Fenomén firemní školky…
[ 30.4.2009, Alena Králíková, ČSRLZ
Rovné příležitosti > Trh práce
]
…téma před krizí oslavované,
náhle opomíjené, i když děti nezmizely, natož poptávka po adekvátní péči o ně a
zájem mnohých rodičů vrátit se do zaměstnání dříve než po 3-4 letech. Polemika,
zda mají vůbec firmy zakládat školky, však zůstává: je v zájmu firem zakládat
školky? Nebo by se měl o děti postarat stát, resp. obce? A co s kvalitními
zaměstnanci a zaměstnankyněmi, kteří odcházejí na mateřskou a rodičovskou dovolenou?
Jaké možnosti má zaměstnavatel pro jejich udržení? Jaká opatření jim může
nabídnout ke sladění jejich rodinného a profesního života?
„Školky rozhodně mají
smysl. Pokud má firma možnost touto formou pečovat o své zaměstnance, vzroste
atraktivita společnosti jako zaměstnavatele a ona získá loajální zaměstnance,“ říká Kamila
Štěpánková, HR manažerka firmy SAP BSCE s.r.o. Přes tento fakt, je
postoj firem k zakládání firemních školek spíše negativní. Argumenty jsou
jasné: firmy jsou od toho, aby měly zisk, platily daně a za ty stát zřizoval
školky. Oproti firmě je stát trvalým subjektem, nehrozí mu bankrot či výrazné
existenční potíže. Další výhradu doplňuje Martina
Cardová, ředitelka odměňování, zaměstnaneckých výhod a plánování lidských
zdrojů v T-Mobile Czech Republic, a.s.: „Ve firemním průzkumu jsme
zjistili, že se jedná o tzv. pozitivní diskriminaci rodičů oproti ostatním
zaměstnancům. Máme velice dobře zavedený systém benefitů a školka by byla
benefitem nadstandardním, neboť měsíční náklady na jedno dítě by přesahovaly
roční náklady na benefity pro jednoho zaměstnance. Z řad zaměstnanců se
proto logicky ozývaly negativní ohlasy.“
Existuje však i druhá strana
mince, jíž definuje loajalita, atraktivita zaměstnavatelské značky, zájem
vrátit se do zaměstnání dříve, byť zpočátku na částečný úvazek. Zkušenost
z praxe dodává Lenka Gadasová,
jednatelka firmy IMPACT-CORTI s.r.o.: „V naší firmě byl ze strany
zaměstnanců především zájem o péči o mladší děti, zřídili jsme tedy spíše
jesle. Školku pak využívají v místě svého bydliště. V této možnosti
vidíme i do budoucna velký potenciál udržení zaměstnanců, protože
z celkového počtu žen je u nás 70 % žen kolem třicítky.“
V případě, že se firma
školku rozhodne založit, potýká se s řadou legislativních a hygienických
nařízení a doporučení, které často představují obtížně zdolatelnou překážku.
V současné době mají na výběr ze dvou typů:
(1) školky akreditované: jsou
zřizovány dle školského zákona a podléhají stejné právní úpravě jako školky
založené státem. S akreditací školky souvisí povinnost zaměstnávat
pedagogického pracovníka/pracovnici, zajistit určitý počet pedagogů na počet
dětí apod. Výhody zřízení této školky spočívají ve formě dotací ze státního
rozpočtu a v jistotě kvalifikovaných a fundovaných zaměstnanců a zaměstnankyň.
(2) školky neakreditované:
nejsou „školkou“ ve smyslu školského zákona. Založení a provoz je pro
zaměstnavatele jednodušší, zařízení např. nepodléhá kontrole školské inspekce.
Výhodou pro firmu je, že není povinna řídit se školským zákonem, pro rodiče
zase to, že pokud dají dítě do neakreditované školky, nebude jim odebrán
rodičovský příspěvek. Tento fakt je vykoupen tím, že rodiče nemají možnost
odvolání k úrovni výuky, a často vysokými náklady na školné.
Stavební a hygienické
požadavky jsou však shodné a stejně přísné u obou typů školek. Největší nároky
jsou na prostor: nezastavěná plocha u školky musí činit 30 m² na dítě, prostor v herně a ložnici musí
být nejméně 4 m² a prostory musejí být přímo větratelné.
Je tedy nutné vyloučit všechny moderní open space kanceláře
s neotvíratelnými okny a klimatizací.
Vladimíra Michnová, personální ředitelka společnosti
LINET spol. s r.o., doplňuje: „Zřídit
školku je časově a administrativně velmi náročné. Musí se přijmout dostatek
kvalifikovaných pracovníků, kteří se budou střídat v době dovolených tak,
aby byl zajištěn nepřetržitý provoz firemní školky. Velkým problémem jsou
hygienické podmínky i podmínky nutné ke stravování dětí předškolního věku.
Náklady na školku, interiér vnitřních i venkovních prostor a úprav se pohybují
v milionech.“
Vzhledem k tomu, že ani
jedna z uvedených variant školky není dostatečně vstřícná pro
zaměstnavatele, vznikl návrh miniškolek, které by mohly být schůdnější. Jsou
součástí tzv. pro-rodinného balíčku, který byl poprvé představen
v listopadu 2008. Jedná se zatím o vizi budoucnosti; předpokládaná
účinnost zákona je k 1. lednu 2010.
V miniškolce mohou být
umístěny max. 4 děti ve věku od 4 měsíců do 7 let. Započítávají se i vlastní
děti, nejvýše lze poskytovat péči dvěma vlastním dětem a v rámci jednoho
místa lze zřídit i více miniškolek. Přesto zůstává otázkou, zda právě
miniškolky se svými pravidly budou tou správnou variantou pro všechny děti
zaměstnanců a zaměstnankyň velkých a středních firem.
Jiřina Pipková z odboru rodinné politiky a dávkových
systémů, který spadá do Sekce sociální a rodinné politiky MPSV, na vysvětlenou dodává: „Pro-rodinný balíček
vznikl jako materiál na podporu rodin s dětmi, jehož součástí jsou služby péče
o děti, jako alternativa ke stávajícím předškolním zařízením. Služby péče o
děti na individuální bázi vycházejí z myšlenky, že péče o čtyři děti
se blíží péči rodinné. Na základě individuální péče je postaven rovněž
institut miniškolky. Novela zákona o daních z příjmů obsahuje nové
ustanovení týkající se daňové uznatelnosti nákladů na zřízení a provoz
miniškolky.“
Na diskuzi o firemních
školkách a jejich potenciálu pro zaměstnavatele i zaměstnané se zaměřil seminář
pořádaný Českou společností pro rozvoj lidských zdrojů v projektu
Alternativa. Ten mj. provozuje bezplatný pracovní server www.prace-jinak.cz a informační portál
k alternativním pracovním úvazkům. Projekt je podpořen společnosti
Manpower Česká republika a T-Mobile Czech Republic, a.s.
|