Asi třicetičlenná skupina barevně oděných Brazilek všech možných odstínů
pleti přichází před podium se zpěvem a zběsilým boucháním do vlastnoručně
vyrobených bubnů. Na hlavách některých z nich se skví „paruky“, které při
bližším pohledu odhalí plastové kelímky, nabarvené do křiklavých odstínů a
rozstříhané tak, že vytváří tvar afro účesu. Snažím se porozumět alespoň
mezinárodním slovům typu sexismus, ženy a feminismus, která vykřikují, ale
jinak mi kontext uniká. Ale to vůbec není na škodu, energie, kterou jejich
výrazné vystoupení vytvářelo, mě strhla do víru silných emocí spojených s globální
feministickou solidaritou.
Konečně jsem tu, na World Social Fóru v Belému u ústí Amazonky, úplně
zpocená z extrémního teplotního přechodu a se spálenou bílou zimní kůží,
ale šťastná sedím na tříhodinovém bloku věnovaném ženským aktivitám
z celého světa organizovaném skupinou World March of Women.
Světové sociální fórum (WSF) je platformou pro setkávání různých
alter-globalizačních uskupení, ať již ve formě globálních sítí aktivistů nebo
mnoha lokálních hnutí typu brazilských bezzemků. Světové fórum se odehrává
každoročně, převážně v Brazílii, kde v roce 2001 v Porto Alegre
vzniklo, ale přeneslo se i do Asie a Afriky. Inspirovalo také utváření
kontinentálních, regionálních a národních sociálních fór. Světové sociální fórum
se pořádá symbolicky v časové paralele ke Světovému ekonomickému fóru
v Davosu, kam se v lednu slétává globální ekonomická a politická elita.
Sociální fóra charakterizuje slogan Jiný svět je možný, který má poukazovat na
alternativní možnosti utváření globálního světa a pozitivní projekty
globalizace ve formě spolupráce a solidarity zdola organizovaných skupin. WSF
můžeme chápat v širším rámci celosvětového alter-globalizačního hnutí,
ovšem zde je důraz položen právě na alter nikoli anti, tedy protest proti
globalizaci, korporacím a mezinárodním institucím, který v minulosti
nabýval i konfrontačních forem. Sociální fórum je oproti tomu klidným,
mírumilovným prostorem, kde se především diskutuje a navrhují se alternativní
projekty a globální spojenectví. Letošní setkání bylo věnováno kromě globální
finanční krize především otázkám klimatických změn, globálního oteplování, což
bylo případně spojeno s tematikou odlesňování amazonského pralesa, snahami
na jeho záchranu a silnou účastí původních obyvatel.
Jakou to má ale souvislost s ženami, genderem a feminismem? Jednak se
fórum definuje určitými principy, které mimo jiné prosazují důstojnost a
rovnost genderovou, rasovou, etnickou, generační a sexuální, a eliminaci
veškeré diskriminace. A jednak ženská hnutí a feministická uskupení (zejména
regionálního latinoamerického významu) považují fórum za významný a nezbytný
prostor pro síťování a debaty jak v rámci globálního/internacionálního
feministického hnutí, tak i s dalšími hnutími zdola, která usilují o
rovnost a svobodu.
Nicméně ani sociální fórum se nevyhnulo vnitřní feministické kritice, která
dříve zaznívala jak od samotných aktivistek, tak i od akademiček analyzujících
začlenění genderu jako tématu na tomto setkání. Například Catherine Eschle
v roce 2005 upozorňovala na to, že Deklarace fóra sice kritizuje globální
systém založený na sexismu, rasismu a násilí a projevuje se zde diskurs „intersekcionality“
(prolínání různých nerovností), přesto si feministky stěžovaly, že genderová
témata byla marginalizována a že intersekcionální zaměření zastínily třídně
orientované debaty. Feminismus se projevoval jen v panelech, kterých se
přímo účastnily feministické skupiny.
Z perspektivy toho, co jsem stihla vidět na letošním fóru, bych tuto
kritiku velmi zjemnila nebo ji možná úplně odmítla, kdybych byla schopna
navštívit všechny panely a aktivity. To ovšem nebylo možné, neboť ve čtyřech
dnech probíhaly stovky paralelních diskusí, kterých se jednak nedalo účastnit
z důvodu obrovských vzdáleností mezi jednotlivými místy konání, ale také
kvůli jazykovým bariérám. Anglicky mluvících participantů byl v Amazonii
jen zlomek (asi deset tisíc ze sta tisíc) a menší sekce v portugalštině
nebyly překládány do angličtiny ani španělštiny. Brazilská organizace tak
projevila brazilskou (a potažmo portugalskou jazykovou) hegemonii, kterou lze
ovšem v regionálním kontextu chápat. Z těchto důvodů jsem
navštěvovala buď jen anglicky nebo španělsky avizované semináře a diskuse, ani
tady však nebyl vždy samozřejmostí simultánní překlad z portugalštiny.
I přesto si dovolím tvrdit, že letos se feministkám podařilo jednak
organizovat autonomně a zároveň proniknout do širších panelů i jiných hnutí,
kde jednak dosáhly vyrovnaného složení mluvících účastniků z hlediska
pohlaví, ale také se feminismus rozhodně nenechal zastínit a uzemnit jinými
tématy. Latinoamerické feministky z Articulación Feminista Marcosur bylo
možné spatřit snad na všech anglicky mluvících panelech, alespoň na všech těch,
které jsem navštívila. Považuji to za úspěšné prosíťování s jinak
orientovanými hnutími (environmentálními jako třeba indické CACIM nebo obecně
globálně radikálními jako americké Global Commons) a zároveň v určitém
smyslu za gender „mainstreaming“ – prosazení feministické perspektivy do
obecnějšího uvažování o alternativách ke globálnímu uspořádání.
