|
Jesle, dětská duše a svoboda volby
[ 31.3.2009, Štěpán Jurajda, CERGE-EI, Univerzita Karlova
Rodičovství > Rodičovství, Rovné příležitosti > Trh práce
]
Výchovná péče a kvalita
rodinného prostředí v prvních třech letech života je pro šťastný a úspěšný
život zásadní. Ač to zní možná
nepravděpodobně, na tomto závěru se v posledních letech shodnou dětští psychologové
a ekonomové. Velký význam předškolní výchovy by měl být sjednocujícím momentem u
nás právě probíhající debaty o dostupnosti a kvalitě jeslí a mateřských školek (tzv.
Barcelonské cíle EU).
Raná předškolní výchova je
totiž možná podobně důležitá jako zděděné nadání a na rozdíl od genetické
výbavy je možno ji účinně ovlivnit. Zkušenosti z prvních let života mají
vliv na architekturu nervových spojení a ovlivňují rozvoj charakterových (tzv.
nekognitivních) vlastností jako jsou zájem, výdrž či motivace, které mají podobně
velký vliv na úspěch v životě jako analytické dovednosti (IQ).
Komu se dostane ideální péče? Rozhodující je prostředí, do kterého se děti
narodí, kvalita výchovné práce a stabilita sociálních vazeb. Z toho vyplývá, že pokud rodina nemá
dostatečné rodičovské dovednosti či znalosti, čas či materiální podmínky
kvalitní péči poskytnout, je tu role státu možná důležitá. Rodičům lze
s výchovou dětí pomáhat v komunitních centrech, přímo do
znevýhodněných rodin (např. matek samoživitelek) lze nabízet programy podpory
péče, vzdělávání rodičů, atd.
A co jesle a mateřské školky? Dětští psychologové se shodnou na potřebě podpory
výchovné péče malých dětí. Tuto péči by ale ideálně měla poskytovat spolu se
sociálními vazbami rodina. Nejlepší
možná situace pro každé dítě je kvalitní rodinné prostředí. Dětští psychologové,
zvláště ti naši, méně třeba ti francouzští, proto odmítají jesle pro děti do 3
let jako nevhodné pro rozvoj dětské duše. Naopak mateřské školy pro děti od tří
let jsou i podle psychologů naprosto vhodné a dětem v rozvoji pomáhají.
A jak do toho zapadají ekonomové? Ti měří, jak moc pomáhají různé typy škol
k lepším výdělkům a měří i dopady různých programů podpory péče o malé
děti na ekonomickou úspěšnost dětí v dospělém životě. Kromě dětí se věnují i situaci matek na trhu
práce. Mohou tedy napomoci odpovědět na otázku, jestli se stát má míchat do
rodinného prostředí malých dětí a specificky jestli jsou programy podpory péče
účinné a jestli se (státu) finančně vyplatí.
Většina těchto měření
byla provedena americkými ekonomy, např. nositelem Nobelovy ceny za ekonomii J.
Heckmanem. Tyto výzkumy potvrzují závěry dětských psychologů. Ukazují, že velká
část celoživotních rozdílů v úspěšnosti (pracovních příjmech) je určena
v prvních letech života, kdy záleží na kvalitě rodičovské a výchovné péče.
Vzdělání na druhém stupni základních škol a výše už tyto rozdíly nesmaže ani
nezvětší, což je vlastně překvapivé, protože v USA jsou rozdíly ve kvalitě
základních a středních škol rozhodně větší než u nás. Investice do rodinného
prostředí se tak jeví jako zásadní pro celkové zlepšení dovedností, úspěšnosti
a kvality života populace, ale i pro snižování nerovností v příležitostech
způsobených tím, že se nadané dítě narodí do znevýhodněného rodinného
prostředí. Geny (schopnosti) rodičů totiž nejsou jediným a vše ostatní
zastiňujícím faktorem ovlivňujícím úspěch jejich dětí. Výzkumy z mnoha
oblastí ukazují, že způsob, kterým genetická výbava dětí ovlivní jejich život,
záleží na prostředí, ve kterém vyrůstají.
