Firemní zařízení péče o děti z pohledu firem, agentur a ministerstev
[ 9.2.2009, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rodičovství > Rodičovství, Rovné příležitosti > Trh práce
]
Prorodinný balíček,
který navrhlo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, představuje koncept
miniškolky. Na téma miniškolek a dalších možných firemních zařízení péče o děti
realizovala obecně prospěšná společnost Gender Studies kulatý
stůl.
Účastníci kulatého stolu:
zástupci
a zástupkyně firem, kteří mají zájem o firemní školky
zástupci
agentur, nabízejících firmám zřizování školek
zástupci
a zástupkyně veřejných školek a jeslí
zástupci
Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí
Hlavní otázkou byly praktické možnosti zřízení firemní školky podle
dosavadních norem a také podle navrhovaného prorodinného balíčku.
Ekonomická krize a firemní školky
Diskuse odstartovala
konstatováním, že hrozba ekonomické krize výrazně ovlivňuje rozhodování firem o
zřízení firemní školky, protože ta patří mezi nejnákladnější firemní programy
na podporu slaďování práce a rodiny u zaměstnanců a zaměstnankyň. Také
zkušenosti zřizovatelů školek pro firmy na klíč ukazují, že firmy se zakládáním
firemních školek v současnosti vyčkávají a čekají, jak se vyvine jejich
finanční situace. Pokud by však firma školku přece jen chtěla zřídit, nabízí se
jí varianty, z nichž podle zúčastněných firem ani jedna není v praxi
příliš použitelná.
Prorodinný balíček a školky
V prorodinném
balíčku navrhované miniškolky mají
pro zaměstnavatele řadu limitů, důvodem je například jejich omezení maximálním
počtem 4 dětí v jedné miniškolce. O zřízení školky totiž v současné
době z důvodů finanční nákladnosti uvažují především velké firmy, a ty
potřebují mnohem větší kapacitu. Zkušenosti firem ukázaly, že i v poměrně
malé firmě (100 zaměstnanců) je nutná kapacita nejméně 7 dětí, u velkých firem
se jedná už o 30 - 50 dětí.
Dalším mínusem je také fakt, že pokud by firma
zřídila takové zařízení s omezeným počtem míst, bylo by umístění dítěte
velmi exkluzivním benefitem jen pro vybrané zaměstnance firmy. A
s takovými opatřeními vždy firmy zacházejí velice obezřetně.
Miniškolky, kde o děti pečuje pouze jedna osoba, v sobě nesou jednu
velkou překážku: pokud se této jedné osobě cokoli stane, onemocní,
dojde k úrazu, či se jen bude potřebovat vzdálit, ocitnou se děti bez
péče, bez dozoru. To se v běžných školkách či jeslích stát nemůže: o větší
počet dětí se tu stará více sester či učitelek. To je důležité i
v případě, kdy jedno dítě potřebuje individuální péči – dostane se mu jí,
a současně ostatní děti nebudou opominuty. To však v miniškolce nepřichází
v úvahu.
Pokud by se firmy
rozhodly zřídit školku dle stávajícího školského zákona, dostanou sice dotace od státu, ale musejí se řídit přísnými normami,
které je dnes velmi těžké naplnit. Mezi tyto normy patří třeba i metráž hřiště,
firmy navíc obvykle nedisponují vhodnými objekty.
Kapacitní norma
Školky dle školského
zákona jsou navíc určeny především dětem od 3 let. Největší zájem ale mají
firmy a jejich zaměstnanci a zaměstnankyně o zařízení péče o děti od 1 do 4
let. Důvodem je možnost dřívějšího návratu rodičů na trh práce a možnost
využití např. flexibilních pracovních úvazků. Od pěti let už rodiče využívají
spíše obecné mateřské školky.
Zřízení
školky podle školského zákona má ale jednu nespornou výhodu, zaměstnavatel
v tomto případě získává na každé dítě dotaci od státu. Vlastimil Bachor,
vedoucí oddělení daně z příjmu právnických osob na Ministerstvu financí
potvrdil, že zřízení školky podle školského zákona, tak i budoucí zřízení
miniškolky si budou moci zaměstnavatelé odečíst z daní.
Hygienické normy,
které požaduje školský zákon, ale i relevantní zákon o vázané a volné činnosti,
jsou nad rámec požadavků EU. Tyto normy neplatí pro miniškolky, proto bude
existovat nelogické rozdělení, že některé zařízení péče o děti tyto normy musí
plnit a některé ne.
