|
Proč je diverzita tak důležitá pro BBC
[ 31.3.2009, Nina Bosničová, Gender Studies, o.p.s.
Média > Média
]
BBC je již řadu let na celém světě vnímáno jako standard
kvalitního vysílání a vhodný vzor pro ostatní média. Otázkou však zůstává, kolik z nás si
uvědomuje, že součástí té kvality je i způsob, jakým stanice uvažuje o
různorodosti a jinakosti a jak je reflektuje ve své práci. O podpoře diverzity v BBC
jsem mluvila se senior manažerkou Sue Caro, která se diverzitě v těch
nejrůznějších podobách věnuje intenzivně a dlouho.
Jaké jsou různé
kontexty, ve kterých může dojít k propojení fenoménů médií a diverzity?
Já můžu mluvit jedině o vysílání, ne o médiích obecně, ale
diverzita v tom nejširším možném smyslu slova – tedy rasa, gender,
postižení, věk, víra, sexuální orientace, třída a vzdělání – by měla být
zásadní pro všechny televizní a rozhlasové stanice. Publikum je diverzifikováno přes všechny již
zmíněné kategorie a vysílané programy by měly tento fakt odrážet a publikum –
v případě BBC to britské – v jistém smyslu reprezentovat. Pokud se touto zásadou televizní a rozhlasové
stanice neřídí, stávají se ve zvýšené míře pro společnost nerelevantními a
ztrácejí posluchače a diváky, kteří „přecházejí“ ke konkurenci.
Proč je, podle Vás,
důležité podporovat diverzitu v médiích?
Je to naprosto zásadní kvůli všemu, co jsem zmínila.
Argument o komerčních důvodech se navíc netýká jen domácího publika, ale i
prodeje programů do zahraničí. Programy,
ve kterých se objevují lidé z různých etnických menšin, jsou vyhledávány
zahraničními stanicemi, které často slouží populacím jiné než bílé pleti, a
zvyšují tak zisk z prodeje.
Z uhlu pohledu tvořivosti, televizní a rozhlasové
stanice jsou také ochuzeny, pokud diverzitu ignorují. Je přeci tak mnoho příběhů, které vycházejí
z jiných prostředí, než je to velmi úzce vymezené, reprezentované
bílými muži střední třídy (kteří navíc nejčastěji o vysílání rozhodují). Nezaobírat se těmi příběhy a talentem
vycházejícím z jiných míst je k velké kreativní škodě vysílacích
stanic. Teď mám na mysli například film
„Milionář z chatrče“ jako fantastický příklad příběhu,
který vychází ze zkušenosti nevlastní většině publika, příběh, který diverzitu
objímá mnoha různými způsoby. Jenom se podívejte na jeho úspěch, ve smyslu jak
zisku, tak ocenění jeho umělecké hodnoty v podobě osmi Oskarů.
Jak tedy BBC podporuje diverzitu?
Mnoha způsoby, přes různé iniciativy, přes HR cíle, které se
snaží dosáhnout, aby zaměstnanci a zaměstnankyně byli různorodí –
z pohledu etnické příslušnosti, postižení, atd. Dále přes integrované vysílání, partnerství a
dosah. Je toho mnohem víc, než lze v tomto rozhovoru vyjmenovat.
Jak, kdy a proč
začalo BBC podporovat diverzitu?
BBC na rovných příležitostech pracuje více než 20 let, oddělení/útvary
na podporu rovných příležitostí (původně byly dvě) se spojily do BBC centra
diverzity v roce 1999/2000. Toto centrum
stále existuje, ale teď mluvíme zároveň o rovných příležitostech a diverzitě,
protože věříme, že jedno nemůže existovat a fungovat bez druhého.
|