Dopad péče o děti v jeslích či mateřských školkách - 2 americké výzkumy
[ 31.5.2009, Lada Wichterlová, Gender Studies, o.p.s.
Rodičovství > Rodičovství
]
V USA běží dlouhodobý velmi ambiciózní výzkum
dopadu péče o děti ve školkách a jeslích. Výsledky v roce 2001 hovořily o
tom, že čtyřleté děti, které tráví v daných zařízeních více než 30 hodin
týdně jsou agresivnější a méně ústupné, bez ohledu na kvalitu péče
v jednotlivých zařízeních. V průběhu dalšího výzkumu se zjistilo, že
dopady péče o děti v různých zařízeních jsou mnohem menší než dopady
dobrého či špatného rodičovství.
V roce 2005 výstupy z projektu již s dětmi ve
třetí třídě přinesly informace, že děti, které trávily ve školkách více než 30
hodin týdně, měly lepší výsledky v matematice i ve čtení než jejich
vrstevníci, a že jejich agresivní chování vymizelo, jevily však horší pracovní
návyky a nižší sociální dovednosti. Přesto však tato zjištění nemají být
považována za alarmující, neboť obecně má dopad péče na děti v institucionálních
zařízeních malý vliv, jak vyplývá z výzkumu.
Druhý výzkum sociologů ze Stanfordské a Kalifornské
univerzity upřesňuje, že nejlepší kognitivní dovednosti – v matematice a
čtení byly u dětí, které začaly navštěvovat zařízení péče o děti mezi druhým a
třetím rokem (výsledky dětí z rodin z nižším příjmem byly až dvakrát
lepší). Na druhou stranu, čím dříve začalo dítě navštěvovat zařízení péče o
děti, tím pomaleji rozvíjelo sociální dovednosti.
Napsáno na základě
článku publikovaného v New York Times: http://www.nytimes.com/2005/11/01/national/01child.html?pagewanted=1&_r=1
|