|
V České republice neexistují jasné manuály, jak genderově rozpočtovat
[ 28.2.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
V České republice je
genderové rozpočtování teprve v plenkách a to i pokud se jedná o odbornou
diskuzi. Není tedy mnoho odbornic a odborníků, kteří by se mohli
k problematice vyjadřovat. Jednou z výjimek je Eva
Ferrarová, koordinátorka problematiky rovnosti žen a
mužů na Ministerstvu vnitra. Eva Ferrarová je dlouhodobou spolupracovnicí Gender Studies, kde
pracovala jako koordinátorka soutěže „Úřad roku Půl na půl – respekt
k rovným příležitostem“. Zabývá se problematikou genderové rovnosti na
úřadech veřejné správy se zaměřením na zavádění principů gender mainstreamingu
a gender budgetingu do práce úřadů.
Jaká je souvislost mezi strategiemi rozvoje
samosprávných celků a genderovým rozpočtováním?
Pokud samosprávný celek
(kraj, město, obec) plánuje svůj vlastní rozvoj včetně rozvoje lidských zdrojů
a má jasně stanovené cíle, tak by měl genderově rozpočtovat právě
s ohledem na plánovaný rozvoj lidských zdrojů. Z jedné strany by tedy
měly existovat plány rozvoje a z druhé strany by se mělo genderové
rozpočtování opírat o genderové statistiky současného stavu a vývoje. Tak se
vytvoří jasný obraz situace, která existuje, z hlediska žen a mužů a
rozpočtových výdajů a pokud úřad ví, kam jeho politika směřuje (má strategie
rozvoje), tak může genderově rozpočtovat. Pokud strategie rozvoje nemá, může
sice genderově rozpočtovat, ale naslepo a tudíž s rizikem velkých ztrát.
V čem spočívají
největší výhody genderového rozpočtování? Proč by se měla obec, kraj či stát
rozhodnout genderově rozpočtovat?
Genderové rozpočtování je
přerozdělování peněz vybraných na daních od mužů a žen/občanů a občanek
žijících na určitém území na investiční i neinvestiční činnosti či majetek,
které by měly sloužit právě občanům a občankám. Ale je všeobecně známo, že
v různých oblastech jako např. na trhu práce, v bydlení, ve školství,
v dopravě, v sociálních službách jsou ženské a mužské potřeby a
možnosti rozdílné, a je proto třeba „zacílit“ rozpočty na ženy a muže. Pokud to
samosprávný celek neudělá a zaciluje pouze přes „mužskou“ optiku, což je optika
většinová v pozicích, kde se rozhoduje, tak obvykle dochází
k přehlédnutí výše uvedených rozdílů a rozpočet je zacílen opět většinově
na muže. A to je nespravedlivé, protože na tom určitém území žijí ženy i muži a
obě dvě kategorie platí daně. Na otázku
je tedy možné odpovědět, že pokud obci, kraji či státu záleží na vlastních
občanech a občankách, na tom, jaká je jejich současná i budoucí situace
z hlediska ekonomického, sociálního i rodinného, musí genderově
rozpočtovat, aby nedocházelo k nespravedlivostem a diskriminaci a aby se
obyvatelstvo mohlo spolu s teritoriem co nejlépe rozvíjet.
Které rozpočty
(obecní, krajské nebo státní) se dají nejlépe rozdělit podle vlivu na ženy a na
muže?
Osobně si myslím, že
nejsnadnější je genderové rozpočtování v
těch nejmenších obcích a to proto, že malé obce mají málo peněz a tudíž si
kladou jasné otázky typu: budeme investovat do nového fotbalového hřiště nebo do
stavby a provozu mateřské školky? (Tato otázka je pochopitelně trochu
zjednodušená a vyhrocená, berme jí tedy pouze jako příklad.) Větší obce a města
mají rozpočty velmi komplexní a dosti nepřehledné a výpočty jsou obtížnější.
Když se vrátím k té malé obci, tak si zastupitelstvo může celkem snadno
spočítat, že bude-li investovat do nového fotbalového hřiště, tak budou
obyvatelé muži mít kde trávit své volno a budou spokojeni a budou znovu volit
ty samé členy zastupitelstva. Z druhé strany by si zastupitelstvo mělo
také spočítat, že pokud nebude v obci školka, tak si mladé rodiny nebudou
pořizovat děti a tím obec získá méně peněz na daních a pokud si mladé rodiny
budou chtít pořídit dítě, tak se pravděpodobně z obce odstěhují jinam, kde
školka je. K tomu je třeba přičíst to, že zřízením školky se zřídí také
několik pracovních míst v obci. Teď je otázka, zdali zastupitelům jde o
to, aby obec prospívala a obyvatelstvo bylo spokojené (což by jim v každém
případě přineslo další zvolení) nebo zda nevidí tu druhou (ženskou) část obyvatelstva
nebo třeba je nezajímá a vidí investice do obce mužskou optikou, která ovšem
přehlíží potřeby žen. (Ono je to pochopitelně složitější, protože to, aby byla
v obci školka, je v zájmu mužů i žen, protože děti se rodí oběma
rodičům). Je však velmi důležité, aby v politice byly i ženy a aby do
politiky a potažmo do genderového rozpočtování vnášely i pohled té druhé
strany.
Genderovému
rozpočtování musí předcházet analýza rozpočtu, co je důležité v této
analýze sledovat?
Je třeba srovnat proces
genderového rozpočtování a normální ne-genderovaný rozpočet. Pokud by vznikla
konkrétní metodika k genderovému rozpočtování v České republice, tak
by měli odborníci a odbornice/rozpočtáři a rozpočtářky popsat a analyzovat celý
proces „normálního“ rozpočtování, tj. z jakých kapitol se rozpočet skládá,
kdo kdy rozpočet navrhuje, kdo připomínkuje, kdo schvaluje - jakou část
rozhodování mají politici a političky a jakou úředníci a úřednice a podobně.
Z druhé strany by měl být vytvořen návrh genderového rozpočtu
s indikací toho, jaké kroky jsou tam oproti tomu normálnímu navíc a
v jaké fázi (např. průzkumy spokojenosti obyvatelstva s genderovými
statistikami) a kdo ty kroky navíc navrhuje: politici, úředníci, odborníci....
Z čistě technického hlediska
by optimální postup byl ten, kdy samosprávný celek vytvoří „normální“ rozpočet,
poté si vezme k ruce plány a strategie rozvoje a genderové statistiky a
podle nich zkoriguje ten „normální“ rozpočet a zanese do něj genderová
hlediska.
Jaké oblasti lze
„genderově rozpočtovat“ a jaké ne?
Teoreticky lze genderově
rozpočtovat všechny oblasti. Ale to je pouze teorie. Jsou oblasti, které jsou
přístupnější pro genderové rozpočtování jako např. školství, sociální služby,
bytová výstavba, zdravotnictví, sport, částečně i doprava a jsou oblasti, kde
je těžké získat podklady pro genderové rozpočtování tedy hlavně genderové statistiky
např. investice do infrastruktury, do průmyslu a podobně. Důležité je, aby si
každý určil s předstihem, ve kterých oblastech chce genderově rozpočtovat a
proč a pak si sehnal příklady dobré praxe ze zahraničí, protože u nás se zatím bohužel
genderové rozpočtování neprovádí.
Co byste doporučila
rozpočtářům a rozpočtářkám, kteří se na genderové rozpočtování chystají?
Já bych doporučila, aby vytvořili pokud možno ve spolupráci
s Ministerstvem financí metodiku pro genderové rozpočtování. Ministerstvo
financí již jednu takovou metodiku vydalo a byla výborná jako úvod do
genderového rozpočtování. Teď přišla chvíle, kdy je třeba vytvořit konkrétní
„kuchařku“.
V České republice nejsou zatím příliš podporovány
projekty, které by se týkaly genderového rozpočtování, i když žádosti
neziskových organizací existují. Takže prozatím bych rozpočtářům a rozpočtářkám
doporučila také velkou trpělivost.
Proč si myslíte, že
se v České republice genderové rozpočtování nepraktikuje?
Osobně si myslím, že se v České republice genderově
nerozpočtuje ze dvou důvodů:
Za prvé, nikdo to neumí a neexistují jasné manuály, jak
genderově rozpočtovat. A za druhé, této zemi vládnou muži, kteří vyrůstali
ještě v minulém režimu. A ten, jak je známo, považoval emancipaci žen za
vyřešenou tím, že dal ženám možnost práce tak jako mužům. Nižšími platy, tzv.
druhým zaměstnáním (práce doma a péče o děti a manžela), domácím násilím a
podobnými věcmi se minulý režim nezabýval. Nároky na práva žen byly považovány
za feministické individualistické buržoazní výmysly několika málo feministek.
Od té doby se v hlavách nám vládnoucích mužů nic nezměnilo. Nemohou tedy
propagovat nebo praktikovat genderové rozpočtování, protože jim to jejich
mentální schémata a mentální nepružnost prostě nedovolí. Je pravděpodobné, že
bude potřeba počkat na mladší generace politiků a političek a pracovat na
vyšším zastoupení žen v politice. A to už dlouho nepotrvá. K tomu je třeba přičíst tlak EU na naše
v tomto směru nedemokratické a nepřijatelné pozice. To podle mého názoru
znamená, že pokud zůstaneme v EU a nepůjdeme cestou, kterou jde Rusko,
Bělorusko, Tadžikistán, Kazachstán, Mongolsko a jiné méně demokratické státy,
tak je velmi pravděpodobné, že ke změnám v politice v oblasti
rovnosti žen a mužů bude muset dojít a že dojde řada i na genderové
rozpočtování.
|