Genderově citlivý rozpočet: Egyptská zkušenost
[ 28.2.2009, UNIFEM
Multikulturně > Ženy ve světě
]
Egypt dělá velké pokroky ve zlepšování ženských práv se
specifickým zaměřením na právní rámec. V posledních několika letech tato
severoafrická země přijala řadu zákonů a plánů, aby dále podporovala a
ochraňovala egyptské ženy. V roce 2008 byly novelizovány rozpočtové
zákony, aby se zajistilo, že se při plánování rozpočtových procesů a přidělování
prostředků budou brát v potaz záležitosti rovnosti pohlaví.
Nejvýznamnější legislativní změny zaznamenalo rodinné
právo. Byly zavedeny rodinné soudy, aby usnadnily a uspíšily soudní spory
v rodinných rozepřích. Byl schválen rozvodový zákon (El Khul), aby umožnil
ženám snazší možnost rozvodu. V roce 2004 byla vydána nová manželská
smlouva, které poskytuje garance pro práva žen při vstupu do manželství. Byl
zaveden Fond rodinného pojištění a alimentů, aby ulevil ženám od finančních
břemen, kterým čelí během rozvodu. A navíc v rámci významného rozvoje mezi
arabskými zeměmi byl v Egyptě v roce 2004 novelizován národní zákon, v tom
smyslu, aby dal ženám právo předávat své občanství dětem stejně jako je to u
mužů. V roce 2007 byl představen dodatek k ústavě, který také
zdůrazňuje adekvátní zastoupení žen v obou komorách parlamentu.
Na úrovni institucí byla založena Národní rada pro ženy (NCW
– National Council for Women). Pravomocí NCW je například nastínění Národního
plánu pro zlepšení situace žen, poskytuje rady v záležitostech veřejné
politiky týkající se žen a doporučuje přijetí zákonů a plánů. NCW a občanské
organizace spojily své síly, aby podpořily implementaci těchto závazků vůči
rovnosti mužů a žen v zemi.
Propast mezi pohlavími ale existuje i navzdory těmto snahám.
Negramotnost u žen dosahuje 51% ve srovnání s 29% u mužů. Nezaměstnanost je u
žen 23% ve srovnání s 7,5% u mužů. Ženy
představují velký podíl nemzdových pracovníků, zatímco většina mužů jsou buď
mzdoví pracovníci nebo vlastníci obchodů. V zemědělském sektoru, ačkoli
ženy představují 1/3 všech pracovníků, se stále nikdo nezabývá jejich
nedostatkem přístupu k vlastnictví půdy, k úvěru, na trh a
k informacím. A konečně ženy mají jen 3% křesel v Národním
shromáždění.
Byly učiněny významné kroky v tom, jak se vypořádat s panujícími
nerovnostmi tak, že byly představeny úpravy rozpočtového procesu, jeho rámce a přidělování
finančních prostředků. V roce 2008 byly novelizovány rozpočtové zákony,
aby se zajistilo, že se při plánování rozpočtových procesů a přidělování
prostředků budou brát v potaz záležitosti rovnosti pohlaví.
V následujícím rozhovoru egyptská náměstkyně ministra financí
(DFM), Manal Hussein popisuje snahy
o sestavování rozpočtu reagujícího na rovnost pohlaví a posun
k sestavování rozpočtu v závislosti na výsledcích a také v tom
smyslu, aby veřejné výdaje lépe odpovídaly cílům rovnosti mužů a žen.
Kdy a proč bylo
v Egyptě představeno genderové rozpočtování?