Diskutující se shodli, že ačkoliv snaha státu rozšířit a zpružnit
možnosti zřizování firemních zařízení péče o děti je velice vítaná, je
prorodinný balíček prvním krokem, za nímž bude muset následovat mnoho dalších.
Dosavadní, ale i navrhované úpravy totiž zaměstnavatelům situaci neusnadňují.
Mnoho firem je dnes ochotno vyjít vstříc pracujícím rodičům. Stále častěji
například nabízejí flexibilní formy práce a částečné úvazky. Pokud ale vypadne
k nim komplementární část, tedy zařízení péče o děti, zůstanou částečné
úvazky nenaplněny.
Je tedy třeba, aby opatření upravující zřízení školek a jeslí byla
průhlednější a praktičtější, ale zároveň aby nerezignovala na kvalitu péče a
zájmy dětí. Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů proto nedávno jako
jeden z kroků podala podnět, aby zařízení péče o děti do 6 let spadala pod
jeden resort.
Více k tématu
firemní školky naleznete ve zpravodaji Gender Studies Rovné
příležitosti do firem, v článku „Pár praktických a užitečných rad pro založení
firemní mateřské školky“ - http://zpravodaj.feminismus.cz/clanek.shtml?x=2145762&als[nm]=2145845.
Doporučení (pro stát):
1. Zařazení
zařízení péče o předškolní děti do kompetence jednoho ministerstva. Sjednocení
předškolské péče o zdravé děti pod jedno ministerstvo má logiku systémovou i
organizační, napomůže vytvoření jednotného finančního systému a legislativního
zakotvení.
2. Rozšířit
koncept miniškolek pro více dětí.
3. Je podstatné
vést debatu o standardech pro pracovnice a pracovníky jeslí a mateřských škol a
dalších forem zařízení péče o děti a vytvořit standardy pečovatelek a
pečovatelů v předškolních zařízeních péče o děti, které by se vztahovaly
na všechna zařízení o předškolní děti.
4. Upravit
současnou legislativu, která se týká zřizování firemních školek, hlavně pak
hygienické vyhlášky, ale například i definicí zřizovatele, kterým by se do
budoucnosti mohl stát např. partnerský subjekt stát - firma a podobně. Umožnit
spolupráci firem a mateřských škol či jeslí, které disponují velkým know-how
v oblasti péče o děti.
5. Neodebírat
rodičovský příspěvek při umístění dětí do jeslí či mateřských školek nad
stanovený limit dnů či hodin. Jde o opatření, které je pro rodiče usilující o
rychlejší návrat na trh práce značně demotivující. Bude se týkat - pokud
nedojde ke změně - i firemních zařízení péče o děti, budou-li založeny jako
jesle či mateřská škola. Je to nerovné opatření, které se týká pouze vybraných
forem péče o děti.
6. V České
republice je velmi dobrá kvalita jeslí a mateřských školek, proto je efektivní
a pro společnost přínosné tato zařízení rozvíjet. Rozvoji stávajících zařízení
péče o děti se v současné době nikdo nevěnuje, jsou podhodnoceny
personálně a finančně.
Kulatý stůl se konal v
rámci projektu „Zaměstnavatelé pro sladění osobního a pracovního života“.
Projekt je financován Evropským sociálním fondem a magistrátem hl.m. Prahy.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Kontakty:
Jitka Kolářová, projektová manažerka; jitka.kolarova@genderstudies.cz.
Kateřina Dušková, public affairs projektu; katerina.duskova@gmail.com;
tel.: 774 910 944
Gender
Studies, o.p.s. je nevládní
neziskovou organizací, která slouží především jako informační, konzultační a
vzdělávací centrum v otázkách vztahů mužů a žen a jejich postavení ve
společnosti. Cílem organizace je shromažďovat a dále zpracovávat a rozšiřovat
informace související s tematikou rodů. Prostřednictvím projektů GS aktivně
ovlivňuje změny týkající se rovných příležitostí v různých oblastech, jako jsou
například trh práce, politická participace žen, informační technologie apod. GS
také provozuje knihovnu obsahující množství publikací a materiálů k feminismu, gender studies, právům
žen a mužů atp.
Zdrojem dalších informací pro vás mohou být i
webové stránky www.feminismus.cz
či www.genderstudies.cz či www.rovneprilezitosti.cz
či http://rovneprilezitosti.ecn.cz.
|