Evropská komise navrhla směrnici, která zakazuje diskriminaci mimo oblast zaměstnání
[ 5.1.2009, Jitka Gelnarová
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Diskriminaci na
základě náboženského vyznání nebo víry, zdravotního postižení, věku nebo
sexuální orientace mimo oblast zaměstnání by mohla na evropské úrovni zakazovat
nová směrnice. Její návrh přijala Evropská komise 2. července 2008 jako součást
nově navrhovaných sociálních opatření.
Zákaz
diskriminace by se týkal oblastí sociální ochrany včetně sociálního zabezpečení
a zdravotní péče; sociálních výhod; vzdělání a přístupu ke zboží a jiným službám, které jsou k dispozici veřejnosti,
včetně bydlení, a jejich dodávky.
Směrnice by měla
vyplnit zbývající díry v legislativním rámci týkajícím se ochrany proti
diskriminaci a zajistit rovná práva a rovné zacházení v oblastech, které
byly dosud mimo právní úpravu. V současné době evropská legislativa
zakazuje mimo pracoviště pouze diskriminaci na principu pohlaví, rasy nebo
etnického původu; zbylé čtyři důvody
diskriminace, tedy sexuální orientace, věk, náboženství nebo víra a zdravotní
postižení jsou na celoevropské úrovni ošetřeny pouze v oblasti zaměstnání.
Zásadním praktickým
důsledkem přijetí směrnice by byla vynutitelnost ochrany před takovou
diskriminací; postižení by se mohli propříště dožadovat spravedlnosti. Jako součást
tzv. EU acquis by během svého přijímacího procesu směrnici musely
přijmout také státy žádající o vstup do EU.
Současná podoba
návrhu je výsledkem několikaměsíční debaty v Bruselu i v některých
členských státech. Během roku 2007 byla předloha podrobena řadě diskuzí, od
července toho roku probíhala online konzultace s širokou veřejností, do debaty
se zapojili sociální partneři a nevládní organizace; prostřednictvím průzkumu
Evropského podnikatelského konzultačního panelu se jí zúčastnil také podnikatelský
sektor.
Ve hře byly dvě
varianty směrnice, užší, která zakazovala diskriminaci mimo zaměstnání pouze na
základě zdravotního postižení, a varianta širší, tzv. horizontální směrnice,
pokrývající všechny čtyři oblasti. Nakonec byla poněkud nečekaně přijata
varianta širší, pro horizontální směrnici se po dlouhých a bouřlivých diskuzích
ve své rezoluci vyslovil také Evropský parlament. Iniciativu Evropské komise
podpořila většina veřejnosti a nevládních organizací a také odbory, naopak
proti navrhované směrnici se postavili zástupci zaměstnavatelů poukazující na
hrozící nárůst administrativy, byrokracie a nákladů.
Aby byla
schválena, musí směrnici podpořit všech 27 států EU a Evropský parlament, což
nebude snadné. Na jednání pracovní skupiny Rady pro sociální otázky a na
zasedání Rady pro zaměstnanost, sociální věci,
zdraví a ochranu spotřebitelů (EPSCO) návrh podpořilo 24 z 27 členských
států, s tím, že předlohu je nutné
dále komentovat a studovat na úrovni jednotlivých států a odstranit některé
nejednoznačnosti, které by mohly způsobit právní nejistotu.
Jedním ze států,
které návrh směrnice nejvíce podporují, je Nizozemí, kde je míra ochrany proti
diskriminaci na vysoké úrovni již nyní. Nizozemská vláda přivítala přijetí
širší varianty směrnice, zahrnující opatření proti diskriminaci na základě
všech čtyř sledovaných důvodů, tedy náboženského vyznání či víry, zdravotního
postižení, věku a sexuální orientace. Nizozemí oceňuje konzistentní
terminologii návrhu i to, že je osnova v souladu s ostatními antidiskriminačními
směrnicemi, a to jak z hlediska terminologie, tak i rozsahu.
Nedůvěru
k návrhu Evropské komise vyslovila Česká republika, částečně Lucembursko, největším
kritikem návrhu je pak Německo. Z Německa přichází kritika zejména
z konzervativních a liberálních kruhů, proti jsou také zástupci obchodních
a průmyslových asociací. Směrnice by podle některých znamenala porušení
principu subsidiarity, podle kterého má Evropské společenství v oblastech, jež nespadají do jeho výlučné
působnosti, podnikat kroky pouze v případě, že členské státy nedokáží
provést navrhovaná opatření lépe. Směrnice by údajně přinesla také vzrůst
nákladů malých a středních podniků a nárůst byrokracie.
Pokud jde o Českou republiku, znění její
rámcové pozice k návrhu se stalo na národní úrovni předmětem sporů. Původně spadal návrh do gesce ministryně pro lidská práva a národnostní
menšiny, která se k navrhované směrnici postavila kladně. V jejím
návrhu české rámcové pozice mimo jiné
stálo, že „ČR vítá návrh směrnice poskytující ochranu před diskriminací na
základě věku, zdravotního postižení, sexuální orientace, náboženství nebo víry
mimo oblast zaměstnání“ a že „Česká
republika má ke směrnici příznivý postoj a pro zajištění její správné a
bezproblémové implementace do právních řádů členských států má velký zájem na
vyjasnění případných nejasných otázek ohledně textu směrnice a jeho
interpretace“. Nakonec však získal návrh do gesce ministr práce a
sociálních věcí, který již nepovažoval přijetí nové směrnice za nezbytný
legislativní krok.
Definitivní podobu rámcové pozice České
republiky schválil až Výbor pro Evropskou unii na svém zasedání na vládní
úrovni 22. září 2008. Výsledkem byl rezervovaný postoj. Podle schválené pozice „ČR
nepovažuje návrh směrnice poskytující ochranu před diskriminací na základě
věku, zdravotního postižení, sexuální orientace, náboženství nebo víry mimo
oblast zaměstnání za nezbytný legislativní krok. Ochrana před diskriminací je
zaručena na vysoké úrovni již v současné době, a to jak na vnitrostátní tak
mezinárodní úrovni. Ochrana před diskriminací by měla být úkolem národních vlád
členských států v souladu s jejich národními tradicemi a společenským
konsensem.“
Směrnice Evropské komise jsou pro členské
státy závazné z hlediska cíle, volba prostředků k jeho dosažení,
stejně jako způsob implementace směrnic do právního řádu jednotlivých států
záleží na nich samotných.
Česká
republika v současné době nenaplňuje ani požadavky stávajících
antidiskriminačních směrnic. Antidiskriminační zákon stále neplatí potom, co ho
16. května vetoval prezident republiky. V případě zvrácení prezidentského
veta a přijetí zákona by Česká republika splnila nejen nároky již platných
antidiskriminačních směrnic, ale také většinu požadavků vyplývajících
s návrhu nové směrnice.
Zdroje:
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/briefing_page/33692-245-09-36-20080708BRI33691-01-09-2008-2008/default_p001c004_cs.htm
www.euroskop.cz
http://www.viaiuris.cz/index.php?p=msg&id=228
http://www.viaiuris.cz/index.php?p=msg&id=246
http://www.feminismus.cz/fulltext.shtml?x=2127991
Magazine of ILGA – Europe, podzim 2008
|