|
Fórum 50 % sledovalo, zda je komunitní rozpočtování součástí městských rozpočtů
[ 28.2.2009, Eva M. Hejzlarová, Forum 50 %
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
"Utratíme
peníze z veřejných rozpočtů raději na dětské hřiště či osvětlení v tmavém
parku, nebo na zavlažování fotbalového trávníku?" To je – s trochou zjednodušení – otázka, na niž
hledala odpověď analýza Fóra
50 %, která zjišťovala, na co se vynakládají zdroje v českých městech a
obcích. Podrobné zkoumání
12 rozpočtů měst do 30.000 obyvatel ukázalo, že pokud odečteme tzv.
mandatorní výdaje a investice, které slouží všem, tak většina obcí podporuje
více projekty a aktivity, které jsou spojeny s muži – např. hokej, fotbal
nebo ragby. Naopak v rozpočtových položkách úplně chyběly činnosti, které
by podporovaly volnočasové aktivity žen.
Analýza
dále ukázala, že ve městech, která podporují tyto
sporty, je financováno významně méně dalších jiných typů projektů a aktivit. Dá
se říct, že náklady na hokej a fotbal „škrtí“ celkové výdaje tak, že na jiné
aktivity už takřka nezbývá. Naopak v obcích, kde se více orientují na podporu oblastí
jako „cestovní ruch“ nebo „kultura“, je výrazně větší diverzita financovaných
projektů a aktivit a menší nepoměr mezi výdaji ve prospěch mužů a žen.
Kritika rozpočtů z dílny Fóra 50 %
se samozřejmě setkala s bouřlivým přijetím. „Lidé se nás často ptají, jestli chceme, aby vedle mužských fotbalových
týmů byly i ženské, protože jim to zavání mechanickým překlápěním rolí a la
ženy do dolů. Co se týče toho, aby i ženy hrály ve větší míře fotbal, tak
určitě nejsme proti, pokud o to bude zájem, ale cesta k narovnání rozdílů v
rozpočtech podle nás vede i prostřednictvím zlepšování služeb péče o děti,
dopravní infrastruktury a vůbec všeho, co dá ženám víc volného času. Pak se
můžeme bavit o příspěvcích obce na aerobik, kurzy sebeobrany nebo třeba
pořádání literárních dýchánků,“ přibližuje diskuze kolem komunitního
rozpočtování, z jehož principů analýza vycházela, politoložka Jana Smiggels Kavková z Fóra 50 %.
Koncept komunitního rozpočtování předpokládá, že
by nakládání s veřejnými zdroji v demokracii mělo respektovat potřeby
nejrůznějších skupin obyvatelstva - tedy nejen těch, kteří o rozpočtu přímo
rozhodují. "Rozpočtový proces je pro drtivou většinu lidí nepřehledný,
řada lidí také nemá bezproblémový přístup k internetu nebo je na tom s volným
časem tak špatně, že na hájení svých zájmů prostě nestačí. To by ale neměl být
důvod k tomu, proč by potřeby těchto lidí měly být opomíjeny,"
vysvětluje myšlenky komunitního rozpočtování Jana Smiggels Kavková a
vyjmenovává, které skupiny patří z tohoto hlediska mezi nejvíce znevýhodněné:
ženy, mládež, senioři a seniorky a lidé z národnostních menšin či osoby se
zdravotním postižením.
Potřeby
některých těchto skupin přitom často řeší komunitní plány rozvoje sociálních
služeb – ty se ale zaměřují jen na zjevná znevýhodnění typu fyzický handicap
nebo chudoba. Ženy jako znevýhodněná skupina se navzdory mezinárodní kritice
v Česku příliš neřeší.
To, že aktuální podoby obecních
rozpočtů nefandí ženám, potvrzují také starostky a zastupitelky. „Je to tím,
že v zastupitelstvu nesedí více žen,“ míní radní z Lanškrouna Lada Sitová a dodává, že když se pokusila na
zastupitelstvu mluvit o tom, že by výdaje měly být vynakládány spravedlivě,
dočkala se jen výsměchu. Stanislava
Silná, radní Libereckého kraje a bývalá starostka Nového Boru, souhlasí, že
jakákoli "měkká" aktivita se v zastupitelstvu plném mužů, kteří
žijí své životy jinak než ženy a mají jiné priority, prosazuje jen těžko. Silná
si zároveň myslí, že otázka spravedlivějších rozpočtů bude se sílící
hospodářskou krizí stále naléhavější: "Řada akcí, které jsou určeny třeba
ženám nebo starým lidem, se doteď financovala z darů místních firem. Ty
teď ale nebudou mít peníze, takže se nerovné rozdělování veřejných zdrojů ukáže
v plné síle.“
|