Rozhovor s Vladimírem Špidlou, komisařem EU pro zaměstnanost, sociální záležitosti a rovné příležitosti o nové antidiskriminační směrnici
[ 31.1.2009, Juris Lavrikovs, ILGA
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Navrhovaná antidiskriminační směrnice Evropské unie spadá do
portfolia Vladimíra Špidly. Po celou dobu svého mandátu se komisař Vladimír Špidla, aktivně
a důrazně zasazuje o harmonizaci antidiskriminačních směrnic Evropské unie tak,
aby pokryly všechny důvody diskriminace. Evropská ILGA (Mezinárodní Gay a lesbická
asociace) se komisaře zeptala na zdlouhavý proces přípravy a schválení této
nové direktivy. “Evropa by měla prosazovat integrovanou společnost. Měla by pokračovat
v odstraňování všech forem diskriminace – ať už na základě rasové či etnické příslušnosti,
náboženského vyznání, zdravotního postižení, věku, nebo sexuální orientace.“
Vysvětlete nám
prosím, proč se v březnu komise rozhodla změnit svůj původní záměr spočívající
v návrhu jedné souhrnné směrnice proti všem druhům diskriminace a místo toho se
věnovat pouze zákazu diskriminace na základě zdravotního postižení?
Osoby se zdravotním postižením jsou diskriminovány a komise
se maximálně snaží jejich diskriminaci zabránit. Díky evropskému vlivu se
například podařilo prosadit Úmluvu OSN o právech osob se zdravotním postižením
v OSN. Komise využila silného celosvětového politického impulzu k jejímu
prosazení a povedlo se. V souvislosti s jednou souhrnnou direktivou proběhla v
Komisi mnohá jednání o jejích technických a politických aspektech, při nichž se
ochrana osob s postižením ukázala jako záležitost, která má svá zvláštní
specifika. U jiných populací například stačí diskriminaci zákonem zakázat a
sledovat, jak je zákon dodržován. K nastolení rovnoprávnosti u osob se
zdravotním postižením a u starších lidí je však třeba silnějších pozitivních
opatření. I přesto jsme však nakonec diskusemi došli k závěru, že i
rovnoprávnost osob s postižením lze zajistit pomocí horizontálních opatření.
Původně jsme se obávali toho, že nebude strukturálně možné uspokojit všechna
zákonná a technická kritéria k zahrnutí všech forem diskriminace do jediné
směrnice.
Já jsem vždy usiloval o to, aby směrnice byla jen jedna, ale
diskuze o ní byla vždy problematická. V politice se totiž snažím nejen o
dokonale vypilované legislativní návrhy, ale o vytvoření takové politické situace
a takového textu, který bude schválen. Skutečně jsem chvíli uvažoval o
antidiskriminační právní úpravě, která by se týkala čistě jen osob s
postižením. Diskuze nás však dovedla k závěru, že původní cesta jedné souhrnné
direktivy bude nakonec vhodnější.
Dokázal byste
jmenovat jeden nebo dva hlavní důvody, které vedly Výbor komisařů k obratu,
tedy k tomu, aby navrhl jednu souhrnnou horizontální směrnici namísto zvláštní
direktivy vztahující se výhradně k diskriminaci osob s postižením?
Vytváření hierarchií. To byl hlavní důvod.
Které hlavní
překážky, problémy a protiargumenty brání či brzdí přijetí antidiskriminační
směrnice?
Hm...oponenti především tvrdí, že směrnice v podstatě
porušuje princip „subsidiarity“ a že je nadbytečná. Zadruhé argumentují, že
jsme měli počkat na výsledky úplného zavedení stávajících opatření a na
výsledky zhruba čtrnácti řízení o porušení závazků se státy, které
antidiskriminační směrnice porušily. Třetí důvod se váže na osoby s postižením,
protože usilujeme o formulaci společného soužití (‘menage raisonnable’), neboť
pravděpodobně vzniknou výdaje, o které se postará ekonomický sektor.
Jak na tyto výhrady
reagujete? Jak byste obhájil váš návrh členským státům, pokud by měly podobné
námitky?