A co podpůrné programy? Studie ukazují, že například tzv. Perryho program
předškolní podpory vzdělávání v USA pro tříleté děti ze znevýhodněných
rodin, který nabízí 2,5 hodiny denně práce s dětmi v kolektivu a 1,5
hodiny denně podpůrných návštěv v rodinách, má díky pozitivnímu vlivu na
nekognitivní schopnosti dětí ekonomickou návratnost přes 10 procent, což je
míra výnosu, kterou akciové trhy jen tak nenabídnou. Investice v raném
dětství se vyplatí i proto, že tu dochází k efektu sněhové koule. Čím lepší
dovednosti získám v předškolním věku, tím více se toho naučím na základní
škole a tím větší je „návratnost investic“ do vyššího vzdělání. Další úspěšné
programy pracují s matkami samoživitelkami (např. v Mexiku) a pomáhají jim
rozvinout jejich rodičovské schopnosti. Tyto státní programy nejenže pomáhají znevýhodněným a snižují (příjmové)
nerovnosti, ony navyšují efektivitu, což je dobré pro všechny. Snaha o
dovzdělání neúspěšných v pozdějším věku (např. rekvalifikace
nezaměstnaných) je nákladná a není moc účinná. Ekonomické, morální i sociální
hledisko je tu v jednotě.
Vybaveni těmito poznatky, jak lze hodnotit situaci
u nás? Věnuje se stát aktivně
podpoře péče o děti v prvních třech letech života? A co dostupnost
mateřských školek? Na konci komunismu bylo u nás školek i jeslí víc než dost,
ale podpora výchovy v rodinách samozřejmě neexistovala. Jesle se pak začaly
zavírat. Všechny vlády v 90. letech jesle omezovaly, až v podstatě žádné
nezbyly. To se dělo na základě argumentů dětských psychologů a také možná na
základě mylné myšlenky, že pokud matky budou doma s dětmi a zmizí tak z trhu
práce, zbude více práce pro muže a klesne nezaměstnanost. Stát v současnosti
jesle (stejně jako mateřské školky) nezakazuje, ale ani nepodporuje. Nechává to
na obcích a je zřejmé, že takhle jesle samy od sebe v aspoň minimálním počtu
(a kvalitě) nevzniknou. I dostupnost mateřských školek je aspoň v některých
místech problém. Například šetření Ministerstva školství z roku 2006
ukazuje, že polovina obecních školek přijímá méně než polovinu dětí ve věku 3
až 5, které se k nim hlásí.
Současná ministerstva
práce či zdravotnictví a školství si problematiku jeslí přehazují jako horký
brambor. Ministerstvo práce a sociálních věcí rozhodně podporu jeslí neplánuje,
opět s odkazem na argumenty psychologů o důležitosti kvalitní rodinné
péče. Je ale tento argument upřímný? To není tak úplně jasné, protože ministerstvo
aktivně podporuje různé formy alternativní péče, jako jsou firemní školky či
sousedské vzájemné hlídání, kde kvalita péče není nutně ta nejvyšší, a zároveň
se nevěnuje podpoře péče o děti přímo v rodinách. Kromě toho, že u nás
téměř neexistují jesle, tedy nemáme ani poradny pro děti do tří let ani
programy podpory rodinného prostředí v rodinách s málo vzdělanými
rodiči nebo matek samoživitelek. Nahrazování státní organizované formy podpory předškolního
vzdělávání tzv. alternativami je z tohoto pohledu spíše vysvětlitelné
konzervativním světonázorem než zájmem o co nejkvalitnější péči. Nejde tu přece
jen o hlídání dětí, ale o kvalitní výchovnou péči.
Přitom pokud přijmeme
jako fakt závěry psychologů i ekonomů o důležitosti kvalitního prostředí v prvních
letech života, pak je snad podpora předškolní
péče pro stát stejně závazná jako zajištění kvalitní výuky v rámci povinné
školní docházky. Péče jak v mateřských školách, tak pro nejmladší děti
v rodinách. Kvalitní rodinná péče je lepší než kvalitní jesle, ale jak se
stát stará o podporu péče o děti v problémových rodinách? S účinnou podporou předškolní péče by u
nás vzdělání rodičů nemuselo být tak důležité pro vzdělání dětí jako je dnes. Jak
totiž ukazují výzkumy např. sociologa Petra Matějů, jiné evropské země nabízejí
dětem z málo vzdělaných rodin mnohem lepší šance na úspěšný rozvoj jejich
schopností než naše vlast. Argumentovat nedostatkem peněz ve státním rozpočtu u
takhle vysoce návratné investice (do kvalitní péče o děti, kterých se už tak
rodí málo) nedává žádný smysl, ekonomický rozhodně ne. Miliardové každoroční
veřejné podpory a subvence firem, které pravděpodobně jen vytlačují soukromé
investice, jsou vypláceny bez problémů.
