Firmy, které prošly coming outem
[ 29.6.2009, Kateřina Machovcová, Helena Skálová
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Nebylo to jednoduché, ale řada firem dnes otevřeně podporuje svoje kolegy a kolegyně s menšinovou sexuální orientací. Pozornost postavení osobám s jinou než heterosexuální orientací (obvykle používaná zkratka zní LGBT: lesby, gayové, bisexuálové a transgenderové) je obvykle součástí firemních opatření prevence diskriminace a strategií rozvoje diverzity. V následujícím článku si představíme příklady dobré praxe z několika zahraničních společností.
Vytváření inkluzivního pracovního prostředí znamená respekt vůči odlišnostem a aktivní podporu osob z různých minorit, tedy nejen zaměření na řešení existujících problémů, ale aktivní postoj vůči angažování menšin a otevřenost ke spolupráci. Specifikům spojeným se sexuální orientací se na rozdíl od vztahů žen a mužů pozornosti dostává až v posledních letech. Americký řetězec Wal-Mart zahrnul tento aspekt do své antidiskriminační politiky až v roce 2003, ale IBM se jím zabývá již od počátku 90. let stejně tak jako Microsoft, další firma často oceňovaná za svůj pozitivní přístup, který zahrnuje sexuální orientaci do programů rovnosti od roku 1989.
Networkingem k rovnosti
Ve velkých firmách je typickým nástrojem síťování zaměstnaných, kteří jsou odhodláni řešit určitou skupinu problémů a usilují o vytvoření platformy pro spolupráci. Takové uskupení napomáhá reprezentovat zkušenosti a názory zaměstnaných vůči vedení společnosti a zároveň může vyvíjet vlastní aktivity zaměřené na odstraňování bariér či akutní pomoc lidem v nesnázích. Například LEAGUE, tedy sdružení LGBT zaměstnanců a zaměstnankyň telekomunikační firmy AT&T si stanovilo následující cíle: identifikace talentů a zajištění zkušených mentorů, sponzorování vzdělávacích aktivit, vytvoření střediska pro veškeré dotazy a aktivity týkající se dané skupiny ve firmě, systematická spolupráce s vedením společnosti, odbory a dalšími vnitřními subjekty s cílem prevence diskriminace a obtěžování a podpory osobního rozvoje zaměstnaných s LGBT orientací, identifikace obchodních možností s ohledem na LGBT komunitu, reprezentace firmy v externích aktivitách.
S velmi podobnými cíli se identifikuje i fórum reprezentující LGBT zaměstnané v koncernu Coca-Cola: podpora zaměstnaných, identifikace talentů, prevence diskriminace a osvěta, podpora veřejných aktivit, argumentace pro ekonomický přínos.
Iniciativa EAGLE v IBM přidává reflexi přínosu diverzity v nejširším slova smyslu. Duhová skupina v Deutsche Bank pak zdůrazňuje osobnostní rozvoj dotčených zaměstnaných a posílení jejich loajality k firmě.
V rámci nastavení firemních procesů je však nezbytné řešit i další specifika. Například firma Boeing v roce 2009 získala ocenění udělované Human Rights Campaign, největší americkou společností usilující o dosažení rovných šancí pro LGBT, za podrobně zpracovaný postup v situaci, kdy osoby s transgender identitou procházející procesem pohlavní změny a je tedy třeba reagovat na mnohé nové situace a především hladce realizovat administrativní úkony jako je změna identifikačních karet atp.
Zrovnoprávnění životních partnerů
Že má působení výše uvedených skupin vliv na firemní politiku dokazuje Alicia Alvarez, manažerka diverzity v německé automobilce Ford: „Pro náš podnik je důležité věnovat se tématu diverzity kontinuálně. Důležitým elementem jsou aktivní skupiny zaměstnaných (Employee Resource Groups, ERGs), které působí jako síť pro spolupracovníky a spolupracovnice a také zajišťují interní poradenství. Ve Fordu působící skupina GLOBE (Gay, Lesbian Or Bisexual Employees) výrazně přispěla k tomu, že naše společnost jako jedna z prvních v Německu od roku 2003 nabízí rentu pro pozůstalé i registrovaným stejnopohlavním párům.“
K plnému uznání těchto partnerství v poslední době přispěl i prezident Obama, když podepsal opatření, které umožňuje partnerům a partnerkám federálních úředníků a úřednic čerpat benefity doposud vyhrazené pro manželské páry. Nejvyšší administrativa tak dohnala mnohé americké firmy nabízející například možnost zdravotního pojištění pro partnery a partnerky již od konce 90. let.