Jde o velmi složitou diskuzi. Už několikrát jsem řekl, že
pokud to článek 13 stanovuje jako kompetenci unie, tak je to kompetence unie. Z
technicky-legislativního hlediska se tedy nejedná o porušení principu „subsidiarity“,
neboť nejvyšší hodnoty jemu nepodléhají. Lze také tvrdit, že dopad přijatých
opatření byl a je pozitivní, a ochrana před diskriminací je v Evropě nyní
účinnější. Takže z hlediska efektivity byla unijní direktiva úspěšnější než
jednání na národních úrovních. Proto jsme nečekali. To, že se jedná o rozšíření
opatření na oblasti, které byly dosud opomíjeny, je podle mého názoru snadné
zdůvodnit. Z technicko-legislativního pohledu bude ochrana proti diskriminaci
ještě lepší. Nejde jen o jakousi reorganizaci. Také to znamená, že se nemusíme
řídit tím, zda jiné procedury proběhly či neproběhly. Další procedurální změny
to nepřinese.
Co byste vzkázal
občanskému sektoru - co mohou pro přijetí směrnice na národní a evropské úrovni
udělat?
Veřejná podpora opatření a účast v diskuzích jsou v tomto
ohledu nejvhodnější. Pokud v médiích vyjde článek, který ji odmítá, je třeba se
proti němu ohradit a protiargumentovat.
Návrh musí schválit 27 států, možnost odsouhlasení
kvalifikovanou většinou nemáme. To znamená, že v každém státě musí veřejná
diskuze proběhnout tak, aby návrhu zajistila podporu. Směrnice je nicméně
hotová a podle mého názoru je dobrá, jak co se týče textu, tak konceptuálně. Má
velkou šanci na úspěch, ale ještě není dobojováno. A ještě jedna věc. Ne každý
si uvědomuje, že úspěch vyžaduje jednotný přístup k různým formám a druhům
diskriminace. Pokud definujeme všechny formy diskriminace nehierarchicky, každá
organizace (včetně těch důležitějších) se musí zasadit o eliminaci všech. Formy
a druhy diskriminace pak nelze rozlišovat či oddělovat a to je podstatné.
Jak hodnotíte
odstavec o manželském a rodinném stavu? Myslíte si, že jde o “politický”
dodatek? Jakým způsobem nejlépe
harmonizovat národní pravomoci v rodinném právu a antidiskriminační princip
vzhledem k neheterosexuálním párům?
Myslím, že jsme co možná nejlepší rovnováhu našli a
zakomponovali ji do návrhu směrnice. Jde o velmi citlivé záležitosti, které
spadají do národní pravomoci a nejsou předmětem evropské legislativy. Tento
princip jsme zachovali a myslím, že jsme našli v současné chvíli to nejlepší
řešení.
Některé státy
neheterosexuální svazky uznávají a proto v nich lze úspěšněji bojovat proti
diskriminaci, například v oblasti sociálních výhod. Jiné země podobné svazky
neuznávají a proto není možné diskriminaci neheterosexuálních párů legálně
zabránit, naopak, diskriminace je tím pádem oprávněná. Je v takové situaci
vůbec možné dosáhnout rovnováhy?
Zašli jsme v mezích evropské legislativy co nejdál. Pokud
stát rovnoprávnost takových vztahů uzná, nesmí je diskriminovat. Řízení o porušení závazků některými státy v
této věci již probíhají. Zda však stát uzná či neuzná neheterosexuální svazky
zůstává v jeho kompetenci, a tu musíme respektovat.
(V České Republice jsem to byl já, kdo navrhoval právní
úpravy ve smyslu uznání registrovaných partnerství, takže můj osobní pohled je
nasnadě.)
Váš mandát v Komisi
končí příští rok. Co plánujete - budete se dále angažovat v evropské politice
nebo se vrátíte do státní politiky? Anebo máte jiné plány?
Zatím jen hodlám dotáhnout naplánované záležitosti, protože
věřím v jejich důležitost. Od antidiskriminační práce, přes Evropskou radu
zaměstnanců (European Works Council), po změny v rodičovské dovolené a další.
Je toho třeba ještě hodně dokončit. Takže na tohle se teď soustředím.
Ve zkrácené podobě převzato z časopisu ILGA Europe - Destination EQUALITY 2008:
New Anti-discrimination Directive.
Překlad Kateřina
Kastnerová
|