|
Slaďování a time management - tipy pro zaměstnance a zaměstnankyně
[ 31.7.2009, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Flexibilita práce, slaďování práce a rodiny – to jsou slova,
která často adresujeme zaměstnavatelům a přesvědčujeme je, aby vycházeli svým
zaměstnancům a zaměstnankyním vstříc při zvládání jejich rozličných životních
rolích. Nicméně, v pracovním vztahu, jako v každém jiném vztahu, jsou vždy dvě
strany. Zaměstnavatelé by měli nabídnout nástroje a opatření, a zaměstnanci a
zaměstnankyně by se měli naučit je dobře využívat.
Mezi první kroky „dobrému
využívání“ patří:
- seznámení se s nabídkou flexibilních forem práce,
benefitů a dalších opatření na slaďování, které firma nabízí,
- v případě, že zaměstnavatel nemá žádná formální
opatření a vše závisí na „individuální dohodě“, jak často od zaměstnavatelů
slýcháme, je důležité projevit trochu asertivity a o zpružnění pracovní doby či
o částečný úvazek prostě požádat,
- zodpovědný přístup. Pokud Vám zaměstnavatel vyjde
vstříc, vy byste měli být schopni efektivně zacházet se svým časem a například
při práci z domova skutečně odpracovat domluvený počet hodin.
Slaďování znamená, že jste více pánem či paní svého času.
Z toho ale také plyne, že byste měli umět si dobře rozvrhnout své
aktivity, s časem zacházet efektivně a znát své priority. Proto vám
nabízíme několik jednoduchých cvičení.
- Žebříček rolí
Cvičení, které pomáhá ujasnit si své životní role a množství
času, který jim věnujete. Zkuste si napsat deset svých životních rolí. Třeba
jste matka nebo otec, syn či dcera, máte své zaměstnaní a kariéru, k tomu
studujete, máte partnera či partnerku a spoustu přátel, s nimiž chcete
trávit čas, hrajete na příčnou flétnu a rádi jezdíte na kole.
Když si tenhle seznam sepíšete, seřaďte tyhle své životní
role na žebříček – od nejdůležitějšího k nejméně důležitému. Zamyslete se
pak, zda energie a čas, který jednotlivým rolím ve svém životě věnujete,
odpovídají důležitosti, kterou jste jim přisoudili ve svém žebříčku.
Samozřejmě, je třeba vycházet z reálné situace: třeba pro vás je
důležitější role otce než role zaměstnance firmy, ale žít z něčeho musíte,
takže práci možná věnujete více času, než byste chtěli. Zbylý čas ale můžete
rozdělit činnostem, které jsou pro váš život opravdu důležité.
- Když to hoří
Následující graf vám pomůže v situaci, kdy pro samou
práci a úkoly nevíte kam skočit a začínáte se hroutit pod tlakem stresu.
Zakreslete si na papír dvě protínající se osy. Svislá je pro důležitost úkolu,
vodorovná pro jeho naléhavost. Do tohoto grafu pak zaneste jednotlivé práce,
úkoly a činnosti. V pravém horním rohu budou ty nejdůležitější a
nejnaléhavější, v levém dolním ty nenaléhavé a nedůležité. Naléhavé a
důležité jsou různé krize, práce, u nichž se blíží uzávěrka a podobně. Mezi
nenaléhavé a nedůležité patří třeba i činnosti, které si vytváříme, abychom se
nemuseli pustit do nepříjemných úkolů.
důležitost
|
2.
|
1.
!
|
4.
|
3.
|
|
naléhavost
|
Posloupnost řešení je číslicemi naznačená
v jednotlivých polích – pochopitelně je nejdříve potřeba řešit důležité
věci. Na ty méně důležité, i když třeba naléhavé, někdy nemusí ani vybýt čas.
Pokud se vám tato metoda zalíbí, můžete si vytvořit třeba
nástěnku se čtyřmi poli, kam vždy zanesete aktuální aktivity. Můžete používat
barevné lepicí papírky nebo korkovou nástěnku se špendlíky, což vám umožní
jednotlivé úkoly přesouvat mezi poli. Třeba se ukáže, že něco důležitého není
zase tak urgentní, anebo to, co se zdálo jako životně důležité, si vlastně vaši
pozornost nezaslouží.
- Seznamy
Seznamy jsou velice osvědčená metoda, kterou pravděpodobně
používá každý z nás. Seznam úkolů totiž oplývá skvělými vlastnostmi – máme
před očima věci, které máme splnit, a když tak učiníme, můžeme je škrtnout a na
konci dne celý seznam roztrhat a vyhodit. A to má vynikající účinky na psychiku.
Aby však seznam nebyl naopak jen hmatatelným dokladem toho, co jsme nestihli,
musí být realistický a podrobný.
- Aktivity by měly být seřazeny podle důležitosti – třeba
právě na základě výše uvedeného grafu.
- Je také dobré si činnosti plánovat s ohledem na
jejich časovou náročnost. Ke každé položce na seznamu by tak měla patřit i to,
jak dlouho, nebo odkdy do kdy, se jí budeme věnovat. A měli bychom to dodržet.
Časový rozvrh vám pak nedovolí napsat si na seznam denních aktivit příliš velký
počet věcí, které prostě nelze stihnout.
- Aktivity a jejich časový rozvrh by také měly odpovídat
našim biorytmům. Důležité věci byste neměli nechávat na dobu, kdy jste unavení
– ať je to ráno nebo večer. Počítejte také s útlumovou fází po obědě.
|