|
V Goethe Institutu o předškolní výchově
[ 31.5.2009, Kateřina Machovcová
Rodičovství > Rodičovství
]
Do aktuální diskuze
nad mateřskými školkami přispěl i pražský Goethe institut, který na jedno
setkání pravidelného cyklu „Fórum Výchova“ pozval německou a českou odbornici
zabývající se předškolní pedagogikou. Hlavní hostka večera, profesorka Marion
Musiol z univerzity v německém Neubrandenburgu, hovořila především o principech vzdělávání
budoucích učitelů a učitelek v předškolních zařízeních (jesle, MŠ) a školních
družinách.
To je v rámci právě probíhající lokální diskuze často
opomíjený pohled. Nároky na vzdělání vyučujících v MŠ a dalších obdobných
zařízeních jsou diskutovány nedostatečně, jakoby se neslušelo přiznat, že
kompetentní personál může pozitivně stimulovat rozvoj již velmi malých dětí a představovat
přínosné doplnění péče v rodině. Paní profesorka zdůraznila oproti obvyklému
přístupu ke vzdělávání založenému na přenosu resp. získávání znalostí a
informací holistický přístup inspirující také osobnostní rozvoj. Na otázku: Co
děti potřebují? Odpověděla, že především empatický vztah a vřelý zájem druhé
osoby. Na fakultě, kde působí, se studující v rámci výuky pedagogiky učí velmi
citlivě reflektovat svoje každodenní zkušenosti a zároveň na základě
interdisciplinárního přístupu získávají co nejširší základ pro porozumění
malému dítěti. Doslova se pokouší vžít do jeho situace. K tomu slouží i
zcitlivění smyslů, například ve smyslu podpory schopnosti pracovat se zrakovým
kontaktem, ale i používání řeči opět směrem k rozvoji takového chování, které
dává dítěti najevo, že není opomíjeno, ale naopak přijímáno. Jako malý tip může
posloužit jeden z příkladů: když se dítě po určité době nepřítomnosti vrátí do
zařízení, je na místě dát mu najevo, že ostatním chybělo, dát mu prostor,
bude-li mít zájem, aby hovořilo o tom, co zažilo a co se dělo, když nebylo
společně s ostatními.
Profesorka Musiol též upozornila na potřebu adaptace dítěte
na instituci. Někdy i několik týdnů s dítětem dochází rodiče a spolu s
vyučujícími napomáhají vytvořit bezpečné prostředí, které je pro dítě
východiskem pro poznávání světa. A v této charakteristice by se asi budoucí
pedagogové a pedagožky měli dětem v jejich typickém chování co nejvíce
přiblížit – znovu se stát těmi otevřenými, zvídavými bytostmi, které vše podrobí
zkoumání a nekonečnému toku otázek „proč“... V dospělosti často používáme již
hotová řešení, uzavřené odpovědi a zapomínáme zkoumat, zda jsou v dané situaci
opravdu vhodné a jediné možné.
Vystoupení německé odbornice doplnila docentka Eva Opravilová z Katedry primární pedagogiky Pedagogické
fakulty Univerzity Karlovy působící zároveň i jako předsedkyně Asociace
předškolní výchovy. Krátce se
zmínila například o rámcovém vzdělávacím programu pro mateřské školy, který je
provázán s reformou školství a upravuje podmínky provozu MŠ tak, aby vhodně
doplňovaly péči v rodině a pomáhaly dětem k osobnostnímu rozvoji a aktivnímu
učení. Docentka Opravilová zmínila, že výzkumy poukazují na pozitivní stimulace
předškolní výchovy. Nicméně není možné zaměřit se pouze na akceleraci vývoje.
Poukázala tak na riziko přílišného zatížení dětí aktivitami a zdůraznila
důležitost volné hry a spontánního učení. I v předškolním věku se ve vzdělávání
a výchově stále intenzivněji připomíná pojetí dítěte jako aktivního subjektu ve
vlastním učení. Pojetí předškolní výchovy se již dávno odpoutalo od původních
představ omezených na zajištění těch opravdu nejzákladnějších životních potřeb.
V současnosti se ve vzdělávání pedagogů a pedagožek pro předškolní období
uplatňují přístupy umožňující jim rozvíjet svou osobnost a tyto zkušenosti
přenést do práce s dětmi. Vhodné by však bylo intenzivněji v tomto směru
diskutovat i péči o mladší děti, případně podmínky v jeselských zařízeních,
která doposud spadají pod rezort zdravotnictví.
Fórum přispělo k reflexi aktuálních trendů ve výchově dětí
předškolního věku a přineslo zajímavé poznatky o důležitosti kvalifikovaného
přístupu personálu. Nelze než zopakovat výzvu, aby byl opravdu kladen důraz na
profesionalitu a byly vytvořeny podmínky pro důvěryhodné vzdělávání osob, které
s dětmi předškolního věku pracuji.
|