- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Zaměřte svou HR politiku také na gaye, lesby a bisexuál(k)y!

[ 30.6.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s Rovné příležitosti > Trh práce ]

Diskriminace na základě sexuální orientace se trochu liší od ostatních typů diskriminace. Naše sexuální orientace na nás nebývá na první pohled vidět. Pokud nebudeme chtít, zaměstnavatel, ani kolegyně a kolegové ji nezjistí. To ale zdaleka není ideální situace, naopak firmy by měly vytvářet prostředí, ve kterém se gayové, lesby a bisexuálové či bisexuálky cítí dobře, kde nemusí skrývat svoji identitu a mají podmínky, které jsou pro ně vyhovující. Zaměstnavatelé, přečtěte si jak na to!

Co vám to přinese? Za prvé spokojené zaměstnance a zaměstnankyně, kteří budou vaši společnost vyhledávat, protože vědí, že je nebude diskriminovat. Dále pak životní zkušenosti, které jsou či mohou být rozdílné od heterosexuálních zaměstnanců a zaměstnankyň. I v tomto případě platí, že různorodé týmy jsou výkonnější a produktivnější.

Ujistěte se, že vaše firemní politika je přátelská gayům, lesbám a bisexuálům či bisexuálkám

Každá firma by měla mít jasně formulovanou politiku nediskriminace, měla by být jmenována osoba, která bude mít tuto oblast na starosti. Zaměstnanci a zaměstnankyně by měli vědět, na koho se mohou v případech diskriminace obrátit. Nediskriminační politika musí počítat i s diskriminací na základě sexuální orientace. Zaměstnancům a zaměstnankyním musí být jasné, že homofonie nebude ve vaší firmě tolerována.

Informujte a vynikejte

V českém prostředí není úplně běžné, že by se firmy hlásily k zásadám rovnosti. Už vůbec nevidíme společnosti, které by nějakým způsobem upozorňovaly na to, že zastávají rovný přístup k sexuálním menšinám. Snažte se v této oblasti vyniknout. Zařaďte informaci o tom, že je u vás prostředí přátelské sexuálním menšinám na vaše webové stránky, do interních dokumentů a informačních materiálů. Dejte svým zaměstnancům a zaměstnankyním najevo, že ve vaší firmě nemusí svou sexuální orientaci skrývat.

Ptejte se zaměstnanců a zaměstnankyň jaká jsou jejich přání a potřeby

Ve velkých firmách, např. i mezinárodně, existují různé sítě. V těchto sítích si zaměstnanci a zaměstnankyně sdělují své zkušenosti a organizují různé aktivity, které mohou posílit jejich postavení ve firmě. Velmi známé jsou např. sítě žen, ale obvyklými jsou i sítě rodičů, etnických menšin nebo právě sexuálních menšin. Co taková síť dělá? Má např. intranetové webové stránky a realizuje workshopy, konference, vzdělávací semináře. Vyměňuje si zkušenosti prostřednictvím emailových konferencí, je zvána ke konzultacím při vytváření HR politik. Zeptejte se na zkušenosti svých partnerských či mateřských organizací v zahraničí a umožněte svým zaměstnancům a zaměstnankyním se v této oblasti realizovat.

Akční plán rovnosti:

1. připravte písemný dokument zakazující diskriminaci na základě sexuální orientace

2. vytvořte strategii rovnosti, která zahrnuje rovnost gayů, leseb a bisexuálů či bisexuálek

3. jmenujte osobu (nebo oddělení), která má na starosti otázky diskriminace, včetně diskriminace na základě sexuální orientace a na kterou se mohou potenciální oběti diskriminace či homofobie obrátit

4. pokud u vás neexistuje, iniciujte vznik sítě LGBT zaměstnanců a zaměstnankyň, zvěte zástupce a zástupkyně této sítě ke konzultacím při vytváření personálních politik a postupů

5. iniciujte společenské aktivity pro gaye, lesby a bisexuální zaměstnance a zaměstnankyně

6. vytvořte intranetovou stránku zaměřující se na LGBT témata

7. školte zaměstnance a zaměstnankyně včetně managementu a top managementu v oblasti různorodosti, vytváření různorodých týmů a nediskriminace

8. firemní filantropii soustřeďte na iniciativy a aktivity, které podporují nediskriminaci, včetně nediskriminace na základě sexuální orientace

9. ujistěte se, že vaše reklamní kampaně se zaměřují na různé skupiny, tedy i na gaye, lesby a bisexuál(k)y a že vaše reklamní kampaně nepodporují negativní stereotypy

Zdroje:

Prasad, Chandra. Recognizing, Celebrating, and Retaining Top Gay and Lesbian Talent. Vault.

Stonewall

 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT