Lidé jsou stále znevýhodňováni na základě věku a pohlaví, myslí si polovina Čechů a Češek
[ 31.12.2008, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Nejčastěji jsou lidé na trhu práce diskriminováni kvůli věku a pohlaví,
alespoň to si myslí respondenti a respondentky kvantitativního výzkumu, který v
září a říjnu 2008 realizovala výzkumná agentura Ipsos Tambor pro Gender Studies o.p.s.
Výzkum zjišťoval, jak zaměstnanci a zaměstnankyně na českém trhu práce vnímají
rovnost příležitostí žen a mužů a zda si myslí, že jim zaměstnavatelé umožňují
sladit práci s osobním a rodinným životem.
Věk a pohlaví byly nejčastěji
uváděny jako hlavní faktory znevýhodnění na trhu práce. Věk uvedlo celkově 64%
respondentů/tek, pohlaví 45% respondentů/tek. Na odborných a manažerských
pozicích všech úrovní tato čísla šplhají ještě výše (85% u věku a 60% u
pohlaví). Zatímco na znevýhodnění na základě věku se procentuálně shodnou ženy
i muži, diskriminaci na základě pohlaví vnímají silněji ženy (55%) než muži
(36%).
Rovné příležitosti ve firemních procesech
Zhruba pětina zaměstnanců a zaměstnankyň
(21%) si myslí, že se v jejich firmě s muži a ženami nezachází stejně. Největší
rozdíly v zacházení s ženami a muži byly shledány v otázce platů. Téměř
dvě pětiny žen (39%) a čtvrtina mužů (25%) se domnívají, že ženy nedostávají za
stejnou práci stejný plat jako muži. Nerovné platy žen a mužů uváděly ženy na
odborných pozicích a v nižším a středním managementu dvakrát častěji než muži
na těchto pozicích. Podobná struktura odpovědí byla i u otázky na možnosti
kariérního růstu pro ženy a pro muže a získání vedoucích postů.
Podle dotázaných zaměstnavatelé
nejčastěji (v 57% odpovědích) podporují rovné příležitosti žen a mužů tím, že
při náboru nových zaměstnanců nerozhoduje pohlaví, ale pouze schopnosti
uchazeče či uchazečky. Podle třetiny (31%) respondentů je podpora rovnosti žen
a mužů součástí firemního kodexu. Dvě pětiny (41%) dotázaných odpověděly, že ve
firmě je nepřípustné sexuální obtěžování. Nicméně, o tom, že by zaměstnavatel
měl vypracovaný postup v případě diskriminačního chování, se zmínilo pouze 13%
respondentů/respondentek, přičemž jen 5% uvedlo, že tento postup se opravdu
využívá.
Flexibilní formy práce a podpora rodičů
Výzkum ukázal významný převis
poptávky po práci z domova. V současnosti má každý čtvrtý (27%) možnost
pracovat z domova, nicméně takto pracovat bych chtěla více než polovina
dotázaných (57%). Přičemž poněkud vyšší zájem o práci z domova mají ženy
(61%) než muži (52%). Ženy by také častěji přivítaly zkrácený pracovní úvazek
(42%) než muži (32%).
V otázce, jak podporuje
zaměstnavatel návrat rodičů do zaměstnání po mateřské a rodičovské dovolené,
byla nejčastěji zmíněna komunikace o tom, kdy se pracovnice či pracovník chtějí
vrátit zpět na své pracovní místo (44%). Ve více než polovině případů tedy
zaměstnavatelé s rodiči nekomunikují, ačkoliv jim zákon ukládá povinnost
takovým zaměstnancům po dobu čerpání rodičovské dovolené „držet místo“. Nástup
zpět do práce ale logicky předpokládá alespoň nějakou komunikaci.
Užší kontakt zaměstnavatelů a
rodičů například ve formě pravidelného informování o dění ve firmě, možnosti
zaškolení před znovunastoupením do práce či práce na snížený úvazek po návratu
do zaměstnání uvedlo mnohem méně respondentů – kolem 20%. Možnost využít
firemní zařízení péče o děti byla zmíněna pouze v 1% případů.
Podrobnější zprávu
z výzkumu si můžete přečíst na Britských listech.
Kompletní výzkum na vyžádání na
emailu jitka.kolarova@genderstudies.cz.
|