Institucionální péče o děti: příklad Dánska
[ 31.1.2009, Kateřina Machovcová
Rodičovství > Rodičovství, Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Zatímco v České
republice se potýkáme s přeplněnými školkami, o nedostupnosti jeslí nemluvě,
v Dánsku, zdá se, vše funguje k všeobecné spokojenosti. Dlouhodobá tradice
odborné pedagogické péče nabízí rodičům vítanou pomocnou ruku v nelehkém úkolu
slaďování osobního a pracovního života.
Uvidíme, jestli
nás vůbec do školky vezmou...
Výchozím faktorem,
který rodičům výrazně ubírá na stresu a nejistotě, je garance zajištění péče
pro děti od půl roku. Obvykle se jedná o adekvátní instituci, někdy je
zajišťována i péče v soukromých domovech. V decentralizovaném systému je každá
municipalita zodpovědná za realizaci a chod zařízení, které je dotováno až do
výše cca 75% nákladů. Pro rodiny ve finanční nouzi je možné využít péči zcela
zadarmo. Existuje i malé množství privátních zařízení, která mohou být dotována
úřady i zcela nezávislá. Rodiče se tak mohou spolehnout, že v případě, kdy se
budou chtít vrátit do zaměstnání, o jejich děti bude dobře postaráno. To
samozřejmě přispívá k psychické pohodě celé rodiny, ale také k vysoké
zaměstnanosti žen i mužů.
Všichni jsme
jedna velká rodina
Rodiče jsou
celkově bráni jako důležití partneři: zákonem je stanoveno, že každé jesle či
školka mají rodičovskou komisi, se kterou jsou diskutovány provozní
záležitosti, navíc jsou pořádána pravidelná setkání rodičů a učitelů a učitelek
týkající se dítěte, jeho pokroku a začlenění do skupinky. Rodiče v podstatě
neustále mají k dispozici odbornou pomoc a mohou se poradit ohledně vývoje
svého dítěte. Toto prostředí slouží také jako prostředek integrace pro děti se
zdravotními problémy a děti z bilingvního prostředí. Intenzivní kontakt mezi
rodinou a pedagogickým personálem může sloužit i jako prevence určitých
problematických jevů, jako je zanedbávání či dokonce zneužívání dětí.
Důležitým faktorem
v tomto ohledu je samozřejmě vzdělání osob pracujících v těchto zařízeních –
základ týmu tvoří lidé s minimálně bakalářským vzděláním v oblasti pedagogiky.
Myšlenkou v pozadí tedy není pouze zajistit dětem péči po dobu, kdy jejich
rodiče pracují, ale strukturovaně podporovat jejich osobnostní rozvoj. Dále
podle věku dětí pomáhají asistenti a asistentky, kteří obvykle procházejí
vstupním kurzem pro danou pracovní pozici a velmi často si po několika letech
praxe doplní vyšší vzdělání zmíněné výše. Než začnou studovat, mají již tedy
několik let praktických zkušeností.
Počet dětí a
pečujících dospělých osob je následovný: pro děti do tří let věku obvykle 3
osoby na 10 dětí, pro děti od tří let věku 2 osoby na 20 dětí. Z celkového
počtu dětí v zemi zařízení navštěvuje zhruba 50% dětí ve věku do tří let a přes
90% starších. V Dánsku tvoří muži asi 5% procent pracovní síly v zařízeních
péče o malé děti, což sice není mnoho, nicméně je to více než je běžné v našem
regionu, kde se jedná maximálně o jednotlivce (0,2% podle zdrojů z UIV).
Vyšší angažovanost mužů v profesionální péči o děti souvisí s lepším finančním
ohodnocením i s celkovou atmosférou ve společnosti, kdy je aktivní otcovství
považováno za důležité pro dítě i vztahy v rodině.
Dánský systém tak
může být velmi inspirativní v českém prostředí, kde je akutní nedostatek
zařízení péče o děti a bohužel některé současné návrhy, na rozdíl právě od této
skandinávské země, nesměřují k zvýšení kvalifikace pečujících osob, ale právě
naopak.
Zdroje:
Informační portál Kvinfo
Peter Moss, Danish early childhood services in a European
context
Peter Moss, Marta Korintus, Summary of consolidated report,
Work with young children, A case study of Denmark, Hungary and Spain
Dorothy
Nixon, Daycare in Denmark
Europe in figures 2006 – 2007
Ústav pro
informace ve vzdělávání, Divize statistických informací a analýz: Sledování
genderových otázek a věkové struktury zaměstnanců ve školství. In: Zpráva o
základních výsledcích z šetření ISP za rok 2007. Praha, 2008.
|