|
Pro dítě jen to nejlepší
[ 1.6.2009, Lucie Jarkovská, socioložka
Rodičovství > Rodičovství
]
1. června se slaví mezinárodní
den dětí. Je to milý svátek, který se dá příjemně oslavit akcemi plnými
soutěží a zábavy. Ti angažovanější dospělí vzpomenou i na méně šťastné děti
z chudších částí světa a přispějí na konta humanitárních organizací nebo
se rozhodnou konečně pro adopci na dálku a zaplatí vzdělání dítěti v Africe. Ti
méně sociálně uvědomělí připraví dětem pěkný den v shopping centru nebo
fast foodu.
Zvykli jsme si vnímat dětství jako dobu hájení, stav,
kterému přísluší právo na lásku a péči. O dvacátém století se mluvilo dokonce
jako o století dítěte. To proto, že postavení dětí ve společnosti se oproti
předchozím stoletím výrazně změnilo. V rodině už není dítě tím, kdo musí
bezvýhradně poslouchat a respektovat autoritu rodičů, především otce. Stává se
někým, jehož zájmy mají být upřednostňovány a pro koho se rodiče, především
matky, neváhají sami upozadit a obětovat. Dítě se stává objektem zájmu expertů
z oblasti psychologie, pedagogiky, medicíny, práva či sociální práce.
Situace v předchozích stoletích zcela nepředstavitelná. Z toho, kdo
dostává u stolu jídlo jako poslední a koho se nikdo neptá na jeho přání, je
najednou někdo, kolem koho se točí vesmír. Imperativ doby velí: Pro dítě jen to
nejlepší!
Na první pohled nemůžeme tomuto heslu nic vytknout. Kdo se
opováží ho zpochybnit, bude označen za necitu nebo sobce. Jenže když se
podíváme pozorněji, vidíme, že se za něj mohou skrýt věci dosti nepěkné.
Problém je především v tom, jak zjistit, co je pro dítě vlastně dobré.
Feministické hnutí ukázalo, že požadavek „Pro dítě to nejlepší“ je výhodný
způsob, jak manipulovat s ženami. Když je nedostatek pracovních sil, a je
třeba žen v průmyslu, jak tomu bylo v padesátých letech, vysvětlí se
matkám, že nejlepší je pro dítě institucionální péče s profesionálními
vychovatelkami. Když se institucionální péče ukáže jako příliš drahá, jako tomu
bylo v letech sedmdesátých, nebo se společnost bojí nezaměstnanosti a je
třeba, aby ženy nezabíraly pracovní místa mužům, jako v letech
devadesátých, nastoupí víra v nenahraditelnost mateřské péče do X let věku
dítěte a odborníci se předhánějí v doporučeních, co všechno by měla
správná matka s takovým dítětem dělat: rozvíjení motorických schopností
pomocí speciálních hraček, bezplenková metoda, speciální zdravá výživa,
plavání, zpívání, cizí jazyk už od kolébky, cvičení s říkadly… vše
speciálně vyvinuto pro zdravý vývoj dítěte, osobnostní vývoj matky musí jít
stranou. Hlavně abychom z děcka vychovali úspěšného člena společnosti
s rostoucím HDP a matky udrželi ve stresu a vyčerpané, aby se příliš
nepletly do veřejného života.
Blaho dětí slouží také jako omluva konformity, pohodlnosti,
popřípadě zbabělosti. Letos oslavíme dvacet let od pádu komunismu. V socialistickém
Československu se tzv. „kvůli dětem“ stalo omluvou pro kolaboraci či tichý
souhlas. Kolik lidí vstoupilo do KSČ, jen proto, aby syn odmaturoval, aby
se dcera dostala na vysokou. A udělali tím pro své děti skutečně to nejlepší co
mohli?
V roce 1980 vznikla během stávek v gdaňských
loděnicích píseň, která se stala hymnou celého polského protikomunistického hnutí
Solidarita. Jmenovala se „Mé dceři“ a zpívá se v ní: „Nemám teď na tebe čas a
máma už je taky dlouho pryč. Musíš ještě chvíli počkat, až budeš velká. Potom
ti budeme vyprávět o tom, co se vlastně stalo. O všech lidech, kteří bojovali
za dnešek a také za tvou budoucnost.“ Klementýně, pro kterou byla píseň napsána,
byl tenkrát jeden rok. Maminka s ní nejspíš neměla čas oběhat všechny malé
plaváčky a jógy pro kojence. Přesto (nebo právě proto?) je na své rodiče dnes
dospělá Klementýna hrdá a říká: „Pro mě je důležité, že neustoupili nátlaku. Že
měli odvahu říkat, co si skutečně mysleli.“
|