|
Rovné příležitosti se týkají i malých a středních podniků
[ 31.1.2009, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Trh práce
]
V České republice zaměstnávají malé a střední podniky
více než 5 milionů osob a tvoří 87% všech investic do výzkumu, vývoje a
inovací. I tyto firmy musí kvalitní zaměstnance a zaměstnankyně motivovat, aby
si je udržely a i pro ně platí, že zaměstnavatel, který prosazuje rovné
příležitosti je pro zaměstnance a zaměstnankyně atraktivní.
Co vám rovné
příležitosti přinesou?
Umožníte-li zaměstnancům a zaměstnankyním slaďovat osobní
život s pracovním, zvýšíte jejich motivaci a loajalitu k podniku, stoupne
efektivita práce a sníží se absence a fluktuace. Zaměstnavatel, který podporuje
rovné příležitosti je pozitivně přijímán i klientelou a své aktivity
v této oblasti může využít i jako PR, např. prostřednictvím ocenění Firma roku: Rovné příležitosti, která
je určena i malým a středním podnikům.
Jak na to?
Zamyslete se nad svým
podnikáním – zhodnoťte, zda uplatňujete princip rovných příležitostí ve
vztahu k zaměstnancům a zaměstnankyním (je váš tým různorodý?), při náboru,
v oblasti profesního vzdělávání (opravdu mají všichni stejný přístup ke
školením?). Dobrým vodítkem může být jednoduchá statistika kolik procent žen a
mužů se školení či kurzů účastní. Na základě výsledků pak můžete zhodnotit,
proč se např. ženy či muži vzdělávají méně. Koncept rovných příležitostí je
přínosné dodržovat i v komunikaci, způsobu řízení, tvorbě zaměstnaneckých
předpisů atp.
Nábor –
nenabírejte zaměstnance a zaměstnankyně pouze podle svých osobních hodnot a
instinktu, ale na základě standardizovaných náborových procesů. Vypracujte
přesný popis pracovní pozice (vč. informací o úkolech, povinnostech a
odpovědnosti) a ověřte si, že tento popis z náboru předem nikoho
nevylučuje. V inzerci uvádějte, že jste zaměstnavatel, který
nediskriminuje, tedy, že vítáte všechny uchazeče a uchazečky splňující profesní
předpoklady. Využívejte i netradiční místa propagace: tiskoviny různých
komunit, VŠ, úřady práce, národní i místní periodika, komerční náborové agentury,
vývěskové tabule v maloobchodních prodejnách, internet, atp. Naučte se správně
zhodnotit potenciál současných zaměstnanců a zaměstnankyň – zaveďte systém
vnitřních výběrových řízení.
Umožněte zaměstnancům
a zaměstnankyním efektivně slaďovat osobní a pracovní život – na základě
průzkumu potřeb vytvořte programy na podporu sladění osobního a pracovního
života zaměstnanců a zaměstnankyň. Zavedení firemní školky pro vás může být
příliš nákladné, můžete ale např. zaměstnancům rodičům přispívat na péči o děti
a umožnit jim flexibilní pracovní uspořádání. Snažte se udržet kontakt
s rodiči na rodičovské dovolené. Programy by měly být k dispozici
všem zaměstnancům a zaměstnankyním a všichni by měli být o těchto možnostech
informováni.
Komunikace
v rámci společnosti – ta by měla probíhat strukturovaně a zajistit,
aby všichni zaměstnanci a zaměstnankyně byli informování o možnostech růstu,
školení, slaďování atd., např. formou intranetu či firemního newsletteru.
Realizujte schůzky s personálem, kde mohou všichni rovnocenně navrhovat
své nápady, nové postupy či požadavky. Dbejte na to, aby nemohl být ze schůzky
nikdo vyloučen např. kvůli termínu či lokalitě. Můžete také zavést anonymní
diskuzní fórum nebo vytvořte schránku, kam mohou zaměstnanci a zaměstnankyně
své náměty vhazovat.
Vyhodnocení –
všechny programy na podporu rovných příležitostí je nutné pravidelně hodnotit a
rozvíjet na základě statistik a zpětných vazeb. Před realizací různých programů
si stanovte konkrétní cíle a zvažte, kolik času a peněz do nich chcete a můžete
vložit. Porovnejte výsledky, které jste zaznamenali s prostředky, které
jste vynaložili.
Poraďte se –
neváhejte kontaktovat v oblasti rovných příležitostí, nediskriminace a
slaďování osobního a pracovního života Gender Studies. Pomůžeme vám
s vytvořením genderových statistik, poskytneme konzultace a nabídneme
audit zaměřený na slaďování osobního a pracovního života.
Příklad z praxe
Realitní společnost Impact-Corti je jednou z prvních, které založily
firemní školku. V současnosti funguje již rok. „Jako každý jiný zaměstnavatel víme, že dobrý zaměstnanecký tým je
základ úspěchu našeho podnikání. Neradi bychom ztráceli zkušené zaměstnance a zaměstnankyně
a proto jim chceme pomoci skloubit rodinný a pracovní život. K zavedení firemní
školky nás přivedlo i to, že v týmu máme většinu žen v průměrném věku
kolem třiceti let. Ze strany majitelů firmy máme velkou podporu, bez finančního
zajištění ze strany firmy by nebyl provoz školky možný“, prozrazuje Lenka
Gadasová jednatelka Impact-Corti s.r.o., co vedlo firmu k zavedení mateřské
školky. S ročním odstupem vidí projekt velmi pozitivně: „projekt se nám velmi osvědčil, roční fungování ukázalo, že úsilí při
vzniku centra nebylo marné. Dětem se ve školce líbí, rodiče si ji také pochvalují.
Někteří z nich by jinak nemohli vůbec pracovat. Pořádáme i další aktivity,
např. Mikulášské besídky se zúčastnily i děti našich zaměstnanců, které centrum
nenavštěvují,” dodává.
|