Na druhou stranu je pravda, že když se diskutovaly nerovnosti na samotném
fóru, tak o ženách jako menšině nepadlo ani slovo, za to byly napadány zejména
třídní a kulturní bariéry pro účast. Zejména lidé z místních slumů, které
zasahovaly těsně k branám univerzity – místa konání akce, se pravděpodobně
fóra účastnili maximálně jen jako pouliční prodejci vody a občerstvení.
Kontrast klidného čistého prostoru univerzity se stánky se suvenýry a chudých
polorozpadlých zákoutí favelas (nejchudších čtvrtí), kam se nikdo
z účastníků, zejména těch bílých, neodvažoval vstoupit, přímo bil do očí.
Stejně tak nelze mluvit o rovnoměrně rozložené participaci lidí celého světa.
Je to hezká idea, ale samozřejmě zde převládali z těch chudších místní a
účastníků ze vzdálenějších lokací (Evropa, Asie) bylo jako šafránu. Přiletět
sem si mohli dovolit především tací, jimž cestu zafinancovala akademická
instituce (jako my) nebo bohatší nezisková organizace.
Ale zpět k feminismu. Tady celosvětová diverzita rozhodně nechyběla,
zejména co se týče mluvčích. Na zmiňované debatě promluvily ženy z velmi
různých kulturních okruhů a tematizovaly především problémy, kterým čelí ženy
v jednotlivých typech společností. Například mladá aktivistka
z Kurdish Network zahajující diskusi mluvila jednak o domácím násilí a
objektifikaci žen zejména ve válečných konfliktech, také ale zdůraznila aktivní
roli žen v boji, například v hnutí za osvobození žen v Kurdistánu a
kampani proti kamenování žen v arabských zemích. Účastnice z Amazonie
zase rámovaly ženská témata do environmentálních otázek, agrobyznysu a práv tradiční
populace na půdu. Zdůrazňovaly zejména ženskou práci a ženské vědění o zdraví a
různých rostlinách. Popisovaly negativní dopady neoliberalismu a volného
obchodu na rozklad jak biodiverzity, tak i rozpad komunit charakterizovaný
vysokou nezaměstnaností, chudobou a negramotností, která dopadá více na ženy.
Mluvčí z Turecka se velmi ostře postavila proti genderově nevyrovnané
mezinárodní dělbě práce a kapitálové akumulaci, kterou spojovala
s příkladem násilí na ženách (v muslimských zemích zejména vraždám žen
kvůli cti rodiny), které chápala jako prostředek udržování patriarchátu a
neoliberalismu. Řekla: „neoliberalismus potřebuje fundamentalistické praktiky
zaměřené proti ženám k ustavení svých politik“.
Černoška z Jižní Afriky hovořila o kolonialismu a apartheidu, proti
kterým vždy bojovali muži a ženy společně. V této zemi platí
v poslední době také progresivní legislativa zejména co se týče potratů a
homosexuálních svazků, a v parlamentu zasedá více jak 50% žen. Přesto to
lze asi těžko charakterizovat jako feministický ráj, neboť Jižní Afrika se
potýká zejména s problémem HIV/AIDS a chudobou, které nabývají stále více
ženské tváře.
Účastnice z afrického Konga také nevykreslovala moc pěkný obrázek –
ženy jsou oběťmi ozbrojených konfliktů, nucené migrace a všech možných forem
násilí na ženách (nucené manželství, znásilnění, polygamie, pohřbívání zaživa
apod.). Tuto smutnou řeč ovšem vykompenzovala závěrečnou písní ve svém
mateřském jazyce, ke které se sborově v refrénu přidala s tancem většina
přítomných.
Samotná pořádající organizace World March of Women letos slaví 10 let od
svého v vzniku v kanadském Montrealu. Již v roce 2000 rozšířila
svou působnost a uspořádala první globální akci, která přispěla
k rozvíření vln feministického internacionálního hnutí, na němž dnes
participují ženské skupiny ze 70 zemí. WMW se definuje feministicky,
anti-kapitalisticky a anti-imperiálně a podporuje ženské skupiny organizované
zdola.
V podobném duchu se nesl i panel s názvem Feminist Dialogues,
kterou pořádala latinoamerická Articulación Feminista Marcosur (AFM). I zde se
projevilo velmi barevné (doslova) složení žen: Palestinka popisující situaci
žen v aktuálním konfliktu v pásmu Gazy, Indka hovořící o protestu
bezzemků a žen z kasty nedotknutelných proti globalizaci, Brazilka o
genderových dopadech finanční krize atd. atd.
Hlavní pořadatelku, peruánskou feministickou socioložku Ginu Vargas
z AFM, jsme pak potkávali na dalších, na feminismus nezaměřených
diskusích, kam ale jasně vnesla svou výraznou genderovou agendu.
Za sebe musím konstatovat, že s prezentací feministické tematiky na
letošním fóru jsem více než spokojená, jen mě mrzí, že jsem se nemohla
zúčastnit mnoha dalších diskusí a workshopů, které se týkaly i jiných
genderových témat (například o globálním spojenectví sexuálních pracovnic nebo
o tématizování maskulinit s muži o genderové rovnosti). Domnívám se také,
že jeden hrot kritiky fóra spočívající v tom, že jde o diskusní klub
nemající vztah k reálné politice, přítomné feministické aktivity otupují velmi
jasně patrným faktem, že za těmito diskusemi stojí opravdu hustě protkaná síť
mnoha organizací a skutečně každodenní zápas s realitou globálních
nerovností.
Pozn.: Díky dr.
Markovi Hrubcovi a Centru globálních studií za podporu cesty.