|
|
|
PRO: Vzájemná rodičovská výpomoc
[ 31.1.2009, Klára Vítková Rulíková, MPSV
Rodičovství > Rodičovství
]
Z pozice vlády je záměrem prorodinného balíčku rozšířit škálu zejména individuálních služeb péče o děti a odstranit legislativní překážky, které v současné době znemožňují využívání a rozvoj péče o děti na komerční bázi. Zároveň vláda podporuje vznik alternativních a inovativních typů těchto služeb a usiluje o jejich rozvoj.
Cílem nové právní úpravy je umožnit vznik institutu evidovaného poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci tak, jak to předpokládá „Národní koncepce podpory rodin s dětmi“ v rámci navrhovaných opatření při plnění cíle „Legislativně zakotvit institut vzájemné rodičovské výpomoci.“ Za účelem rozšíření nabídky neformálních služeb péče o děti poskytovaných na individuálním základě, které jsou předpokladem ke sladění pracovního a rodinného života a rozšíření škály služeb péče o předškolní děti o jiné možnosti než jsou mateřské školy, je navrhována legislativní úprava evidovaného poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci.
Návrh legislativní úpravy evidovaného poskytovatele vychází z praxe určité části rodičů, kteří řeší nedostatek služeb péče o předškolní děti vzájemnou svépomocí, když si navzájem po různě dlouhou dobu, dle dohodnutých podmínek zajišťují péči o děti.
Cílem této regulace je vytvořit předpoklady pro legální poskytování péče o nevlastní dítě za úplatu a tedy aktivovat potencionální poskytovatele neformální služby péče o děti a zároveň umožnit rodičům dětí využití služby evidovaného poskytovatele vzájemné rodičovské výpomoci a vytvořit takové služby péče o děti, které umožní rodičům skloubit profesní, rodinný a soukromý život s ohledem na potřeby dítěte, kdy služby budou teritoriálně, časově i finančně dostupné. Je třeba uspokojit zájem rodičů, kteří na jedné straně považují rodičovskou péči o nejmenší děti za nejlepší, ale současně vykazují vysoké profesní aspirace, případně potřebu zvyšovat životní úroveň rodiny dvojím příjmem.
Fakticky se bude jednat o zapojení rodičů do péče i o cizí děti, což se dnes již v praxi děje. Půjde tedy o legalizaci této aktivity v případě, že probíhá za úplatu. Celý systém bude co nejjednodušší, odbyrokratizovaný, levný, snadno aplikovatelný, nenáročný.
Tento návrh nemá charakter experimentu, neboť služba péče o děti podobná navrhovanému evidovanému poskytovateli vzájemné rodičovské výpomoci funguje na obdobném principu v řadě evropských zemí.
|
|
|
|