Státní
zdravotní ústav
WHO, Světová zdravotnická organizace, World Health
Organization – Work Organization&Stress, 2004
Zaměstnanci T-Mobile jsou zdravější než zbytek populace
|