Zatím jsme nemluvili o dopadu
této nedostatečné státní politiky předškolního vzdělání na matky. Kromě štěstí
dětí jde samozřejmě i o štěstí matek. Jesle nejsou žádné a přitom existují
matky, pro které by jesle byly vysvobozením. U nás máme také snad nejdelší
rodičovskou na světě, i když rozhodně ne tu nejštědřejší, a zároveň z celé
Evropské unie zdaleka největší rozdíl v míře zaměstnanosti mezi bezdětnými
ženami a matkami. Také zkrácených pracovních úvazků je málo. Volba je jasná:
buď kariéra, nebo mateřství. Náklady mateřství jsou velké a nejde jen o roky
mimo zaměstnání. Mzdové rozdíly mezi muži a ženami se rozvírají až po
(případném) návratu z mateřské dovolené - v prvních letech po škole v podstatě žádné nejsou. Trh práce prostě tvrdě trestá přerušení
kariéry. Nedostatečná nabídka mateřských školek (která rodičům omezuje možnost
využití částečných pracovních úvazků), nedostatečná podpora práce z domova
atd. u nás odráží fakt, že celá střední Evropa je v rámci EU tzv. velmi
maternalistická: očekává se tu, že péče o dítě v prvních třech letech je
zodpovědnost rodiny. V Belgii, Německu či Francii jsou mateřské školy dostupné
všem dětem od tří let, v mnoha dalších zemích na ně existuje nárok o něco
později. O tom si můžeme nechat zdát. Většina evropských zemí také nabízí
omezené, ale nenulové možnosti péče v jeslích. (Ne v komunistických
odkladištích dětí, ale v kvalitních jeslích.) U nás je dostupnost péče
nižší a velké náklady mateřství se pak odráží v malém počtu dětí, které se
u nás rodí. Tento vztah opět potvrzují výzkumy ekonomů, např. ze Švédska.
Pokud by státní podpora
dlouhé mateřské dovolené byla náležitě vysoká a náplň a obsah této „dovolené“, tj.
náročná péče o dítě, náležitě kvalitní, pak by šlo jistě o ideální stav.
Zároveň je ale jasné, že extrémně dlouhé, kombinované mateřské pro vícero
potomků vedou ke ztrátě pracovních dovedností a kontaktu s trhem práce. Obzvlášť
to platí pro znevýhodněné či sociálně vyloučené matky, které pak nemusí být
svým dětem vzorem úspěchu a zapojení do společnosti. Návrat matek na trh práce
je z tohoto pohledu klíčovým bodem jejich pracovního života a státní
podpora tu může dělat divy.
Svoboda volby pro rodiče
znamená, že ani starost o děti doma, ani návrat do zaměstnání nejsou oproti
druhé alternativě přehnaně znevýhodněné. Stát může jednu z těchto voleb
preferovat, ale tu druhou by neměl zcela znemožňovat. Dnes je u nás možnost
návratu do zaměstnání buď zcela nedostupná díky absenci jeslí, nebo omezená
díky nedostatku školek. Péče o děti doma je zase pro rodiny velmi drahá. Přitom
kvalitní rodičovská péče o děti (s podporou státu) by mohla být důvodem pro významné
navýšení rodičovského příspěvku – ocenění práce s výchovou dětí. Podobně
podpora komunitních center, které by asistovaly rodinám s malými dětmi, by
se státu i ekonomicky vyplatila. Poslední desetiletí je u nás ale bohužel ve
znamení absence aktivní státní podpory mateřských školek, malého počtu jeslí či
programů pro podporu péče v rodinách. Přitom příliv EU prostředků v Operačních
programech spravovaných ministerstvy školství, práce či zdravotnictví nabízí
unikátní možnost otestovat nové programy podpory předškolní péče a změřit
jejich efektivitu.
|