Iniciativa začala v roce 2001 pod vedením Národní rady
pro ženy (NCW) za podpory nizozemské vlády a UNIFEM. V raném stádiu se
iniciativa zaměřovala na rozvoj nástrojů a na to, aby zvýšila povědomí o
významu genderového rozpočtování u plánovacích a rozpočtových úředníků na všech
ministerstvech, u občanů a občanek a členů parlamentu. NCW podporovala zavedení
útvaru Rovných příležitostí na všech ministerstvech s odpovědností
monitorovat diskriminaci a zajišťovat, že plány a rozpočty berou v potaz
gender. Také jsme vytvořili školící manuál k generovému rozpočtování pro
zaměstnance a zaměstnankyně ministerstva financí. Tento manuál byl vyvinut ve
spolupráci se všemi – rozpočtoví zaměstnanci/zaměstnankyně ministerstva financí
spolupracovali s genderovými odborníky/odbornicemi, odborníky/odbornicemi
na plánování z Národního plánovacího institutu stejně jako s ekonomy/ekonomkami
a odborníky/odbornicemi na Performance Based Budgeting (PBB) - zohlednění
výsledků při přidělování rozpočtových zdrojů - aby vytvořili manuál na míru
jejich konkrétním potřebám. Manuál byl později využit k tomu, aby
vybudoval kapacitu odpovídajících zaměstnanců/zaměstnankyň na ministerstvu
financí a jiných ministerstvech, aby sledovali, monitorovali a hodnotili
národní a lokální veřejné rozpočty z hlediska genderu a chudoby. To
vyústilo v zahrnutí záležitostí genderu do pětiletého národního socioekonomického
plánu, k přijetí různých plánů a programů orientovaných na gender na
národní úrovni a ke zdvojení dotací na programy ke zlepšení situace žen.
Čeho se vám touto
prací zatím podařilo dosáhnout?
Zaprvé byla v oběžníkové výzvě na 2008/2009 zahrnuta
dvě velmi důležitá prohlášení deklarující že: „V rozdělování národních
zdrojů je zapotřebí spravedlnost, stejně jako řádný způsob jak efektivně
využívat národní zdroje a přerozdělování rozpočtu podle vlastních potřeb
každého občana způsobem, který dosahuje sociální spravedlnosti” a “integruje potřeby
egyptské rodiny, muže, ženy a dítěte; v národním rozpočtu je zapotřebí
podporovat sociální spravedlnost a ochranu práv dítěte. To přichází jako
součást egyptské povinnosti vůči mezinárodním úmluvám a smlouvám, které se
týkají žen a dětí a dláždí cestu tomu, aby se v budoucnu uplatňoval genderový
rozpočet ”.
Za druhé: dva články o rozpočtových směrnicích vydané
ministerstvem financí pro rok 2008/2009 zdůrazňovaly genderové záležitosti
(články 11 a
12).
MF nyní pracuje na vytvoření statistických prohlášení
odstraňujících diskriminaci pohlaví pro roky 2008/2009, stejně jako na
vytvoření rozpočtových formulářů, které jsou genderově nesegregované, aby se
zajistilo, že národní rozpočty budou zohledňovat gender.
Navíc bude k rozpočtu na 2009 připojena genderová analýza
rozpočtu. Bude zahrnovat prvky rozpočtování podle genderu, aby ukázala přímé
přidělení zdrojů v rámci národního rozpočtu pro specificky ženské projekty,
pro dítě a rodinu a přidělení prostředků pro ženy v rámci několika dalších
sektorů. Nakonec bude přidána Klasifikace k existujícím rozpočtovým
klasifikacím, aby označila přerozdělení ve vztahu k rovnosti pohlaví a zrovnoprávnění
žen.
Jaké mechanismy jsou
zavedené k tomu, aby se zajistilo, že se implementují nové rozpočtové
směrnice?
NCW ustanovilo komisi na vysoké úrovni, která se zabývá
politikou genderového rozpočtování za účelem, aby monitorovala integraci genderu
v národním socioekonomickém plánu stejně jako v národním a lokálních
rozpočtech. Komisi tvoří množství odborníků/odbornic na rovné příležitosti žen
a mužů, plánování, rozpočty a monitorování a hodnocení. Ministerstvo financí
s touto komisí úzce spolupracuje. MF také provádí školení pro rozpočtové
zaměstnance/zaměstnankyně. Tyto workshopy budou následovány školením a
koučováním při práci, aby se zajistilo, že to, co se naučili, se
v následujících letech použije v praxi.