Působení mimo firmu
Dobrou firemní praxí je i zaměření aktivit mimo vlastní podnik. Například firma Dell podporuje „gay pride month“, měsíční program aktivit zacílených na osvětu v oblasti práv osob s menšinovou sexuální orientací a prevenci násilí vůči této skupině. Společnost Raytheon má program diverzity dodavatelů, kde se mohou zaregistrovat firmy provozované minoritami, ženami, válečnými veterány či jinými skupinami, cíleně spolupracuje s vysokými školami, které historicky navštěvovali především Američané černé barvy pleti. Se vzdělávacími institucemi spolupracuje i právnická společnost Kirkland, která v rámci iniciativy ALLSA oslovuje LGBT studenty a studentky práv, upozorňuje na činnost LGBT advokátů a advokátek v univerzitních kampusech. Zároveň spolupracující právníky a právničky napomáhá zapojit jako mentor(k)y těchto studujících.
Firmy, kterým se daří inovativně zajišťovat rovné šance pro své LGBT zaměstnance a zaměstnankyně, jsou v řadě zemí oceňovány a slouží jako vzory pro ostatní. Tato tradice je zřejmě silnější v USA, ale například v sousedním Rakousku vznikla v roce 2008 cena Meritus. Mezi prvními oceněnými byla bez překvapení společnost IBM a společně s ní se na stejné příčce umístila menší vzdělávací a poradenská agentura equalizent, která pomáhá především lidem s obtížemi sluchu. V České republice si na podobné ocenění nejspíš ještě musíme počkat...
Americká LGBT obchodní komora
(NGLCC)
Americká LGBT obchodní komora prosazuje
obchodní zájmy LGBT (lesbických, gay, bisexuálních a transgender) majitelů a
majitelek firem a korporací a zároveň zajišťuje přímé spojení mezi těmito
podnikatelskými subjekty a vládou. Reprezentuje tak zájmy více než 1,4 milionu
podnikatelů a podnikatelek. Posláním NGLCC je spojovat firmy ve vlastnictví
osob s LGBT orientací a LGBT přátelské firmy, profesionál(k)y a významné
korporace s cílem zajistit členským organizacím ekonomický růst a
prosperitu.
Mezi hlavní
činnosti komory patří:
- Napomáhat spolupráci mezi lokálními a celostátními
LGBT komorami a podnikatelskými subjekty
-Shromažďovat a poskytovat nejnovější informace
s cílem podpořit rozvoj LGBT podnikání na národní úrovni
- Vytvářet partnerství s finančními institucemi
s cílem zlepšit příležitosti členských organizací pro získání prostředků
do startu či rozvoje podnikání
- Spolupracovat s korporátními partnery, dalšími
organizacemi a LGBT komunitou obecně s cílem zajistit lepší příležitosti a
posílit rovnost LGBT profesionálů
- Poskytovat dodavatelům certifikaci o diverzitě
s cílem umožnit LGBT firmám lepší přístup k získání státních zakázek
- Prosazovat legislativní rámec poskytující silnou
podporu LGBT podnikání
Zdroje:
AT&T
Boeing
Coca – Cola: http://webpages.charter.net/kolage/ http://www.thecoca-colacompany.com/citizenship/workplace_culture.html
Dell
Deutsche Bank
Ford
IBM: http://home.earthlink.net/~eagleibm/ http://www-03.ibm.com/employment/us/diverse/awards_archive.shtml#glbt
Kirkland
Microsoft
More companies offering same sex partner benefits, New York Times: http://www.nytimes.com/2000/09/26/business/more-companies-offering-same-sex-partner-benefits.html
Ocenění Meritus (Rakousko): http://www.meritus.or.at/preis.php http://www.wirtschaftsblatt.at/home/oesterreich/wirtschaftspolitik/367112/index.do
Obama poskytl větší výhody homosexuálním partnerům federálních úředníků, Novinky: http://www.novinky.cz/zahranicni/amerika/171542-obama-poskytl-vetsi-vyhody-homosexualnim-partnerum-federalnich-uredniku.html
Raytheon
Wall-mart
NGLCC
|