Jak genderově rozpočtovat?
[ 30.4.2009, Kristyna Ciprová, Česká ženská lobby
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Genderové rozpočtování je
jedinečný nástroj k prosazování genderové rovnosti. Na tom se shodly
všechny účastnice česko-rakouského semináře k genderovému rozpočtování,
který byl organizován Gender
Studies, o.p.s., Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy a Netzwerk österreichischer Frauen- und Mädchenberatungssphonelen.
Seminář uvedla ředitelka Odboru rovných příležitostí na
MŠMT, Michaela Marksová-Tominová.
Zdůraznila, že genderové rozpočtování je politiky a političkami často mylně
identifikováno jako rozdělování rozpočtu na tzv. „ženský“ a „mužský“.
Skutečnost, že genderové rozpočtování se musí vždy dotýkat celého rozpočtu (i
včetně zdánlivě neutrálních kapitol) potvrdila ve své prezentaci i ředitelka Gender Studies, o.p.s.,
Linda Sokačová. Uvedla příklad fotbalového hřiště, jež se v rámci
rozpočtu může jevit jako výdaj orientovaný primárně na muže. Je ovšem zapotřebí
analyzovat, kdo a kdy může hřiště využívat. I fotbalové hřiště může být využito
širokou veřejností (např. rodinami s dětmi, ale i seniory/seniorkami
atd.), či naopak jeho dotace mohou mít dopad pouze na úzkou skupinu lidí –
např. zvětšení kanceláří fotbalových manažerů – zde tedy nelze ani mluvit o
prospěchu mužů z řad veřejnosti. Podobný – ačkoli opačný případ – uvedla Ulrike Faltin z Netzwerk
österreichischer Frauen- und
Mädchenberatungssphonelen. Výdaje ve zdravotnictví jsou v Rakousku na první
pohled směřovány více k ženám (57% celkových výdajů). Při podrobnějším
pohledu ale zjistíme, že tato skutečnost odráží sociální stratifikaci. Žen je
v první řadě více než mužů (tvoří 52% celkové populace) a jednak se
dožívají vyššího věku.
Při vytváření genderově
citlivého rozpočtu je zapotřebí analyzovat dostupné statistiky a údaje, a poté
efektivně a především transparentně zhodnotit, jaký vliv bude mít rozpočet na
ženy i muže: a to nejen v oblasti výdajů, ale také v oblasti příjmů
(např. dopad přímých a nepřímých daní). V České republice zatím
k podobným analýzám nedochází. Jak zmínila Eva
Ferrarová z Ministerstva
vnitra ČR, genderové rozpočtování je především politickou záležitostí:
pokud chybí politická vůle, tak je velice obtížné genderové rozpočtování
prosadit. V Rakousku se situace zásadně změnila v okamžiku, kdy se
genderové rozpočtování stalo povinným na základě Ústavy. Nicméně, jak podotkla
Ulrike Faltin, ani vynikající analýza rozpočtu nezaručuje následnou akci.
V Rakousku je podle Faltin genderové rozpočtování často příliš „technické“
a chybí mu podpora veřejnosti.
Větší podporu veřejnosti je
podle Evy Hejzlarové z občanského
sdružení Fórum 50 % možné zajistit tzv. komunitním rozpočtováním. Komunitní
rozpočtování podle ní přináší do rozpočtové praxe měst a obcí nový úhel pohledu
na sestavování obecních a městských rozpočtů a nový způsob hodnocení efektivity
a „spravedlivosti“ vynakládání veřejných zdrojů. Komunitní rozpočtování se
totiž zaměřuje na rozpočty z hlediska toho, zda jsou veřejné peníze využívány
na financování potřeb všech skupin obyvatel žijících v příslušné komunitě (ženy,
mládež, senioři, národnostní menšiny, hendikepovaní atd.) a to i
v případě, že mají ztížený přístup k rozhodování o podobě rozpočtu.
Vzhledem k tomu, že je
genderové rozpočtování řadou mezinárodních institucí (např. OSN, EU) považováno
za nezbytnou podmínku k prosazování demokracie, doufejme, že se stane klíčovým
a nezbytným nástrojem při vytváření rozpočtů i v českém kontextu.
Prezentace ze
semináře v pdf:
Linda
Sokačová, Gender Studies – Genderové rozpočtování
Eva
Ferrarová, Ministerstvo vnitra ČR – Genderové rozpočtování v České republice:
kdo, kdy, kde, jak?
Ulrike
Faltin, Netzwerk österreichischer Frauen- und Mädchenberatungssphonelen – Genderové
rozpočtování: aplikace v Rakousku
Eva
Hejzlarová, Fórum 50% - Komunitní rozpočtování
Článek
vyšel na webových stránkách České ženské lobby.
Nové
články na internetové stránce České ženské lobby
České předsednictví
Evropské unie: poločas
Česká republika je za
polovinou období, ve kterém předsedá Evropské unii. Nejen ve světle současné politické situace je
na místě ptát se, jak si stojí v pomyslném hodnocení dosavadní práce. Anna
Kotková ve svém článku pro Českou ženskou lobby hodnotí oblast genderu a
rovných příležitostí. Z její analýzy vyplývá, že „většina idejí a konceptů
českého předsednictví v oblasti genderové a antidiskriminační politiky
[vyznívá]planě a pokrytecky“. Více informací naleznete zde.
Dětská
svědectví násilí: ochrana dětí musí být nadřazena zájmům rodičů
V České republice má
zkušenost s násilím během svého života 38% žen. V rodinách, kde dochází k
násilí, jsou děti jeho svědky až v 95 % případů. I přes tuto skutečnost je téma
dětského svědectví násilí v českém kontextu nedostatečně řešeno. Jaké jsou
důsledky této situace, shrnuje článek
Martiny Hronové z občanského sdružení ROSA. Více informací naleznete zde.
Zpravodajství
z 53. zasedání Komise OSN o postavení žen
Předsedkyně České ženské
lobby Alexandra Jachanová Doleželová se zúčastnila 53. zasedání Komise OSN o
postavení žen. Ve svém zpravodajství informovala o průběhu zasedání. Články
naleznete zde,
zde
a zde.
|