Firemní školky: zatím ve slepé uličce?
[ 28.2.2009, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Firemní školky jsou
jednou z možností, jak zajistit péči o malé děti a umožnit rodičům návrat
do práce. K tématu nejrůznějších firemních zařízení péče o děti, včetně
miniškolek, nově navrhovaných prorodinným balíčkem, pořádala obecně prospěšná
společnost Gender Studies
4. února kulatý stůl. V podtitulu akce bylo „dialog zúčastněných stran“,
účastnili se ho tedy zástupci a zástupkyně firem, které mají zájem o firemní
školky, dále agentur, nabízejících firmám zřizování školek, a veřejných školek
a jeslí. K jednacímu stolu zasedli také zástupci a zástupkyně Ministerstva
práce a sociálních věcí a Ministerstva financí.
Hlavní otázkou byly
praktické možnosti zřízení firemní školky podle dosavadních norem a také podle
navrhovaného prorodinného balíčku.
Ekonomická krize a firemní školky
Diskuse odstartovala
konstatováním, že hrozba ekonomické krize výrazně ovlivňuje rozhodování firem o
zřízení firemní školky, protože ta patří mezi nejnákladnější firemní programy
na podporu slaďování práce a rodiny u zaměstnanců a zaměstnankyň. Také
zkušenosti zřizovatelů školek pro firmy na klíč ukazují, že firmy se zakládáním
firemních školek v současnosti vyčkávají a čekají, jak se vyvine jejich
finanční situace. Pokud by však firma školku přece jen chtěla zřídit, nabízí se
jí varianty, z nichž podle zúčastněných firem ani jedna není v praxi
příliš použitelná.
Školky a miniškolky
V prorodinném
balíčku navrhované miniškolky mají pro zaměstnavatele řadu limitů, důvodem je
například jejich omezení maximálním počtem 4 dětí v jedné miniškolce. O
zřízení školky totiž v současné době z důvodů finanční nákladnosti
uvažují především velké firmy, a ty potřebují mnohem větší kapacitu. Zkušenosti
firem ukázaly, že i v poměrně malé firmě (100 zaměstnanců/zaměstnankyň) je
nutná kapacita nejméně 7 dětí, u velkých firem se jedná už o 30 až 50 dětí.
Dalším mínusem je také
fakt, že pokud by firma zřídila takové zařízení s omezeným počtem míst,
bylo by umístění dítěte velmi exkluzivním benefitem jen pro vybrané zaměstnance
a zaměstnankyně firmy. A s takovými opatřeními vždy firmy zacházejí velice
obezřetně.
Miniškolky, kde o děti
pečuje pouze jedna osoba, navíc v sobě nesou jednu velkou překážku: pokud
se této jedné osobě cokoli stane, onemocní, dojde k úrazu, či se jen bude
potřebovat vzdálit, ocitnou se děti bez péče, bez dozoru. To se v běžných
školkách či jeslích stát nemůže: o větší počet dětí se tu stará více sester či
učitelek (přitom na jednu vychovatelku připadá podobný počet dětí jako
v miniškolce). To je důležité i v případě, kdy jedno dítě potřebuje
individuální péči – dostane se mu jí, a současně ostatní děti nebudou opomenuty.
To však v miniškolce nepřichází v úvahu.
Školky dle školského zákona
Pokud by se firmy
rozhodly zřídit školku dle stávajícího školského zákona, dostanou sice dotace
od státu, ale musejí se řídit přísnými normami, které je dnes velmi těžké
naplnit. Mezi tyto normy patří třeba i metráž hřiště, jenže firmy obvykle
nedisponují vhodnými objekty.
Školky dle školského
zákona jsou navíc určeny především dětem od 3 let. Největší zájem ale mají
firmy a jejich zaměstnanci a zaměstnankyně o zařízení péče o děti od 1 do 4
let. Důvodem je možnost dřívějšího návratu rodičů na trh práce a možnost
využití např. flexibilních pracovních úvazků. Od pěti let už rodiče využívají
spíše obecní mateřské školky.
Zřízení školky podle
školského zákona má ale nesporné výhody v oblasti financí: vedle zmíněných
dotací jde i o slevy na dani. Vlastimil
Bachor, vedoucí oddělení daně z příjmu právnických osob na Ministerstvu financí
potvrdil, že zřízení školky podle školského zákona, tak i budoucí zřízení
miniškolky si budou moci zaměstnavatelé odečíst z daní.
Hygienické normy, které
požaduje školský zákon, ale i relevantní zákon o vázané a volné živnosti, jsou
nad rámec požadavků EU. Tyto normy neplatí pro miniškolky, proto bude existovat
nelogické rozdělení, dle něhož některé zařízení péče o děti tyto normy musí
plnit, a jiné ne.
Diskutující se shodli,
že ačkoliv snaha státu rozšířit a zpružnit možnosti zřizování firemních
zařízení péče o děti je velice vítaná, je prorodinný balíček pouze prvním
krokem, za nímž bude muset následovat mnoho dalších. Dosavadní, ale i
navrhované úpravy totiž zaměstnavatelům situaci neusnadňují. Mnoho firem je
dnes ochotno vyjít vstříc pracujícím rodičům. Stále častěji například nabízejí
flexibilní formy práce a částečné úvazky. Pokud ale vypadne k nim
komplementární část, tedy zařízení péče o děti, zůstanou částečné úvazky
nenaplněny.
Je tedy třeba, aby
opatření upravující zřízení školek a jeslí byla průhlednější a praktičtější,
ale zároveň aby nerezignovala na kvalitu péče a zájmy dětí.
|