Jakým výzvám musíte
během implementace čelit?
Když se projekt poprvé rozjel, hlavní překážkou bylo
přesvědčit zaměstnance a zaměstnankyně ministerstva financí o jeho významu a
získat více spojenců/spojenkyň a těch, co by podporovali koncept genderového
rozpočtování. Ale potřebná podpora byla získána mediální kampaní, neformálními
setkáními a lobováním. To se ukázalo jako efektivní strategie, neboť rozpočtoví
zaměstnanci/zaměstnankyně začali iniciativu opravdu podporovat a připravovali
manuál genderového rozpočtování s velkým nadšením. Dokonce vytvořili
rozpočtovou reformní komisi, aby navrhla plán jak zreformovat rozpočtový proces.
Tato komise vytvořila doporučení, která ministerstvo financí vzalo v potaz
a která vedla k radikálním změnám v rozpočtovém procesu v Egyptě.
Další překážkou byla omezení, kterým musely čelit
legislativní orgány, jejichž role v rozpočtovém procesu se často omezuje na
schvalování a monitorování, zatímco exekutivní orgány jsou zodpovědné za
plánování rozpočtu a jeho implementaci. Ale nedávné novely ústavy dávají
parlamentu mandát, aby v něm o rozpočtu diskutovali a dělali k němu
dodatky.
Nový článek ústavy číslo115 říká, že je povinné prezentovat
návrh rozpočtu Lidovému shromáždění dva měsíce před začátkem fiskálního roku. Dále
nelze rozpočet implementovat bez souhlasu shromáždění.
A konečně se zdá, že použití genderového rozpočtování na
místní a sekční úrovni stále vyžaduje víc snahy v tom smyslu, že je zapotřebí
vysvětlovat rozpočtovým úředníkům/úřednicím a místním úřadům nedávné změny
v rozpočtovém procesu a dohlížet na to, aby se jimi řídili a
implementovali je.
Jaké jsou perspektivy
genderového rozpočtování v Egyptě?
S ohledem na nedávný vývoj můžeme s důvěrou
prohlásit, že Egypt může plně použít genderové rozpočtování ve finančním roce
2009/2010. MF právě pracuje na automatizaci celého rozpočtového procesu. To
umožní MF vytvořit rozpočet, který je orientovaný na gender dokonce na lokální
úrovni. Také se snažíme podělit o zkušenosti s jinými zeměmi
prostřednictvím příspěvků v tisku, při veřejných setkáních a zpřístupněním
dalších nástrojů.
S podporou a vedením Národní rady pro ženy byla iniciativa
genderového rozpočtování v Egyptě prezentována na regionálním setkání na
vysoké úrovni. 22 arabských zemí, které se účastnily konference, vyjádřilo
velký zájem o přenesení egyptského modelu do ostatních arabských zemí.
V nadcházejících letech doufáme, že udržíme a posílíme tuto iniciativu
tím, že posílíme technickou podporu, která se bude generovému rozpočtování
věnovat, a vytvoříme zjednodušené nástroje na monitorování rozpočtu pro občanskou
společnost a ženské organizace.
S náměstkyní
ministra hovořily Maya Morsy, koordinátoka UNIFEM v Egyptě (Maya.Morsy@unifem.org)
a Ayaat Abdelmooty, vedoucí oddělení Rovných příležitostí, Ministerstvo financí,
Egypt (ayat.abdelmooty@mof.gov.eg)
Převzato z Gender
Responsive Budgeting Newsletter - Issue 2 (August 2008). UNIFEM.
Přeložila Tereza
Hornová.
|