Zaměřte svou HR politiku také na gaye, lesby a bisexuál(k)y!
[ 30.6.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Diskriminace na základě sexuální orientace se trochu liší od
ostatních typů diskriminace. Naše sexuální orientace na nás nebývá na první
pohled vidět. Pokud nebudeme chtít, zaměstnavatel, ani kolegyně a kolegové ji nezjistí.
To ale zdaleka není ideální situace, naopak firmy by měly vytvářet prostředí,
ve kterém se gayové, lesby a bisexuálové či bisexuálky cítí dobře, kde nemusí
skrývat svoji identitu a mají podmínky, které jsou pro ně vyhovující. Zaměstnavatelé, přečtěte si jak na to!
Co vám to přinese?
Za prvé spokojené zaměstnance a zaměstnankyně, kteří budou vaši společnost
vyhledávat, protože vědí, že je nebude diskriminovat. Dále pak životní
zkušenosti, které jsou či mohou být rozdílné od heterosexuálních zaměstnanců a
zaměstnankyň. I v tomto případě platí, že různorodé týmy jsou výkonnější a
produktivnější.
Ujistěte se, že vaše
firemní politika je přátelská gayům, lesbám a bisexuálům či bisexuálkám
Každá firma by měla mít jasně formulovanou politiku
nediskriminace, měla by být jmenována osoba, která bude mít tuto oblast na
starosti. Zaměstnanci a zaměstnankyně by měli vědět, na koho se mohou v případech
diskriminace obrátit. Nediskriminační politika musí počítat i s diskriminací na
základě sexuální orientace. Zaměstnancům a zaměstnankyním musí být jasné, že
homofonie nebude ve vaší firmě tolerována.
Informujte a
vynikejte
V českém prostředí není úplně běžné, že by se firmy
hlásily k zásadám rovnosti. Už vůbec nevidíme společnosti, které by
nějakým způsobem upozorňovaly na to, že zastávají rovný přístup
k sexuálním menšinám. Snažte se v této oblasti vyniknout. Zařaďte
informaci o tom, že je u vás prostředí přátelské sexuálním menšinám na vaše
webové stránky, do interních dokumentů a informačních materiálů. Dejte svým
zaměstnancům a zaměstnankyním najevo, že ve vaší firmě nemusí svou sexuální
orientaci skrývat.
Ptejte se zaměstnanců
a zaměstnankyň jaká jsou jejich přání a potřeby
Ve velkých firmách, např. i mezinárodně, existují různé
sítě. V těchto sítích si zaměstnanci a zaměstnankyně sdělují své
zkušenosti a organizují různé aktivity, které mohou posílit jejich postavení ve
firmě. Velmi známé jsou např. sítě žen, ale obvyklými jsou i sítě rodičů,
etnických menšin nebo právě sexuálních menšin. Co taková síť dělá? Má např.
intranetové webové stránky a realizuje workshopy, konference, vzdělávací
semináře. Vyměňuje si zkušenosti prostřednictvím emailových konferencí, je
zvána ke konzultacím při vytváření HR politik. Zeptejte se na zkušenosti svých
partnerských či mateřských organizací v zahraničí a umožněte svým
zaměstnancům a zaměstnankyním se v této oblasti realizovat.
Akční plán rovnosti:
1. připravte písemný
dokument zakazující diskriminaci na základě sexuální orientace
2. vytvořte strategii
rovnosti, která zahrnuje rovnost gayů, leseb a bisexuálů či bisexuálek
3. jmenujte osobu (nebo
oddělení), která má na starosti otázky diskriminace, včetně diskriminace na
základě sexuální orientace a na kterou se mohou potenciální oběti diskriminace
či homofobie obrátit
4. pokud u vás neexistuje,
iniciujte vznik sítě LGBT zaměstnanců a zaměstnankyň, zvěte zástupce a
zástupkyně této sítě ke konzultacím při vytváření personálních politik a postupů
5. iniciujte společenské
aktivity pro gaye, lesby a bisexuální zaměstnance a zaměstnankyně
6. vytvořte intranetovou
stránku zaměřující se na LGBT témata
7. školte zaměstnance a
zaměstnankyně včetně managementu a top managementu v oblasti různorodosti,
vytváření různorodých týmů a nediskriminace
8. firemní filantropii
soustřeďte na iniciativy a aktivity, které podporují nediskriminaci, včetně
nediskriminace na základě sexuální orientace
9. ujistěte se, že vaše
reklamní kampaně se zaměřují na různé skupiny, tedy i na gaye, lesby a bisexuál(k)y
a že vaše reklamní kampaně nepodporují negativní stereotypy
Zdroje:
Prasad, Chandra. Recognizing, Celebrating, and Retaining Top
Gay and Lesbian Talent. Vault.
Stonewall
|