První v Německu - gender budgeting v Berlíně
[ 28.2.2009, Helena Skálová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
V Berlíně bylo genderové rozpočtování zavedeno na zemské
(státní) i samosprávné úrovni po tříletých přípravách v roce 2005 a šlo o první strategii
tohoto druhu v Německu. Berlín jako
spolková země má 3,5 mil
obyvatel a obyvatelek a je rozdělena na 11 samosprávných celků s vlastními
rozpočty. Pro rok 2009 je s ohledem na gender schváleno 56 položek v rozpočtech
samospráv a všechny kapitoly v rozpočtu státním.
Gender budgeting byl v Berlíně zaveden jako fiskální
nástroj gender mainstreamingu a je vnímám jako efektivní kontrolní mechanismus,
který poskytuje možnost restrukturovat systém veřejných financí tak, aby
přispíval ke zvýšení genderové rovnosti ve společnosti. Jedním z důvodů pro zavedení toho typu systémového
rozpočtování bylo i zajištění větší transparentnosti veřejných výdajů a vyšší
informovanosti směrem k veřejnosti. Gender budgeting je zemským vedením
vnímán i jako nástroj demokratizace vlády a samosprávy, který doplňuje průběžnou
implementaci konceptu gender mainstreamingu a přispívá k procesu
managementu kvality ve státní a veřejné správě.
Analýzy – aneb
s čím je třeba začít
Celý proces se soustřeďuje na veřejné výdaje. Berlín začal
s tímto projektem na všech ministerstvech a v zemské vládě a proces
stále rozšiřuje a prohlubuje. Prvním
krokem bylo analyzovat, kolik žen a mužů přijímá veřejné výdaje a jak jsou
využívány veřejně financované instituce. Konkrétně se analýza soustředila na tyto
klíčové oblasti:
- Kdo přímo využívá veřejné zdroje?
- Jaké instituce odpovídají za další distribuci
finančních prostředků?
- Kdo tvoří cílovou příjmovou skupinu veřejných
finančních prostředků a služeb a stačí v tomto případě analyzovat
genderové statistiky, nebo je třeba zkoumat konkrétní životní situace?
- Jaká data či informace jsou navíc potřebná ke
komplexní analýze stávající situace?
Kde je vůle, jsou i
výsledky
Zavádění genderového rozpočtování v Berlíně bylo
podmíněno širokou politickou podporou této myšlenky. Přesto se zpočátku nevyhnulo problémům.
Objevili se lidé, kteří nechápali či považovali za zbytečný sběr dat pro
počáteční analýzy, i kteří se obávali, že větší transparentnost veřejných
výdajů může vést ke krácení zdrojů pro jejich organizace. Jako příklad zde můžeme uvést organizaci,
která úspěšně získávala peníze na proženské projekty, a která si nebyla jistá, zda
o část prostředků nepřijde ve prospěch podobných projektů zaměřených na muže.
Ale celý proces dosud probíhá poměrně úspěšně, mnoho
zpočátku nedůvěřivých politiků a političek i úředníků a úřednic postupně
odhaluje potenciál spravedlivého rozpočtování, které zohledňuje životní situaci
všech sociálních skupin. Možnosti využití tohoto typu rozpočtování se
v berlínském kontextu jeví velmi přínosně i pro situaci migrantských
komunit.
Státní komise pro gender mainstreaming tento unikátní proces
v Berlíně stále sleduje a analyzuje jeho výsledky. Jedná se o rozpočtový systém, který je zatím
stále poměrně nový, nicméně vše nasvědčuje tomu, že když je celý projekt
zodpovědně připravený a jednotlivé kroky jsou správně realizovány, vše funguje
ku prospěchu a rozvoji demokratické a rovnoprávnější společnosti.
Více informací včetně vybraných kapitol z rozpočtů
jednotlivých resortů naleznete na: http://folk.uio.no/mariusos/Vilnius2008/Files/04Faerber.pdf
|